Uusi sanomalehti yritti turhaan Britannian markkinoille – The New Dayn taival jäi viikkoihin

Vain paperisena ilmestynyt lehti sai innokkaita lukijoita, mutta ei tarpeeksi, ilmoitti päätoimittaja torstaina. Perjantainen lehti on viimeinen.

Ulkomaat
Brittilehtiä tiskillä.
Brittilehtiä tiskillä. Kahdessa vuodessa yli miljoona ihmistä on lopettanut paperisten sanomalehtien ostamisen. Andy Rain /EPA

Ensimmäinen uusi yrittäjä Britannian lehtikioskeissa 30 vuoteen ei onnistunut saamaan tuulta siipiensä alle.

Lehti oli linjattu vaihtoehdoksi niille lukijoille, joilla on päivässä vain puoli tuntia aikaa perehtyä maansa ja maailman tapahtumiin. Se ja toiseksi myyntivaltiksi toivottu poliittinen riippumattomuus eivät nostaneet The New Day -lehteä lähellekään julkaisijan toivomaa 200 000 kappaleen päivälevikkiä.

Maaliskuussa ensimmäisen kerran ilmestynyt The New Day -sanomalehti lopetetaan ilmestyttyään vain yhdeksän viikon ajan. Trinity Mirror -lehtitalo ilmoitti torstaina, että viimeinen numero ilmestyy perjantaina.

Lukijoita ei saatu verkosta kioskille

Päätoimittaja Alison Phillipsin mukaan The New Dayn hyväksi tehtiin kaikki mahdollinen, mutta siitä ei saatu taloudellisesti kannattavaa.

– Lukijoiden reaktion julkaisemiimme 50 numeroon on ollut poikkeuksellisen innostunut. Monet olivat selvästi hyvin innostuneita lehdestä, joka puhui juuri heille. Mutta totuus on, ettei heitä ollut tarpeeksi, Phillips kirjoittaa Facebook-sivullaan. (siirryt toiseen palveluun)

Kahden viime vuoden aikana yli miljoona brittiä on lakannut ostamasta sanomalehtiä. The New Dayn perustajat toivovat, että osa olisi ollut houkuteltavasti verkosta takaisin. Lehdellä ei ollut lainkaan digitaalista painosta.

Lähteet: AP, Yle Uutiset