Kokoomus arvostelee jälleen hitas-järjestelmää – "Nyt tarvitaan toisenlaisia ratkaisuja"

Helsingin kaupunkisuunittelulautakunnan puheenjohtaja Risto Rautava (kok) haluaa eroon hitas-järestelmästä, joka tarjoaa porsaanreikiä keinottelijoille. Rautavan mukaan on tukku muitakin keinoja, joilla kohtuuhintaista asumista voidaan edistää.

Kotimaa
Kaupunkisuunnittelulautakunnan puheenjohtaja Risto Rautava (kok).
Kaupunkisuunnittelulautakunnan puheenjohtaja Risto Rautava (kok).Yle

Helsingin kokoomuksesta on aiemminkin kantautunut hitas-järjestelmää vastustavia puheenvuoroja. Kaupunkisuunnittelulautakunnan puheenjohtaja Risto Rautava nostaa asian taas esille, kun lautakunta käsittelee asumisen ja maankäytön toteutusohjelmaa huomenna tiistaina.

Asiasta kertoi ensimmäisenä Helsingin Sanomat. (siirryt toiseen palveluun)

– Hitas ei ole tätä päivää vaan se on aikoinaan rakennettu ihan toisenlaisiin olosuhteisiin. On tullut ilmi muitakin tekijöitä, että monet ihmiset, joilla ei ole mitään käyttöä hitakselle, osallistuvat näihin hitas-arpajaisiin. Nyt tarvitaan toisenlaisia ratkaisuja, sanoo Rautava Ylelle.

Helsingin tavoitteena on rakentaa 5 500 uutta asuntoa vuodessa, mutta Rautava uskoo, että tavoitetta nostetaan. Hänen mukaansa Helsinki kiinnostaa rakennuttajia, sillä viime vuonna rakennusluvat myönnettiin noin kuudelle tuhannelle rakennuttajalle.

– Se laskisi hintatasoa, jos tarjontaa saataisiin enemmän. Kaupungilla on tässä oma roolinsa.

Normit väljemmiksi

Rautavan mukaan kaupunki pystyy vauhdittamaan rakentamista purkamalla tiukkoja normejaan muun muassa täydennysrakentamiseen, pysäköintipaikkoihin ja suojelumääräyksiin liittyen.

Hän viitaa mellunmäkeläiseen asunto-osakeyhtiön, jossa asukkaat halusivat purkaa vanhat talot tontilta pois ja rakentaa tilalle uudet rakennukset.

– Asunto-osakeyhtiölaki edellyttää kaikkien osakkaiden suostumusta. Jos määräenemmistö riittäisi, asuntojen määrä voitaisiin joissakin kortteleissa viisinkertaistaa täydennysrakentamisella.

Helsinki on jo lieventänyt pysäköintipaikkoihin liittyviä rakennusnormejaan tapauskohtaisesti. Käytäntöä voisi Rautavan mukaan yleistää, kun asuintaloja rakennetaan hyvien kulkuyhteyksien varrelle, koska pysäköintipaikoista tulee rutkasti lisäkuluja rakentamiseen.

Suojelumääräykset taas rajoittavat etenkin ullakkoasuntojen rakentamista. Esimerkiksi Hakaniemessä käytiin pitkä vääntö siitä, millaisia ikkunoita suojellun rakennuksen kattoon voi puhkaista. Vastakkain olivat suojelumääräykset ja riittävän valon valon saaminen asuntoihin.

Poliittinen keskustelu hitaksesta jatkuu, kun kaupungin asunto-ohjelma tulee kaupunginhallituksen käsittelyyn ensi viikolla.