Yllättäviä maksuja deittipalvelusta ja väärennettyjä auton mittarilukemia – kuusi ulkomaanostosten sudenkuoppaa

Rajat ylittävästä kaupasta tiedottava Euroopan kuluttajakeskus varoittaa uutiskirjeessään muun muassa etelän lomakohteiden elektroniikkakauppiaista. Lisäksi kuluttajakeskus muistuttaa, että lentomatkustajien kannattaa hakea korvauksia viivästyneistä lennoista.

talous

Euroopan kuluttajakeskus on julkaissut listan ulkomailta ostamiseen ja matkustamiseen liittyvistä yleisistä ongelmista (siirryt toiseen palveluun). Kuluttajakeskus on laatinut listan saamiensa valitusten perusteella. Kuuden kohdan lista käsittelee muun muassa auton ostoa Saksasta, ostoksia aasialaisista verkkokaupoista ja ulkomaisia deittipalveluita.

1. Testaa auton mittarilukema

Kuluttajakeskuksen kokemuksen mukaan käytetyn saksalaisauton mittarilukemaa on pääsääntöisesti aina rukattu. Keskus neuvoo, että autokaupan ilmoitukseen ei pidä tyytyä, vaan auto kannattaa testata jo Saksassa. Testit ovat tosin maksullista.

2. Tarkasta verkkokauppaostos ennen kuittausta

Kotiovelle toimitetun verkkokauppaostoksen paketti kannattaa avata ennen lähetyksen kuittaamista. Kuluttajakeskus huomauttaa, että tavaran tarkastamiseen pitää käyttää aikaa, vaikka kuljetuspalvelulla olisi kiire. Asiakkaan reklamaatiota ei välttämättä käsitellä, jos lähetys on kuittauksella hyväksytty. Jos ostos on tehty EU:n ulkopuolella olevasta verkkokaupasta, kaupan riitauttaminen voi olla erityisen vaikeaa.

3. Lue vuokra-auton sopimusehdot

Kuluttajakeskuksen mukaan on enemmän sääntö kuin poikkeus, että ulkomailla auton vuokraavat matkustajat eivät lue vuokrasopimuksen ehtoja. Myös ajoneuvon tarkastus jää puolitiehen sekä ennen käyttöönottoa että auton palautuksessa. Koska kuluttaja kuitenkin allekirjoituksellaan vahvistaa havaitut vauriot, ei jälkikäteen luottokortilta tehtyä veloitusta pääsääntöisesti enää pysty kiistämään.

4. Selvitä, miten deittipalvelun voi irtisanoa

Vaikka ilmainen rekisteröityminen deittisivustolle voi luoda mielikuvan ilmaisesta palvelusta, ulkomaisten deittipalveluyritysten palvelut ovat lähes aina maksullisia. Kuluttajakeskus neuvoo selvittämään, miten palvelun voi irtisanoa. Moni kuluttaja on maksanut palvelusta useita kuukausia vastoin omaa tahtoaan.

5. Suhtaudu epäillen lomakohteiden elektroniikkaan

Kuluttajakeskus suosittelee välttämään pieniä elektroniikkaliikkeitä esimerkiksi Kanarian saarten lomakohteissa. Keskus on saanut valituksia kauppiaista, joiden kauppaama tuote toimii hyvin esittelyhetkellä, mutta hyllystä lähtee mukaan muuta kuin toimivaa tavaraa.

6. Hae korvausta viivästyneistä lennoista oikeasta paikasta

Pieni osa matkustajista tietää lentoyhtiöiden velvollisuudesta maksaa korvauksia viivästyksistä. Moni suomalainen matkanjärjestäjä käyttää ulkomaisia lentoyhtiöitä. Matkanjärjestäjät neuvovat asiakkaitaan usein kääntymään vakuutusyhtiöiden puoleen, vaikka oikea osoite korvaushakemukselle olisi lentoyhtiö.