1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Kanta-Hämeessä tyrmistyttiin VR:n junavuororatkaisusta: "Täysin käsittämätöntä"

Kanta-Hämeessä on tyrmistytty VR:n uusista aikatauluista. Helsinki–Hämeenlinna–Tampere-kasvukäytävän kehittäjät saivat kylmän suihkun, mutta periksi ei anneta – uhkaava kriisi aiotaan torjua.

Kuva: Ville Välimäki / Yle

Kesällä voimaan tulevissa aikatauluissa vähennetään Hämeenlinnassa pysähtyviä nopeita junavuoroja seitsemällä päivässä niin Helsingin kuin Tampereenkin suuntaan. Käytännössä nämä vuorot ajavat pysähtymättä Hämeenlinnan ja Riihimäen ohi suoraan Tampere–Tikkurila–Helsinki-väliä.

Anna-Mari Ahosen mielestä pääradalle tarvitaan kolmas raide ja lisää vuoroja, eikä vähemmän. Kuva: Kari Mustonen / Yle

Helsinki–Hämeenlinna–Tampere-kasvukäytävän (siirryt toiseen palveluun) projektijohtaja Anna-Mari Ahonen sanoo, että VR:n ratkaisuun on saatava muutos.

– Sehän on toistaiseksi vasta esitys, mutta pidän sitä kyllä täysin käsittämättömänä. Missään tapauksessa sitä ei voi seudulla hyväksyä. Tämä on ristiriidassa kasvun tavoitteita vastaan, sekä kansallisia tavoitteita että seudun menestystä. Aivan avainasia on, että tässä jatkossakin pääsee kerran tunnissa sekä pohjoiseen että etelään.

– Tämä on uhkaava kriisi, joka ei ole onneksi vielä realisoitunut. Ilman muuta neuvotellaan ja vaikutetaan asiaan ja jatketaan tästä keskustelua, mutta toteutuessaan tämä on ilman muuta kriisi, kuvailee Ahonen.

Tarvitaan lisää vuoroja, ei vähemmän

VR:n tilastojen mukaan vuonna 2015 kaukojunamatkustajien määrä (saapuneet ja lähteneet) oli Hämeenlinnassa 836 600 ja Riihimäellä 408 800. Yhteysvälikohtaisia tietoja (esimerkiksi Helsinki–Hämeenlinna) VR ei anna vedoten yrityssalaisuuteen. Kasvukäytävänelinvoimakartaston (siirryt toiseen palveluun)mukaan kasvukäytävällä pendelöi yli 300 000 ihmistä.

Valtio sopii kasvun kiihdyttämisestä kasvukäytävällä ja samaan aikaan valtiokonsernin yhtiö tekee siihen nähden ristiriitaisia toimenpiteitä.

Anna-Mari Ahonen

– Toivotan tervetulleeksi toivottavasti jo ensi vuonna markkinaehtoisen raideliikenteen ja uskon, että pystytään myös edesauttamaan kumipyöräliikennettä. Vauhditetaan esimerkiksi pikavuoropysäkin rakentamista, jotta Onnibusin kaltaiset toimijat pystyvät pysähtymään tässä Hämeenlinnan seudulla, miettii Anna-Mari Ahonen.

Yhteyksien heikentäminen kirpaisee kipeästi kasvusuunnitelmiin. Kasvukäytäväsopimus on loppusuoralla.

– Eilen sain työ- ja elinkeinoministeriöltä viimeisen luonnoksen kasvukäytäväsopimuksesta. Valtio siis sopii meidän kanssa kasvun kiihdyttämisestä kasvukäytävällä ja samaan aikaan valtiokonsernin yhtiö tekee siihen nähden ristiriitaisia toimenpiteitä. Tätä on hiukan vaikea ymmärtää ja hyväksyä.

– Kolmas raide (pääradalle) tarvitaan, lisää volyymiä runkoliikenteeseen, ja syöttöä on ajateltava uudestaan. Tarvitaan siis lisää vuoroja, eikä missään tapauksessa näitä vähentää voi, Anna-Mari Ahonen napauttaa.

"Liikennekaari my ass"

Hämeenlinnan markkinointislogan on "ihan lähellä" ja juuri hyvät liikenneyhteydet on koettu vetovoimatekijäksi. Hämeenlinnan kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Iisakki Kiemunki kirjoitti Facebookissa, että nyt on kriisipalaverin paikka.

Sanokaa, että VR:n aikataulu-uudistus on pahaa unta.

Sari Rautio

– Pistää miettimään, miten VR olisi enää pahemmin pystynyt vahingoittamaan kaupungin ja maakunnan keskeisimpiä strategisia tavoitteita helpon saavutettavuuden suhteen? Liikennekaari my ass, täräyttää Kiemunki.

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Sari Rautio puolestaan totesi Facebookissa lyhyesti näin:

– Sanokaa, että VR:n aikataulu-uudistus on pahaa unta.

Kansanedustajat vetoavat ministeriin

Kantahämäläiset kansanedustajat Aino-Kaisa Pekonen (vas.) ja Timo Heinonen (kok.) ovat huolissaan VR:n päätöksistä karsia junavuoroja myös pääradalta. Riittävillä junavuoroilla on merkittävä vaikutus työmatkaliikenteen lisäksi opiskelijoihin, muistuttavat hämäläisedustajat.

– VR perustelee junavuorojen karsimista entistä nopeammilla junayhteyksillä Helsingistä pohjoisen suuntaan. Nämä palvelevat kuitenkin koko ajan pienenevää asiakaskuntaa, kun kasvukäytävän varrella asuvat ihmiset eivät pääse juniin, ihmettelee Timo Heinonen.

Julkista liikennettä pitäisi edustajien tiedotteen mukaan voida käyttää myös entistä paremmin vapaa-ajan matkustamiseen lomille ja erilaisiin urheilu- ja kulttuuritapahtumiin.

– VR lopetti jo aiemmin Riihimäeltä Helsinkiin kulkevan H-junan. Tämän jälkeen lähiliikenteen junat ovat olleet ääriään myöten täynnä. Nämä ratkaisut yhdessä heikentävät VR:n asemaa julkisessa liikenteessä ja se on vastoin kaikkia yhteisiä tavoitteita, sanoo Aino-Kaisa Pekonen.

Kansanedustajat Heinonen ja Pekonen vetoavat liikenneministeri Anne Berneriin, että VR:n tekemiä päätöksiä arvioitaisiin uudelleen.

VR kertoi kesällä voimaan tulevista uusista aikatauluista (siirryt toiseen palveluun) maanantaina.