Tutkimus yllätti: Pitkät uutisartikkelit kännykässä koukuttavat lukijansa

Pitkä artikkeli ei karkota lukijaa kesken kaiken, kuten on oletettu, vaan siinä viivytään reilusti kaksi kertaa niin kauan kuin lyhyessä uutisessa, kertoo yhdysvaltalaistutkimus.

Ulkomaat
Nainen käyttää kännykkää.
Yle

Yhdysvaltalaisen Pew'n tutkimuskeskuksen tuore tutkimus (siirryt toiseen palveluun) kääntää ylösalaisin käsityksen siitä, miten kauan lukijat viipyvät uutisartikkeleiden parissa kännykässä.

Yleinen olettamus on ollut, että lukijoiden keskittymiskyky riittää kännykässä vain lyhyisiin uutisiin ja pitkät jäävät kesken, mutta Pew'n tutkijat totesivat, että pitkät artikkelit suorastaan sitouttavat lukijoitaan.

Tutkimuksessa määriteltiin pitkäksi artikkeli, jossa on vähintään tuhat sanaa. Sellaisissa viipymisen keskimääräiseksi ajaksi mitattiin kaksi minuuttia ja kolme sekuntia. Alle tuhannen sanan uutisilla vastaava aika oli kolme sekuntia vaille minuutti.

Kaksi minuuttia voi kuulostaa lyhyeltä ajalta, mutta se on paljon enemmän kuin esimerkiksi useimmat tv-uutisten jutut, sähkeuutisista puhumattakaan.

Aineistossa oli 117 miljoonaa lukukertaa

Vuorokaudenaika tai se, mitä kautta lukija oli uutiseen päätynyt, ei muuttanut pitkien ja lyhyiden uutisten lukemiseen käytetyn ajan suhdetta. Lukuaika piteni tai lyheni molemmissa samaan tahtiin. Pisin se oli yöllä ja varhain aamulla sekä silloin, kun uutiseen oli päädytty sisäisen linkin kautta eikä esimerkiksi hakukoneen tai sosiaalisen median ohjaamana.

Sosiaalinen media kuitenkin tuotti eniten liikennettä uutisartikkeleihin. Noin 40 prosenttia lukijoista löysi kännykkäuutiset somen kautta, Pew'n tutkimus kertoo. Selvästi eniten väkeä tuli Facebookin kautta, mutta he eivät viipyneet niin kauan kuin seuraavaksi yleisintä reittiä eli Twitteriä pitkin uutisiin päätyneet.

Tutkimuksessa mitattiin myös uutisten elinkaarta. Lyhyet uutiset keräsivät 82 prosenttia lukijoistaan kahden ensimmäisen päivän aikana. Pitkät uutiset elivät hieman pitempään: neljännes lukijoista kiinnostui niistä kahta päivää myöhemminkin.

Tutkimuksen materiaaliksi rekisteröitiin viime syyskuussa 117 miljoonaa kännykkälukukertaa. Uutisia oli miltei 75 000. Joukkoon mahtui niin suuria yleisöjä kiinnostavia aiheita kuin sellaisia, joilla on pienet erityisyleisöt. 76 prosenttia uutisista oli alle tuhatsanaisia.

(Tämäkin uutinen kuuluisi tutkimuksessa lyhyiden joukkoon. Sanoja on vajaat 300.)

Lähteet: AFP, Yle Uutiset