Historian ensimmäinen suomalainen sähköbussi pian uunista ulos

Suomalaisen startup-yrityksen Linkker Oy:n ensimmäinen, aito sarjavalmisteinen sähköbussi valmistuu kesäkuun alussa tuotantolinjalta Sastamalassa. Yksi sähköbussi on jo ollut liikkeellä koeajoilla tyypitystesteissä.

talous
Sähköbussi valmistuu tuotantolinjalla
Sähköbussin prototyyppi.Linkker Oy

Linkker aloitti tämän vuoden alussa sähköbussien tuotannon Sastamalassa. Bussit valmistaa Linkkerin yhteistyökumppani Fortaco, joka on Pohjoismaiden suurin raskaiden ajoneuvojen sopimusvalmistaja.

Parhaillaan tekeillä on neljä sähköbussia, joista ensimmäinen tulee ulos linjalta touko-kesäkuun vaihteessa. Tuotantoputkessa on parikymmentä bussia. Bussit menevät pääkaupunkiseudulle, Turkuun ja Kööpenhaminaan.

Linkkerin mukaan nykyisillä toimintatavoilla, hallikapasiteetilla ja tuotantolinjoilla voidaan valmistaa noin 200 uutta sähköbussia vuodessa. Määrä voidaan tuplata ottamalla käyttöön hallin toinenkin puolisko.

Sähköbussi on noin kaksi kertaa kalliimpi kuin perinteinen dieselbussi. Sähköbussin hinta liikkuu 440 000 euron tienoilla, kun perinteinen bussi maksaa noin 220 000 euroa.

Rahoille tulee vastinetta, kun lasketaan auton koko elinkaaren säästöt polttoainekuluissa. Sähköauto on huomattavan energiatehokas. Polttoainetta se käyttää korkeintaan lisälämmityslaitteessa talvisin.

Sähköbussit ladataan täysin automaattisesti linjan päätepysäkeillä. Kuljettaja ajaa auton latauspisteessä latauslaitteelle. Piuhoja ja kappeleita ei tarvita.

Lataus kestää kolmisen minuuttia. Helsingissä tyypillinen reitin pituus on kymmenisen kilometriä, johon kuluu aikaa puolisen tuntia.

Yksi latauspiste tukee kymmentä sähköbussia. Joissakin tapauksessä latauspisteitä voi olla myös keskellä reittiä.

Linkkerin äsken päättynyt osakeanti merkittiin yli, joten nyt todellinen markkinointityö pääsee vauhtiin Suomessa ja maailmalla. Yhtiö keräsi annilla 750 000 euroa, ja tavoitteena on kerätä eri lähteistä yhteensä lähes viiden miljoonan euron rahoituspaketti liiketoiminnan kehittämiselle.

– Nyt saamme markkinointiin ja myyntityöhön aivan uutta potkua. Laitamme ison vaihteen päälle, Linkker Oy:n toimitusjohtaja Kimmo Erkkilä sanoo. Hänen mukaansa maailmalla on kysyntää sähköbusseille.

Ensimmäinen täysin uusi bussi on jo saatu tyypitystesteihin. Suomalaisen sähköbussin prototyyppi on parhaillaan koeajossa, ja palaamassa jarrutesteistä Pohjanmaalta Lahteen Linkkerin tuotekehitysyksikköön.

Sähköbussien teknologia on käytössä Espoossa Transdevin liikennöimänä. Kyseessä on kaksi bussia, jotka muutettiin sähköbusseiksi dieselautoista.