Kiinalaiset hurahtivat halpoihin katumaastureihin – kotimainen irtoaa 8 000 eurolla

Kiinalaisia kuluttajia houkutellaan hulppeilla sähköautoilla ja mahtipontisilla maastureilla. Kuoppaisten teiden, tietyömaiden ja liikenneruuhkien maassa parhaiten tekevät kuitenkin kauppansa halvat katumaasturit, joiden hintalapusta Suomessa voi vain unelmoida.

Ulkomaat
Yuan-katumaasturi
BYD-yhtiön Yuan-katumaasturin saa bensakäyttöisenä 8000 eurolla. Kuvassa pölyt pyyhitään hybridimallista, jonka hinta alkaa 30 000 eurosta.Mika Mäkeläinen / Yle

Kiinan moottoriteillä ihmeteltiin huhtikuun puolivälissä autoa, joka osasi suunnistaa itsekseen 2 000 kilometrin matkan Chongqingistä Pekingiin. Ennätysmatka sujui ilman kolareita, vaikka robottiauton piti reagoida nopeasti aggressiivisen kiinalaisliikenteen seassa.

Changan-yhtiön robottiauton kuljettajan penkillä istui insinööri Kong Zhouwei.

– Testin alussa en täysin luottanut autoon, joten pidin käsiäni hyvin lähellä rattia. Matkan edetessä luottamukseni kasvoi ja siirsin käsiäni kauemmas, Kong naureskelee.

Kong Zhouwei
Robottiauton kuskin paikalla istunut Changan-yhtiön insinööri Kong Zhouwei, tunnustaa, ettei testin alussa täysin luottanut autoon.Niinpä hän piti käsiään hyvin lähellä rattia. Mika Mäkeläinen / Yle

Ihan sataprosenttisesti auto ei selvinnyt, vaan välillä rattiin piti myös tarttua. Kongin mukaan ongelmia tulee, jos auto kadottaa tuntuman ajoväylän reunaviivoihin.

Siksi Kong ei vielä toisi autoa vaikkapa Suomen talvioloihin. Ajo lumisella tai jäisellä tiellä on kuulemma pian testiohjelmassa, ja Kong on vakuuttunut, että ratkaisu löytyy nopeasti.

Hän arvioi auton olevan valmis kuluttajamarkkinoille neljän vuoden kuluttua. Kaikki alaa seuraavat eivät ole yhtä vakuuttuneita auton teknisestä tasosta.

– Olemme Kiinassa vasta kehityksen lähtökuopissa, ja rahalliset sijoitukset ovat rajallisia, joten jos Googleen verrataan, välimatka on vielä pitkä, toppuuttelee Ylen haastattelema liikennetoimittaja Huang Jixin.

Maailman suurin markkina kasvaa yhä nopeasti

Koeajaja Kong Zhouwei kertoi Ylelle kokemuksistaan maanantaina alkaneilla Pekingin automessuilla. Hän esitteli Changan-yhtiön automalleja. Maailman suurimpien automarkkinoiden vuosittainen kohokohta houkuttelee paikalle kaikki, jotka haluavat siivun Kiinan automyynnistä.

messut
Kiinan automarkkinat ovat maailman suurimmat, ja vuoden kohokohtana pidetään Pekingin autonäyttelyä.Mika Mäkeläinen / Yle

Kiinassa on mitä jakaa. Viime vuonna myytiin 25 miljoonaa autoa, ja tuoreimpien lukujen mukaan myynti kasvaa kymmenen prosentin vuositahtia eli nopeammin kuin 6–7 prosentin vauhtia kasvava talous.

Osittain myynnin kasvua ylläpitää pienimoottorisia autoja koskeva tilapäinen veroale. Kun se päättyy vuodenvaihteessa, saattaa myös automyynti notkahtaa.

Toisaalta kasvuvauhti voisi olla myös nykyistä kovempi, jos myynti riippuisi vain kysynnästä. Esimerkiksi pääkaupungissa Pekingissä rajoitetaan jo oikeutta uusien autojen ostoon.

Hankkiakseen auton pitää ensin voittaa arpajaisissa rekisteröintioikeus. Noin 22 miljoonan asukkaan Pekingissä huristelee 5,6 miljoonaa autoa, ja pääkaupungin ruuhkia pidetään legendaarisina.

