Uudessa metrossa 90 metriä avointa tilaa – liikenne alkaa linjoilla M1 ja M2

Helsingin uusi M300-metrojuna tarjoaa kiireiselle mahdollisuuden säästää kokonaismatka-ajassa, sillä sen voi kävellä päästä päähän. Vuorovälin lyhentyessä Helsingin metrosta halutaan kitkeä tapa tunkea sulkeutuvien ovien välistä.

Kotimaa
M300 metrojuna Itäkeskuksen asemalla.
Petteri Juuti / Yle

HelsinkiHelsinki saa elokuussa ripauksen suuren maailman meininkiä: linjatunnukset kaupungin metroon. Linja haarautuu molemmista päistään. Vuosaaresta Matinkylään kulkee linja M1 ja Mellunmäestä Tapiolaan ajetaan linjalla M2.

Laajenevaa metroliikennettä vahvistetaan uudella junalla. Helsinkiin hankituista 20 espanjalaisvalmisteisesta M300-sarjan junasta 13 on jo saatu perille Zaragozasta.

M300:lla ajettaneen normaalissa matkustajaliikenteessä jo tästä kuusta eteenpäin iltaisin ja viikonloppuisin. Matkustajat pääsevät ensimmäistä kertaa uuden metron kyytiin ensi sunnuntaina, jolloin yksi junista toimii äitienpäivän ruusumetrona.

Uutukainen on 90-metrin mittainen, eli kolmanneksen lyhyempi kuin nykyinen maksimipituinen juna. Laitteiden käyttöikä on 40 vuotta ja ne on mahdollista automatisoida myöhemmin.

Hyötyliikuntaa matkan aikana

Neljän vaunun junayksikön läpi voi kävellä päästä päähän koko 90 metrin matkan. Se mahdollistaa matkan aikana kävelemisen valmiiksi vaunun siihen päähän, jossa pääteaseman liukuportaat sijaitsevat. Sekin säästää kiireiseltä minuutin pari.

– Se on tärkein uusi ominaisuus matkustajan kannalta, sanoo HKL:n infra- ja liikenneyksikön johtaja Artturi Lähdetie.

– Siellä on vähän avarammat eteistilat muun muassa lastenvaunujen ja polkupyörien kuljettamiseen, Lähdetie jatkaa.

M300 metrojunan käytävä.
Petteri Juuti / Yle

Uudet vaunut on ilmastoitu, ja sprinklerit lisäävät paloturvallisuutta. Muita teknisiä hienouksia on esimerkiksi jarruenergian talteenotto, joka voidaan hyödyntää vaunujen lämmityksessä.

Asemalaiturilta näkee, missä kohtaa junaa pitää odottaa ja myös näkyy se kohta, missä juna ei enää 15. elokuuta alkaen koskaan pysähdy.

Arttu Kuukankorpi, HKL:n liikennöintiyksikön johtaja

Ovien välistä ei saa tunkea

Kaikki metrot ovat lyhyitä, kun länsimetro aloittaa elokuussa. Asemalaitureille tulee värilliset teippaukset, jotka osoittavat junan pituuden. Juna pysähtyy punaiselle alueelle. Jos seisot odottamassa keltaisen teipin kohdalla, olet sisäänkäyntien ulkopuolella.

– Asemalaiturilta näkee, missä kohtaa junaa pitää odottaa ja myös näkyy se kohta, missä juna ei enää 15. elokuuta alkaen koskaan pysähdy, neuvoo HKL:n liikennöintiyksikön johtaja Arttu Kuukankorpi.

Metron vuoroväli lyhenee länsimetron myötä ruuhka-aikoina 2,5 minuuttiin. Helsingissä näkee usein, että matkustajat tunkevat vaunuun vielä sulkeutuvien ovien välistä. Sellaiselle halutaan stoppi, sillä seuraava metro huohottaa jo tunnelissa niskaan, eikä viivästyksiin ole varaa.

– Pitää ymmärtää, että tällaisella itsekkäällä toiminnalla hidastaa satojen ihmisen matkantekoa, Kuukankorpi sanoo.

HKL vetoaa asiassa matkustajiin ja muistuttaa, että vaunuun tunkeminen on turhaa. Seuraava vuoro on paikalla jo kahden minuutin päästä.