Huijausviestejä liikkeellä – tunnettujen kauppaketjujen nimillä harhautetaan tilausansaan

K-ruokakauppojen, S-marketin ja Gigantin nimissä lähetellään tekstiviestejä ja sähköposteja, joiden tarkoitus on houkutella viestin vastaanottaja tilausansaan. Viestintävirasto kehottaa ilmoittamaan epäilyttävät numerot Kyberturvallisuuskeskukseen ja poistamaan viestit.

Kotimaa
Huijausviesti.
Yle

Puhelinoperaattori Elisa varoitti viime viikolla asiakkaitaan tekstiviesteistä, joissa mainostetaan nettikasinoita sekä eri kauppaketjujen arvontoja. Elisan mukaan viesteihin linkatut sivustot saattavat sisältää haittaohjelmia.

Myös muiden operaattoreiden asiakkaat ovat saaneet epämääräisiä markkinointiviestejä, jotka on lähetetty +35846-alkuisista numeroista.

Ilmaisen ruoan houkutus ajaa klikkaamaan

Osa viesteistä mainostaa mahdollisuutta osallistua kilpailuun, josta palkinnoksi tarjotaan 300 euron lahjakorttia K-Citymarketiin. Kesko vahvistaa viestien olevan tuttuja huijauksia, joilla ei ole tekemistä yrityksen kanssa.

– Tiedossamme on, että K-ruokakauppojen nimissä on jälleen lähetetty tekstiviestejä ja sähköposteja, joissa palkintojen avulla viestin vastaanottajaa houkutellaan osallistumaan kilpailuun tai äänestykseen, Kristiina Seppä Keskon viestinnästä kertoo.

Sepän mukaan viestin saajia houkutellaan klikkaamaan linkkejä lupaamalla palkinnoksi esimerkiksi lahjakorttia tai mahdollisuutta voittaa vuoden ruoat.

– Kyseiset kilpailut eivät ole meidän järjestämiämme. Kilpailumme tai arvontamme eivät ole maksullisia, eikä niitä toteuteta puhelimitse, Seppä sanoo.

Asiakkaille lähetettävien sähköisten asiakaskirjeiden lähetysosoite on Sepän mukaan aina noreply.k-plus@kesko.fi (siirryt toiseen palveluun).

Huijausviestit ovat tuttuja myös Viestintäviraston Kyberturvallisuuskeskuksen tietoturva-asiantuntijana toimivalle Anne Oikariselle. K-ruokakauppojen lisäksi tyypillisimmissä viesteissä saatetaan Oikarisen mukaan esiintyä S-marketin tai Gigantin nimissä.

Vahinkositoutuminen kuukausitilaukseen

Viesteissä on tyypillisesti kyse tilausansasta tai tietojenkalastelusta.

– Jos klikkaa linkkiä nettisivuille, siellä pyydetään antamaan sähköpostiosoite ja siinä vaiheessa pienellä präntillä lukee, että sitoudut kuukausitilaukseen, Oikarinen kuvailee.

Kuukausitilaukseen sitoutumisen jälkeen viestin vastaanottaja saa esimerkiksi kuukausittaisen sähköpostin ja kuukausimaksun, jonka peruminen onnistuu vain soittamalla maksulliseen numeroon. Kerran liian innokkaasti linkkejä klikkailleen puhelinlaskusta saattaa löytyä kirpeä yllätys.

Mikäli tällaisia viestejä tulee, ei kannata klikkailla linkkejä auki tai vastata.

Tietoturva-asiantuntija Anne Oikarinen, Kyberturvallisuuskeskus

– Mikäli tällaisia viestejä tulee, ei kannata klikkailla linkkejä auki tai vastata. Numeron ja viestin sisällön voi ilmoittaa Viestintäviraston Kyberturvallisuuskeskukseen (siirryt toiseen palveluun), minkä jälkeen viestin voi poistaa, Oikarinen neuvoo.

Numeroiden estoa voi myös kokeilla. On kuitenkin tapauksia, joissa viestit tulevat vaihtelevista numeroista eikä esto auta pysyvästi.

Viestintäviraston saamat ilmoitukset huijausviesteistä eivät ole viime aikoina merkittävästi lisääntyneet, mutta Oikarinen pitää mahdollisena, että alkamassa on uusi huijauskampanja.

Uusimmat uutiset puhelimeesi

Lataa Yle.fi-sovellus