Palanut ja uponnut vene laskettiin vesille Hämeenlinnassa

Hämeenlinnalainen Teijo Pullinen hankki muutama vuosi sitten itselleen mielenkiintoisen urakan. Tuttavilla oli tarjolla vanha troolari, mikä oli kerran palanut ja palon vuoksi uponnut. Tämän jälkeen tarvittiin ripaus rohkeutta, aimo annos luovuutta ja paljon aikaa.

Kotimaa
Mies seisoo veneen kannella.
Mikko Moilanen / Yle

Lauantaina Hämeenlinnan Sotkanrannassa oli ensi ajelun aika. Parin vuoden ajan Teijo Pullinen oli rakennellut venettään pikkuhiljaa, mutta varsinainen työnpuuska tarttui häneen viime syksynä. Muutamaa pakkaspäivää lukuun ottamatta Pullinen on viettänyt kaiken aikansa viimeisen kahdeksan kuukauden aikana verstaallaan.

– En ole laskenut, enkä edes uskalla laskea, kuinka monta tuntia olen käyttänyt veneen rakentamiseen. Sen verran kuitenkin, että kotona jo teititellään kuin vierasta ihmistä, Pullinen nauraa.

Lohikäärmeen pää, suomuiset kyljet, liekinheitin

Veneen taustatarina on aika murheellinen. Pienen troolarin kotisatama oli Turussa, missä siihen syttyi tulipalo. Palon vuoksi vene upposi ja meni luonnollisesti kurjaan kuntoon. Vakuutusyhtiön lunastettua veneen itselleen, sitä ryhdyttiin kaupittelemaan eteenpäin. Lopulta Pullisen ystävät hankkivat sen itselleen, mutta eivät keksineet sille käyttöä.

– Minä sain jostain idean, että pyydän sen itselleni. Kyllähän sitä ihmeteltiin, mutta halusin tehdä siitä jälleen vesikelpoisen. En ole yhtään veneilyihminen, enkä ollut ennen tätä päivää ajanut metriäkään moottorivenettä, silti minulla oli päässäni ajatus millaisen veneen haluan, Teijo Pullinen kertoo.

Ja erikoinen tämä vene onkin. Veneen keulaa koristaa parimetrinen metallista taottu lohikäärmeen pää, veneen väritys on tumman punainen ja kylkiä koristaa ”suomut”.

– Minusta on jotenkin tylsää hankkia aina jotain uutta ja samanlaista. Halusin tehdä erikoisempaa ja käyttää luovuutta kaikessa mahdollisessa. Unelmana olisi saada tuohon lohikäärmeen suuhun liekinheitin. Se olisi varsin hieno lisävaruste, Pullinen tuumailee.

Kierrätysmateriaalit tuovat veneelle lisää persoonaa

Veneen rakentamiseen käytetyt materiaalit ovat lähes kokonaan kierrätysmateriaalia. Kierrätysmateriaalin käyttöä Pullinen perustelee niiden edullisuudella ja sillä, että ihmiset voisivat käyttää vanhoja tavaroitaan monipuolisemmin, eikä vain heittää niitä pois.

– Tässä on esimerkiksi Ford Transitin ikkunat, valokatkaisijat ovat kotoani, mittaristosta löytyy auton mittareita ja sisävalot ovat Vanajan keksitehtaan vanhoja valoja, Pullinen kertoo.

Kierrätysmateriaalien kerääminen on vienyt aikaa, mutta Teijo Pullinen on iloinen siitä miten ihmiset, yhdistykset ja yritykset ovat lähteneet mukaan veneen rakennustalkoisiin.

– Tällaista ajattelumallia haluaisin nähdä muutenkin. Jos itsellä on jotain mitä ei tarvitse ja jos joku muu löytää sille käyttöä, niin miksei sitä antaisi pois.

Veneen nimeä on myös pohdittu hartaasti.

– Vanhat merikarhut sanoivat, että älä missään nimessä laita naisen nimeä veneellesi. Se tuo kuulemma huonoa onnea mukanaan. Siksipä veneen nimeksi tuli Loch Ness, Teijo Pullinen kertoo.