VW:n päästöskandaaliautojen korjaus alkaa Suomessa – Golf ja Audit vuorossa ensimmäisinä

VW-konsernin päästökohun dieselautojen korjaus alkaa Suomessa Audien takaisinkutsukampanjalla. Kutsu korjaamolle lähtee ensimmäisenä Audi A4-, A5-, Q5-autojen sekä Volkswagen Golfin ja Amarokin omistajille. Jos autoja ei korjata, ne eivät läpäise katsastusta. Konsernin muiden merkkien Skodan ja Seatin korjauksille ei ole vielä aikataulua.

tekniikka
VW EA 189
Volkswagen

Audien ja Volkswageneiden korjaus on virallinen takaisinkutsukampanja. Suomessa maahantuojan tulee huolehtia, että autot käyvät korjauksessa. EU-direktiivin mukaista takaisinkutsua vaatii Audin ja Volkswagenin tyyppihyväksynnän myöntänyt Saksan liikenneviranomainen KBA, joka on välittänyt tiedot Trafille.

– Me luotamme siihen, mitä KBA on tulkinnut. He ovat päätyneet takaisinkutsuun. Pidän hyvänä, että autot tulevat nyt korjattua ja ovat sitten samalla viivalla muiden kanssa, sanoo ajoneuvojen tyyppihyväksynnästä ja liikennekelpoisuudesta Trafissa vastaava osastopäällikkö Toni Pallaspuro.

Saksan KBA on arvioinut, että typpioksidipäästöjen osalta manipuloidut ajoneuvot aiheuttavat vakavan vaaran kansanterveydelle tai ympäristölle.

Korjauksien piti alkaa jo talvella, mutta KBA ei ollut tyytyväinen VW-konsernin Saksassa tyyppihyväksyttyjen automerkkien VW:n ja Audin korjausehdotuksiin. Kysymys on ollut ohjelmistosta, jolla moottorinohjauksen päivitys on tarkoitus tehdä. VW on tehnyt KBA:lle useita versioita, joista nyt on hyväksytty korjaustoimien aloittaminen Audeihin.

– Hyvä, että saatiin päätös ja päästään asiassa eteenpäin. Autojen omistajien ei tarvitse ottaa mihinkään yhteyttä, vaan maahantuojan puolelta ollaan yhteydessä. Tarkoitus on, että se korjaus tehtäisiin esimerkiksi vuosihuollon yhteydessä, Pallaspuro sanoo.

Konsernin muiden automerkkien osalta tietoa korjauksien aloittamisesta ei vielä ole. Tilannetta hankaloittaa, että Skodan tyyppihyväksyntäviranomainen ei ole Saksassa vaan Englannissa ja Seatin Espanjanssa. Kummankaan maan viranomaiset eivät kuitenkaan ole tiedottaneet Trafia vielä mistään.

Skodan ja Seatin tilanne onkin täysin auki. Olisi kuitenkin hyvin erikoista, jos Skodan tai Seatin EA 189 –sarjan dieselmoottoreihin ei vaadittaisi takaisinkutsua, mutta Audin ja VW:n vaadittaisiin.

Silloin Saksan viranomaisten mukaan Audit ja VW:t aiheuttaisivat korjaamattomina huomattavaa haittaa ympäristölle tai terveydelle, mutta toisten viranomaisten mukaan Seatit ja Skodat eivät.