Kiinalaiset katumaasturit jyräävät

Kiinalaisten ratinkääntäjien maun muutokset jakavat miljardimarkkinoita nopeasti uusiksi. Viime vuonna joka neljäs myyty auto oli katumaasturi, ja niiden osuus kasvoi 50 prosenttia edellisvuodesta. Sama tahti näyttää jatkuvan.

– Katumaasturien suosio johtuu Kiinan tieoloista. Ne ovat vaikeampia kuin muissa maissa. Jotkut tiet ovat täynnä kuoppia, ja tietyömaita on paljon, arvioi Guangxin yleisradion liikennetoimittaja Huang Jixin.

Pekingin autonäyttelyssä onkin tarjolla kymmeniä uusia katumaasturimalleja. Perinteisesti katumaasturit ovat olleet valmistajille hyvin tuottoisia, mutta kilpailun kiristyminen painaa hintoja – ja suosii hinnalla kilpailevia kotimaisia valmistajia.

Bentley
Pidennetyt autot ovat suosittuja Kiinan vauraan eliitin parissa. Jos on varaa Bentleyn uusimpaan malliin, on varaa myös kuljettajaan.Mika Mäkeläinen / Yle

Esimerkiksi BYD-yhtiö lanseerasi huhtikuun puolivälissä Yuan-katumaasturin, jonka bensakäyttöisen version lähtöhinta on vain 8000 euroa. Vastaavan hybridimallin tekniikka on niin paljon kalliimpaa, että siitä joutuu pulittamaan jo 30 000 euroa, mutta sekin pärjää hinnallaan ulkomaisille kilpailijoille.

Alkuvuodesta viisi myydyintä katumaasturimallia olivat kaikki kiinalaisia, ja kaksi kolmasosaa myydyistä katumaastureista on nykyisin kiinalaisia brändejä.

Sähkö- ja hybridiautoja pari prosenttia

Katumaastureitakin enemmän julkisuudessa kohkataan hybridi- ja sähköautoista. Niiden markkinaosuus oli viime vuonna vasta reilun parin prosentin luokkaa eli samaa tasoa kuin Suomessa. Kaikki kuitenkin tuntuvat uskovan räjähdysmäiseen kasvuun.

sähköauto
Kiinassa sähkö- ja hybridiautojen markkinaosuus on pari prosenttia.Mika Mäkeläinen / Yle

Esimerkiksi General Motors aikoo tuoda Kiinan markkinoille ainakin kymmenen uutta sähkö- tai hybridimallia seuraavien viiden vuoden kuluessa.

Alalle pyrkii myös kiinalaisia vasta-alkajia, jotka aloittavat usein kalleimmasta päästä. CH-Auto Technology esittelee messuilla alumiinirakenteista urheiluautoaan, joka on tarkoitus saada sarjatuotantoon ensi vuoteen mennessä.

300 kilometriä yhdellä latauksella

Kaksipaikkaisen Qiantu K50 -merkkisen auton huippunopeus on 200 kilometriä tunnissa, ja nollasta sataseen se kiihtyy 4,6 sekunnissa. Yhdellä latauksella pitäisi päästä 300 kilometrin päähän.

Sähköisen unelman hinta tulisi Ylen tietojen mukaan olemaan noin 140 000 euron kieppeillä. Hinnan lisäksi kuluttajia epäilyttää akun kestävyys – se puute koskee kaikkia sähköautoja.

Xin Dijia
Sähköistä urheiluautoa markkinoivan CH-Auto Technologyn edustaja Xin Dijia sanoo, että kuluttajat ovat huolissaan erityisesti ajomatkasta yhdellä latauksella.Mika Mäkeläinen / Yle

– Kuluttajat ovat huolissaan erityisesti ajomatkasta yhdellä latauksella, myöntää CH-Auto Technologyn viestintäjohtaja Xin Dijia, mutta kääntää tuonkin puutteen voitoksi.

– Bensa-asemia ei ole joka nurkan takana, mutta sähköä saa kaikkialta, hän sanoo.

Pekingissä auton valttina on sekin, että viranomaisten rekisteröintirajoitukset eivät koske sähköautoja. Xin uskookin, että sähköautoilla on Kiinassa ”loistava tulevaisuus."

Xin itse tunnustautuu nimenomaan nopeiden ja virtaviivaisten autojen ystäväksi.

– Rakastan kilpa-ajajianne Mika Häkkistä ja Kimi Räikköstä. Olen ollut heidän faninsa koko ikäni. Toivottavasti teiltä tulee jatkossakin hyviä kuskeja. odotan sitä innolla, mainosmies osaa todeta haastattelun lopuksi.