Jos puhekyky puuttuu, kuvat kertovat hädän – Toimintataulu ambulanssissa antaa yhteisen kielen

Ilman puhekykyä ihmisen voi olla vaikea saada apua hätätilanteessa. Kainuun ambulansseissa pilotoidaan parhaillaan toimintataulua, josta apua tarvitseva voi näyttää yksinkertaisten kuvien avulla, millaisesta hädästä on kysymys. Samaa taulua voidaan käyttää myös vieraskielisten kanssa.

Kotimaa
Ensihoitaja esittelee toimintataulua ambulanssissa.
Jarmo Nuotio / Yle

Kuvallisen toimintataulun kläyttökokemukset ovat olleet hyviä, sanoo vastaava ensihoitaja Mika Hiljanen Kainuun sote -kuntayhtymästä. Toimintataulu on käytössä kaikissa Kainuun ambulansseissa.

– Meille tämä on iso avain, koska meillä ei ole kokemusta sellaisten ihmisten haastattelusta, jotka eivät pysty tuottamaan puhetta. Toimintataululla saamme hyvin paljon asioita irti eli he pystyvät kuvalla kertomaan, mikä on ongelman nimi. Puhumme nyt samaa kieltä tämän toimintataulun kautta.

Toimintataulu on kehitetty Aivoliiton Kajaanin Juttu-tuvalla (siirryt toiseen palveluun) ihmisten kanssa, joilla on ongelmia sanallisessa viestinnässä.

– Kaikki lähti alunperin siitä, että jouduin itse ambulanssilla sairaalaan. Siellä ambulanssissa mietin, että jos en pystyisi puhumaan, niin millä tavalla voisin viestittää hoitohenkilökunnalle, mikä minulla on, kertoo Juttu-tupa opettaja Pirre Oikarinen Kaukametsän kansalaisopistosta.

– Me lähdimme rakentamaan tätä sillä tavalla, että mietimme myös kielimuuria maahanmuuttajien kanssa. Kuvilla pystyy kommunikoimaan aika pitkälle eri tilanteissa. Taulu on tarkoitettu ambulanssiin, jolloin mahdollisimman nopeasti asianomaiselle pystyttäisiin tekemään diagnoosi, Oikarinen lisää.

Puhumme nyt samaa kieltä tämän toimintataulun kautta.

Mika Hiljanen

Ensihoidossa jokainen minuutti on kultaakin kalliimpi, Oikarinen korostaa.

– Tämä on tosi tarpeellinen. Työskentelen afaatikkojen kanssa, jotka ovat saaneet aivoverenkiertohäiriön. Siinä on tietty aikaikkuna, milloin heidän on päästävä hoitoon, jotta vauriot jäisivät mahdollisimman pieniksi, Oikarinen sanoo.

Seuraava askel kommunikaatiokansio

Toimintataulu toimii yksinkertaisten kysymysten avulla, joihin voi vastata kyllä tai ei. Kuvista potilas voi näyttää, mihin hänellä esimerkiksi sattuu tai kuinka kovaa kipu on.

– Kaikki pystytään käymään läpi eli alkoiko esimerkiksi kipu aamulla, päivällä, illalla vai yöllä. Oletko ottanut lääkettä ja millaista lääkettä olet ottanut. Potilaat ymmärtävät kaiken minkä sanomme, mutta heillä on sanallisessa viestinnässä ongelmia, joten kysymykset täytyy osata kysyälyhyesti, sanoo vastaava ensihoitaja Mika Hiljanen.

Siinä on tietty aikaikkuna, milloin heidän on päästävä hoitoon, jotta vauriot jäisivät mahdollisimman pieniksi.

Pirre Oikarinen

Opettaja Pirre Oikarisen mukaan Juttu-tuvalla suunnitellaan jo seuraavaa askelta eli pientä kommunikaatiokansiota ensihoidon käyttöön. Kansiossa olisi asianomaisen nimi, henkilötunnus, osoite, lähiomaiset ja diagnoosi.

– Me näkisimme siitä suoraan, miksi potilas ei pysty tuottamaan puhetta. Sieltä löytyisivät myös lääkitykset, lähiomaiset ja kaikki muu tärkeä tieto. Se olisi hyvin rajattu infopläjäys meille sinne kotiolosuhteisiin, eli saamme sieltä tarvittavan tiedon alkuselvittelyjä varten, Hiljanen lisää.

Toiveena on, että tulevaisuudessa sekä toimintataulu että kommunikaatiokansio toimisivat myös sähköisessä muodossa esimerkiksi kännykässä tai tabletissa.

– Sähköisessä muodossa se ei enää sido paikkaan, missä apua tarvitaan, Hiljanen toteaa.