Suomen pisin maantietunneli lähes valmis – Tältä Tampereen Rantatunneli näyttää nyt

Näsijärven rantamaisemiin louhittu tunneli aukeaa liikenteelle vielä tänä vuonna. Kevyellä liikenteellä ei valmiiseen tunneliin ole asiaa, mutta kilpapyöräilijät pääsevät testaamaan reitin kesällä. Videolta voit katsoa, miltä tunnelissa näyttää nyt.

Kotimaa
Vastapäällystetty, tyhjä tunneli.
Klikkaa kuvaa ja aja tunnelin läpi. Toisessa tunnelissa päällystyöt ovat vielä käynnissä, etelän puoleinen tunneli on jo hyvin valmiin näköinen. Kuvaus Jussi Mansikka, editointi Ville Hakonen.

Tampereen Rantatunnelin rakentaminen ydinkeskustan tuntumassa alkaa olla loppusuoralla. Työt jatkuvat vielä kesän ja syksyn ajan tekniikan testauksella ja viimeistelyillä. Liikenteelle tunneli avataan marraskuussa, noin puoli vuotta etuajassa.

Projektijohtaja Esko Mularin mukaan projektin kokonaisuudesta on valmiina 90 prosenttia ja tunnelissa tehtävistä töistä liki 100 prosenttia. Videoilta näet tilanteen nyt ja marraskuussa 2015.

Parhaillaan tunnelissa ja tunnelin suuaukoilla tehdään päällystystöitä, jotka saadaan valmiiksi viikon sisällä.

Rantatunnelin Santalahden työmaa.
Tunnelin suuaukko Santalahdessa.
Maisema tunnelin suuaukoilla Santalahdessa ja Naistenlahdessa on ollut kovassa myllerryksessä. Ajoreitit ovat muuttuneet sitä mukaa, kun työ on edennyt. Kuvissa Santalahden suuaukko marraskuussa 2014 ja huhtikuussa 2016.

Tunneli otetaan liikenteelle näillä näkymin marraskuussa. Alkuperäisestä aikataulusta ollaan edellä noin puoli vuotta.

Tunnelin käyttöönoton jälkeen työt tunnelin ulkopuolella kuitenkin jatkuvat noin vuoden ajan. Esimerkiksi Naistenlahdessa uuden Ratapihankadun rakentaminen ja isojen liittymien tekeminen näkyvät ja kuuluvat tamperelaisten arjessa.

Tunnelinrakenteilla oleva yhdyskäytävä.
Rantatunnelin turvaovi.
Vielä marraskuussa 2015 tunnelissa ahersi kymmenittäin asentajia ja muita eri alojen ammattilaisia. Esimerkiksi seinäverhoukset olivat tuolloin työn alla ja tunnelista toiseen vieviä yhdyskäytäviä suljettiin. Toinen kuva on otettu viisi kuukautta myöhemmin, huhtikuussa 2016.

Liikennetunneleita on kaksi, niissä molemmissa on yksisuuntainen liikenne. Nopeusrajoitus tunneleissa on 60 km/h.

Jalankulkuja ja pyöräily ovat kiellettyjä. Ensimmäisinä tuntumaa tunneliin pääsevät kuitenkin ottamaan Pirkan pyöräilyn osallistujat kesäkuussa. Lokakuussa vietettävänä Tampereen päivänä kaikki halukkaat pääsevät tutustumaan tunneliin jalkaisin.

Vaikka tunneli on valmistuessaan Suomen pisin maantietunneli ja herättänyt Tampereella valtavasti keskustelua ja tunteita, kansainvälisesti katsottuna se on melko vaatimaton, 2,3 kilometriä.

"Anna-Kaisa" poraamassa Tampereen Rantatunnelin panostusreikiä.
Vastapäällystetty, tyhjä tunneli.
Näin paljon on saatu aikaan puolessatoista vuodessa: Rantatunneli marraskuussa 2014, kun noin puolet tunnelista on vielä louhimatta ja huhtikuussa 2016, kun tunneli on fyysisiltä asennuksiltaan lähes valmis.