1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. talous

Pääkaupunkiseudun kauppakeskusbuumi ei kylmää sijoittajien päätä

Pääkaupunkiseudulle nousee lähes yhtä aikaa useita, suuria kauppakeskuksia. Liiketila alueella kasvaa lähivuosina rajusti ja kilpailu kiristyy. Väestönkasvun, infrahankkeiden ja elämyshakuisten asiakkaiden uskotaan satavan megakeskusten laariin.

Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Rakennusyhtiö SRV rakentaa Helsingin Kalasatamaan 68 000 neliömetrin kauppakeskusta. "Redi" valmistuu vuonna 2018 ja aikoo ensimmäisenä täytenä toimintavuotenaan kerätä 12 miljoonaa kävijää.

Tähän mennessä 39 prosenttia Redin liiketiloista on vuokrattu ennakkoon, eikä SRV:n Suomen-liiketoimintojen johtajaa Juha Toimelaa huolestuta loppujen kohtalo lainkaan.

– Todella hyvin suunnitelman mukaan on vuokraus edennyt ja vuokrataso ollut suunnitelman mukainen, Toimela sanoo.

Espoon Iso Omena laajentuu yli 100 000 neliömetriin. Kohdetta kehittävän Cityconin vuokrausjohtaja Jussi Vyyryläinen sanoo luottavansa uusien tilojen kelpaavan kauppaliikkeille erinomaisesti.

Citycon vastaa myös Espoonlahden Lippulaiva-kauppakeskuksen uusimisesta.

– Nämä molemmat hankkeet ovat länsimetron varrella. Se tuo valtavan määrän asiakkaita tänne Espooseen, Vyyryläinen toteaa.

Kilpailu kiristyy – "suuryksiköt voittajia"

Jo olemassa olevat kauppakeskukset ovat pärjänneet taantumankin oloissa hyvin, vaikka vähittäiskauppa muutoin on kärsinyt. Tänäkin vuonna kävijämäärät ovat kasvaneet erityisesti pääkaupunkiseudulla, mutta myös muualla Suomessa.

Kaikkiaan pääkaupunkiseudun uudet rakennushankkeet ja laajennukset kasvattavat alueen liiketilan määrää jopa 350 000 neliömetrillä lähivuosina.

Sijoittajien uskoa kasvattavat noin 20 000 ihmisen vuosittainen väestönkasvu, asuntorakentaminen ja infrahankkeet.

Kauppakeskus Redi valmistuu Helsingin Kalasatamaan vuonna 2018. Kuva: SRV

– Painopiste siirtyy suuriin yksiköihin ja se puolustaa näiden uusien yksiköiden rakentamista, sanoo toimitusjohtaja Hanna Kaleva KTI Kiinteistötieto Oy:stä.

Kiinteistökonsultoinnin markkinajohtaja arvioi, että elintilaa riittää uusille keskuksille, tosin tarjonnan kasvaessa käsillä on liiketilojen vuokraajien markkinat.

– Liiketilan määrä kasvattaa kilpailua ja tulee parantamaan vuokralaisten asemaa. Toisaalta kaupungistuminen ja väestönkasvu tasapainottavat tilannetta, sanoo Newsec Valuation Oy:n tutkimusjohtaja Olli-Pekka Mustonen.

Palveluita ja elämyksiä ilman autopakkoa

Cityconin Jussi Vyyryläinen sanoo, että asiakkaiden näkökulmasta ero hyvien ja huonojen kauppapaikkojen välillä kasvaa koko ajan.

– Kuluttaja tulee koko ajan vaativammaksi. Keskittymät, joissa on monipuolisesti kaikenlaista, ovat voittajia.

Kauppakeskuksesta etsitään paitsi ruokakauppoja, myös julkisia ja yksityisiä palveluja sekä viihdettä. Suurissa kaupungeissa tulevaisuus on helposti saavutettavien elämyskeitaiden, markkinoilla uskotaan.

Pääkaupunkiseudulla suurin osa uusista rakennushankkeista myötäilee laajentuvan metrolinjan reittiä. Syrjäisempien kauppapaikkojen, joihin kuluttajan on erikseen lähdettävä, on keksittävä uusia temppuja.

– Niissä joudutaan miettimään sitä omaa konseptia. Pitää hankkia vähintään niitä viihde-elementtejä voimakkaasti, Cityconin Vyyryläinen arvioi.

– Omaa autoa vaativan kaupan tarjonta alkaa olla se, joka jossakin määrin saattaa hävitä, sanoo toimitusjohtaja Hanna Kaleva KTI Kiinteistötiedosta.