Video: Helsingin uusi kaupunkipyörä testissä – jarrujen kanssa oltava varuillaan

Helsingin uusi kaupunkipyörä osoittautui testissä kulkupeliksi, joka soveltuu tarkoitukseensa eli lyhyille siirtymille kantakaupungissa. Jarruttaminen kannattaa aloittaa riittävän varhain.

Kotimaa
Helsingin kaupunkipyörä, koeajon suorittanut toimittaja Mikko Rita ja Mannerheimin patsas Helsingin keskustassa.
Testasimme kaupunkipyörien ajettavuuden viime keväänä.

Se on keltainen. Siinä on kolme vaihdetta ja käsijarrut. Sillä pääsee näppärästi pisteestä A pisteeseen B. Siinä pähkinänkuoressa Helsingin uusi kaupunkipyörä.

Odotetut kaupunkipyörät tulivat tänään liikenteeseen. Ensi vaiheessa niitä tulee 500 ja sellaisen saa alleen 50 pyöräasemalta kantakaupungin alueella. Käyttöönottoa helpottaa, kun rekisteröityy käyttäjäksi HSL:n nettisivulla.

Isoimmallakin vaihteella saa sotkea vauhdilla

Kaiken kaikkiaan kaupunkipyörä sopii tehtäväänsä eli lyhyiden matkojen taittamiseen kantakaupungin alueella. Jos viihtyy kovemmassa vauhdissa, vaihteet loppuvat kesken nopeasti, koivet sotkevat vinhaa vauhtia, mutta nopeutta ei juuri pysty kasvattamaan. Sellaisessa kyydissä tulee helposti hiki. Testiajossa keskustassa vaihde pysyi lähes koko kierroksen ajan raskaimmalla eli kolmosella jopa loivaan ylämäkeen ajettaessa.

Toisaalta pyörä on kaikille kevyt polkea ja se kipuaa vaivattomasti jyrkempiäkin mäkiä. Paksuhkot kuvioidut renkaat eivät säikähdä katukiven kantteja.

Muista jarruttaa ajoissa

Huomio kiinnittyi jarruihin, joihin kannattaa totutella rauhassa ainakin jos on tottunut tehokkaisiin levyjarruihin. Etenkin alamäessä jarruttelu on syytä aloittaa hyvissä ajoin, sillä vauhdin kasvaessa käsijarrujen kahvoista täytyy puristaa voimalla pyörän pysäyttämiseksi.

Kaupunkifillari soveltuu kaikenkokoisille polkijoille satulan korkeutta säätämällä. Se on jämäkän ja kestävän tuntuinen, mikä on tässä käyttötarkoituksessa eräs tärkeimmistä ominaisuuksista.

Kaupunki on sopinut pyörätoimittajan kanssa huollosta ja ylläpidosta kymmenen vuoden ajaksi. Liikenteessä kiertää kaksi lava-autoa, joilla tasataan pyörien määrää eri asemien välillä. Näin pyritään takaamaan, että niitä on aina saatavilla myös suosituimmilla asemilla.