Säyseä sirkka saa näkyä hyönteistuotteen pakkauksessa – väreistä ollaan montaa mieltä

Jos ja kun hyönteiset tulevat Suomessa osaksi elintarviketuotantoa, ei ole yhdentekevää, millaisessa pakkauksessa uusi tuote kuluttajalle tarjoillaan. Laittaako patukkapakkaukseen heinäsirkan kuvan kertomaan, mistä tuotteen proteiini on peräisin? Seinäjoella testattiin jo, millaiseen pakkaukseen tulevaisuuden ruoka tulee pakata.

Kotimaa
Hyönteispatukkapakkauksia testissä.
Seinäjoella testattiin, millaiseen pakkaukseen hyönteisproteiinipatukka tulisi pakata, jotta se houkuttelisi kuluttajaa.Nella Vuorenmaa/Yle

Pöydällä on neljätoista proteiinipatukkapakkausta. Lounaalta saapuvat ihmiset pysähtyvät testiin, minäkin heidän joukossaan. Heti testin alussa selviää, että kyse on hyönteiselintarvikkeesta. Maistiaisia ei ole. Testaajan pitää valita, millainen pakkaus saa hänet tarttumaan hyönteispatukkaan. Tartun värikkäisiin puna-, violetti- ja lilasävyisiin pakkauksiin.

Testiä teettää Saara-Maria Kauppi Seinäjoen yliopistokeskuksesta. Hän itse olisi valinnut aivan erilaiset pakkaukset kuin minä.

– Minua houkuttelee vihertävä, vähän keltaista ja pähkinän kuvia sisältävä pakkaus, missä lukee, että tuote on tehty hyönteissirkkajauhosta, Saara-Maria Kauppi näyttää.

Yleensä minulta vierähtää kaupassa aikaa, kun tutkin tuoteselosteita liiankin tarkasti. Mikä sai minut tarttumaan nyt pelkkään väriin?

– Tässä vaiheessa testiä on nähtävissä pieniä viitteitä siitä, että naiset kiinnostuvat väreistä ja miehet ottavat tummempisävyisiä patukkapakkauksia, Saara-Maria Kauppi jatkaa.

Tuotesuunnittelun vaikeus

Testiä seuraa myös visuaalisen kulttuurin tutkija ja kouluttaja Marjo Kamila. Hän tarttuu yksinkertaiseen, ruskeahkon beigeen pakkaukseen, jossa on tuotteen nimi kuvituksena. Pakkauksessa ei ole hyönteisen kuvaa.

– Tässä on sellaista muotomaailmaa, mitä juuri tällä hetkellä graafisella puolella on. Valintaani voi vaikuttaa se, että olen tällaista tottunut näkemään, Marjo Kamila pohtii.

Nämä voisivat oikeasti olla kaupassa jo myynnissä.

Marjo Kamila, visuaalisen kulttuurin tutkija

Lahden muotoiluinstituutin opiskelijoiden suunnittelemat ja valmistamat patukkapakkaukset saavat Marjo Kamilalta kehuja.

– Olin yllättynyt, että nämä ovat näin ihania ja valmiita. Nämä voisivat oikeasti olla kaupassa jo myynnissä.

Marjo Kamila kuvaa visuaalisen tuotesuunnittelijan tehtävää vaikeaksi.

– Jokaisen kuluttajan oma persoona vaikuttaa siihen, mitä valitsemme. Tuotesuunnittelija ei koskaan pysty tekemään ihan sataprosenttista pakkausta, joka olisi kertakaikkisen myyvä. Pakkauksen houkuttelevuuteen vaikuttavat ilman muuta värit, muodot ja tässä tapauksessa se, onko siinä hyönteisen kuva vai ei.

Räyhä pakkaus

Marjo Kamila vilkuilee valmiita vastauslomakkeita. Hänen silmäänsä pistää vastaajan erikoinen adjektiivi.

– Joku kuvaa valitsemaansa patukkapakkausta sanalla räyhä. Meidän on hirveän vaikea sanoa, mikä on räyhä, mutta vastaajalle pakkaus on tuonut sellaisen mielleyhtymän, Marjo Kamila kertoo esimerkin.

Hyönteispatukoiden testausta.
Alustavien tutkimustulosten mukaan naisia ja miehiä koukuttavat erilaiset pakkausmallit.Nella Vuorenmaa/Yle

Voiko hyönteistä näyttää?

Pakkauksia testauttanut Saara-Maria Kauppi käyttää keräämäänsä tutkimusaineistoa pro gradu -työhönsä. Hän tekee graduaan Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakouluun.

– Minusta on kiinnostavaa tietää, miltä tulevaisuuden hyönteistuote voisi näyttää. Voiko siinä näyttää sitä hyönteistä ja jos voi, niin millä tavalla ja miten paljon.

– Haluan tietää, miten ihmiset kokevat värit ja muodot, eli onko siinä eroa, miten naiset ja miehet valitsevat tuotteita.

Saara-Maria Kaupin testauspisteelle syntyy jonoa. Oletko yllättynyt siitä, että tästä ei vain kävellä ohitse?

– Olen yllättynyt, että näin paljon on ihmisiä täällä jonossa, tosi hyvä juttu. Tämä on niin kummallinen asia ja outo ajatus syödä hyönteisiä. Jos sitten miettii, millaisia tuotteita voisi olla tulevaisuudessa, niin kyllähän se minuakin kiinnostaa graduntekijänä, niin miksei myös tavallisena ohikulkijana, Saara-Maria Kauppi pohtii.

Iso kuva hyönteisestä hyökkää

Testiin saapuu Hannu Repola. Hän valitsee pakkauksen, jossa on pieniä hyönteisen kuvia, lehtiä ja muuta luontoon liittyvää kuvitusta.

– Aika visuaalisesti katsoin pakkauksia, kun valitsin mieluista. Sellaiset pakkaukset, joissa oli isompi ja hyökkäävämpi hyönteisen kuva, eivät välttämättä olleet niin miellyttävän oloisia, Hannu Repola perustelee.

Isot ja yksityiskohtaisesti kuvatut sirkat koettiin pelottavina.

Saara-Maria Kauppi

Kun pari viikkoa testauksen jälkeen saadaan alustavia testituloksia, ilmenee, että naiset valitsivat mieluiten vaaleanpunaisen pakkauksen, jossa on kullattu heinäsirkan kuva. Suurin osa miehistä otti mustan pakkauksen, jota koristaa rockahtavan näköinen heinäsirkka.

Vastaajien inhokki oli puolestaan vaaleanruskea pakkaus, jossa sirkka esiintyy isona ja hyökkäävänä.

– Vastauksista käy ilmi, että heinäsirkka saa esiintyä pakkauksissa, mutta luonnollisesti tai viitteellisesti. Isot ja yksityiskohtaisesti kuvatut sirkat koettiin pelottavina, Saara-Maria Kauppi tulkitsee.