Tässä syy miksi molokit katosivat – sohvia, jääkaappeja ja akkuja pitkin tien varsia

Autoilijan on entistä hankalampi löytää teiden varrelta jäteastiaa, johon sujauttaa tyhjä kahvikuppi tai jätskipaperi. Teiden varsille kertyvä jäte on outo ongelma.

liikenne
Huonekaluja jätetty tien varrella.
Harri Hyyryläinen

Lumien sulaminen paljastaa etenkin valtateiden varsilta varsin rujon näyn. Linja-autopysäkille ja muualla tien varteen pysähtyvä yllättyy. Lumen alta paljastuu uskomattomia asioita.

– Kyllä näkee, että talvella on ajettu ikkunat auki, Ely-keskuksen aluevastaava Harri Hyytyläinen hämmästelee.

Hyyryläinen vastaa teiden kunnossapidosta Etelä-Savossa Juvan ja Savonlinnan alueella. Kunnossapitoon kuuluu myös tienvarsialueiden siivous. Roskien lisäksi tien varsilla on raskaan liikenteen revenneiden renkaiden muodostamaa jätettä.

– Ei se kovin suuri ongelma ole, mutta se voi ajoradalla olla liikenneturvallisuusriski. Itsekin olen joskus pysähtynyt poistamaan tätä kumijätettä ajoradalta, Hyyryläinen kertoo.

Sohva tien varrella.
Harri Hyyryläinen

Suurin ongelma valtateillä piilee hieman suuremmassa jätteessä. Teiden varsilla sijoitettiin takavuosina suuria maanalaisia jätesäiliöitä, mutta niistä on käytännössä luovuttu kokonaan.

– Niistä muodostui pienimuotoisia kaatopaikkoja, vaikka ne oli tarkoitettu autossa syntyville pienille roskille, kuten eväiden syömisestä syntyville roskille. Mutta autossa näytti kulkeneen myös jääkaappeja, sohvia ja akkuja, joita jätettiin säiliöiden sisälle tai lähistölle.

roskia tien varrella
Harri Hyyryläinen.

Hyyryläisen mukaan viimeinenkin molokki itäisen Savon alueelta poistettiin vuosi sitten.

Partiot tekevät käsityönä

YIT Rakennus Oy:n työmaapäällikkö Matti Sihvosen mukaan keväinen siivousurakka on aloitettu. Yritys vastaa teiden kunnossapidosta ja myös siivouksesta Mikkelin ympäristössä.

– Roskaa on aivan valtavasti. Me törmäämme kodinkoneisiin, keittiökalusteisiin ja sohviin.

Aliurakoitsijoiden partiot tekevät roskien poistoa käsityönä. Pelkästään Mikkelin alueella kustannukset ovat lähemmäs kymmenen tuhatta euroa. Suomen osalta puhutaan isosta rahoista, Sihvonen arvioi

– Näkee, että ihmiset tuovat roskaa peräkärreillä. Jätesäiliöiden poistaminen ehkä hieman rauhoitti tilannetta, mutta onko kynnyskysymys se viisi euroa, jonka vieminen kaatopaikalle veisi.

Roskaa kertyy ympäri vuoden, mutta suurin työ tehdään lähiviikkoina.

– Revenneet renkaat vielä ymmärtää, mutta kotitalousjätettä on vaikeampi käsittää, Matti Sihvonen sanoo.

Revennyt renkaan pala tien varrella.
Petri Vironen / Yle