"Siwoissa ja Valintataloissa hinnat laskevat merkittävästi" – katso videolta kuinka lähikauppa syntyy uudelleen

Keskon varatoimitusjohtaja Jorma Rauhala ei ota kantaa prosentteihin, mutta lupaa tuntuvaa ruoan hinnanalennusta, kun Ruokakeskon ostamat Siwat ja Valintatalot on tuotu K-Markettien brändin alle.

talous
Uutisvideot: "Siwoissa ja Valintataloissa hinnat laskevat merkittävästi" – katso videolta kuinka lähikauppa syntyy uudelleen
Uutisvideot: "Siwoissa ja Valintataloissa hinnat laskevat merkittävästi" – katso videolta kuinka lähikauppa syntyy uudelleen

Hintakilpailu on kovaa ruokakaupassa, kun kuluttajien ostovoima on tiukoilla. Samalla ostostrendit muuttuvat kun väestö ikääntyy, muuttaa kaupunkeihin ja perhekoot pienenevät.

Nämä seikat ovat taustalla, kun kaikki noin 400 K-Marketia modernisoidaan ja yksilöllistetään vastaamaan asiakkaiden toiveita ja tarpeita. Yksikään kauppa ei ole ketju-uudistuksen jälkeen toisensa kaltainen. Rovaniemen Kairatien K-Market on erilainen kuin Helsingin Rööperissä eli Punavuoressa toimiva Albertin Herkku.

Myös Ruokakeskon Lähikaupalta ostamat Siwat ja Valintatalot uusitaan K-Marketeiksi vuoden sisällä.

Hinnat eivät ainakaan nouse

Asiakas ei viime kädessä maksa uudistusten laskua, lupaa Keskon varatoimitusjohtaja ja päivittäiskaupan toimialajohtaja Jorma Rauhala.

- Ei tietenkään. Tämä uudistus on sellainen että lisää myyntiä saadaan, kun valikoimat ovat enemmän sellaiset kuin asiakkaat haluavat. Hinnoille ei tapahdu mitään ainakaan negatiiviseen suuntaan. Siwojen ja Valintatalojen kohdalla tulee merkittävät hinnanlaskut, kun ne tulevat K-Market brändin alle, sanoo Rauhala.

Tarkkaa prosenttimäärää Rauhala ei sano, mutta kuvailee hinnanmuutosta "hyvin kattavaksi" koko valikoiman osalta. Muutos on sellainen, että kuluttaja sen huomaa, hän lupaa.

Siwoja ja Valintataloja on noin 600 eri puolilla Suomea.

Muutosten taustalla kuluttajien arvot

K-Marketin idealla oranssin ja punaisen värimaailman ilmeestä tavoittellaan samalla myös K-ryhmälle yhtenäisempää yritysidentiteettiä. Kuluttajien tarpeita päivittäisillä ruokaostoksilla tutkittiin ja lisätietoa haettiin ulkomailta.

Data kertoi, että hinnan ohella merkittäviä seikkoja asiakkaille ovat suomalaisuus, terveellisyys, lähiruoka, kaupan sijainti ja asiakkaille tarjottu valikoima.

K-ryhmän mukaan uusia kiinnostuneita kauppiasyrittäjiä on ollut liikkeellä poikkeuksellisen paljon ison muutoksen myötä. Pelkästään viime kuussa yhteydenottoja oli satoja.

Kyläkauppiaasta entistä kunkumpi

Uudistuksen yhteydessä ruokakauppojen ketjuohjausta höllennetään ja kaupat alkavat hyödyntää entistä enemmän kauppakohtaista asiakastietoa.

Helsingin Punavuoressa eli Rööperissä sijaitsevan Albertin Herkun kauppias Oskari Lintula lupaa, että asiakkaan toiveet voidaan toteuttaa parhaassa tapauksessa jopa seuraavaksi päiväksi.

– Hedelmät, marjat ja erityisesti mustikat menevät kaupaksi. Muita suosikkeja ovat paikalliset leipomotuotteet, luomumunat ja mozzarella-juusto. Myös kasvisyöjät ja vegaanit ovat löytäneet hyvin kaupan hyvän valikoiman, sanoo Lintula.

Rööperissä on kantakaupungin vanhojen asukkaiden lisäksi myös kasvava määrä lapsiperheitä, jotka halutaa huomioida entistä paremmin.

Kun ketjuohjaus vähenee, kauppias voi päättää nykyistä enemmän mihin asiakasryhmiin hän keskittyy ja mistä kaupan valikoima rakentuu. Myös lähituottajien tuotteita voi valikoida kysynnän mukaan.

– Etenkin pienemmän koon kaupoissa tämä antaa tilaa juuri niille hyllyyn juuri niille tuotteille, joita asiakkaat ostavat, sanoo K-Market-ketjusta vastaava johtaja Jesper Åberg.

– Hyllyissä pitää olla paikkansa vaikka asiakaskunnan toivomille vegaanituotteille, hän kuvailee.

_Täsmennys 4.5. klo 11.05 Siwat ja Valintatalot muutetaan K-Marketeiksi vuoden sisällä, ei parissa vuodessa, kuten jutussa alunperin sanottiin. _