Kolmen perävaunun jättirekkaa on helppo ajaa, mutta vaikea peruuttaa – video

Uusia, niin kutsuttuja jättirekkoja on aloittanut liikennöinnin Pohjois-Suomen teillä. Trafi on juuri  myöntänyt kokeiluluvat puutavaraa kuljettavalle iiläiselle P&A Trans Oy:lle ja keskiviikkona liikennöinnin aloittaneelle raahelaiselle Korsu Oy:lle. Suomen teillä liikkuu jo neljätoista erilaista jättirekkaa.

Kotimaa
Uudessa Korsu Oy:n jättirekassa on peräti kolme perävaunua.
Kolmen erillisen perävaunun jättirekkaa on kevyt kuljettaa, väittää ensikertalainen, toimittaja Arto Veräjänkorva.

Raahelaisen Korsu Oy:n jättirekka on yksi Suomen suurimmista, 92-tonninen, kolmella perävaunuyksiköllä varustettu sementtirekka yhteysväleillä Raahe–Oulu–Kittilä.

Koeajossa jättiläinen vaikuttaa helposti hallittavalta, ja se kääntyy 29 metrin pituudestaan huolimatta ketterästi. Periaatteessa kolmen perävaunun yhdistelmää voi myös peruuttaa, mutta reitin lastaus- ja purkupaikoilla se ei ole tarpeen.

– Peruuttaminen tällä on tietysti haasteellista. Ensimmäinen kärry vaatii suuret liikkeet, että toinen kärry kääntyy, ja kolmas kääntyykin sitten tosi nopeasti, Pekka Keski-Korsu kuvailee.

Nämä ovat joissain tapauksissa turvallisempiakin kuin perinteiset perävaunuyhdistelmät.

Rauno Heikkilä

Uutta Korsu Oy:n jättirekkaa on testiajettu yhteistyössä Oulun yliopiston kanssa. Sen 11 akselissa on paljon kumipintaa asfalttia vasten, joten suurista massoista huolimatta se pysähtyy tarvittaessa lähes henkilöauton tapaan.

Auto- ja työkonetekniikan professori Rauno Heikkilän mukaan jättirekan turvallisuusominaisuuksia on sekä mallinnettu tietokoneohjelmilla että varmistettu kokeellisilla mittauksilla.

– Voidaan sanoa, että nämä ovat verraten turvallisia, ja joissain tapauksissa turvallisempiakin verrattuna muun muassa perinteiseen 60-tonniseen varsinaiseen perävaunuyhdistelmään, Heikkilä toteaa.

Jättiyhdistelmän uskotaan tuovan säästöjä

Kuten muutkin Suomen jättirekat, tämä C-junaksi ristitty jättiyhdistelmä liikennöi Trafin määräaikaisella kokeiluluvalla. Lupaehtojen mukaan erittäin huonoilla ajokeleillä tästä ainutlaatuisesta yhdistelmästä on jätettävä pois viimeinen, kolmas perävaunu.

Liikenneympyrät, risteykset ja sillat on etukäteen varmistettu sille soveltuviksi.

Tällä rekalla päästään lähelle 70 tonnin kantavuutta.

Pertti Keski-Korsu

Korsu Oy:n toimitusjohtaja Pertti Keski-Korsun mukaan tavallisiin rekkoihin verrattuna jättiläisen uskotaan säästävän polttoainetta parikymmentätuhatta litraa ja hiilidioksidipäästöjä 50 000 kiloa vuodessa.

– Normirekalla sementinkuljetuksessa kantavuus on noin 50 – 55 tonnia, ja tällä päästään lähelle 70 tonnia. Pystymme tarjoamaan asiakkaalle kustannustehokkaampia kuljetuksia, Keski-Korsu perustelee.

– Pyrimme saamaan nyt tietoa siitä, miten yhteiskunnassa pystytään tämmösillä suuremmilla yhdistelmillä liikennöimään.

Päivitys: Korjattu hiilidioksidipäästöjen säästöarviota koskenut luku.