Pankkikonttoreiden hupeneminen jatkuu – asiantuntija tavataan mielellään netissä

Online-yksiköt, verkkotapaamiset ja etäneuvonta ovat enenevästi korvaamassa pankissa käynnin. Pankkien konttorit ovat vähentyneet noin sadan konttorin vuosivauhtia.

Kotimaa
Pankkien kassapalvelut supistuvat samalla kun muita palveluja lisätään.
YLE

Pankkialan mullistus etenee Suomessa. Finanssivalvonnan selvityksen mukaan henkilöasiakkaita palvelevien pankkikonttoreiden määrä jatkaa laskuaan. Viime vuonna konttoreita oli koko maassa 1109 ja määrä on viime vuosina vähentynyt noin sadalla joka vuosi.

Laskunmaksuautomaateista on muutamassa vuodessa kadonnut yli puolet laajakaistojen ja mobiilimaksamisen yleistymisen seurauksena. Myös käteispalveluja on supistettu ja noin 40 prosenttia henkilöasiakaskonttoreista tarjoaa käteispalveluja vain rajoitetusti tai ei ollenkaan.

Pankkisovellus älypuhelimessa.
Mikko Kuusisalo / Yle

Konttoriverkosto elää

Uuden pankkikonttorin avaaminen on näinä aikoina harvinaista herkkua. Supistuksia sen sijaan on lähes kaikissa konserneissa.

Nordean viestinnästä kerrostaan, että viimeisten vuosien aikana on suljettu muutamia kymmeniä konttoreita, mutta samanaikaisesti on avattu uusia konttoreita, kertoo Jon Paavilainen.

– Konttorit ovat edelleen tärkeä osa palvelukokonaisuutta ja niitä on tällä hetkellä noin 170, yhteensä noin 140 paikkakunnalla ympäri Suomen. Konttoriverkostoamme, kuten muitakin palvelukanaviamme, kehitetään ja tarkastellaan tietysti koko ajan.

Olavi Selin asioi pankin kassalla
Marko Melto / Yle

OP Ryhmässä palveluverkon mitoituksen ja tarjottavien palvelujen arviointi on jatkuvaa toimintaa, korostaa liiketoimintajohtaja Jari Himanen.

– Kyllähän se suunta on ollut, että palveluverkosto supistuu. Asiakkaiden käyttäytyminen on muuttunut ja kun palvelut digitalisoituvat ei tarvetta konttoripalvelulle ole niin paljon kuin on joskus aikaisemmin ollut.

Himasen mukaan OP Ryhmällä on tällä hetkellä noin 450 konttoria.

– Meillä on maan kattavin konttoriverkosto eikä nopeita liikkeitä tehdä. Uusia konttoreita perustetaan harkiten ja erityisesti isoimmissa kaupungeissa syntyy uusia konttoreita.

Danske Bankilla oli vuonna 2012 kaikkiaan 86 henkilöasiakaskonttoria. Johtaja Lari tuovisen mukaan konttorirakenteen muutoksen jälkeen yksiköitä on nyt 43 ja toiminta on kasvavassa määrin siirtymässä verkkoon.

Verkkopankin uusi maksu -sivusto.
Yle

Verkkotapaamiset kasvussa

Lähes kaikki pankkiasiakkaat voi nykyisin hoitaa verkossa: vaativammat asiat verkkotapaamisina asiantuntijoiden kanssa, ja päivittäiset asiat itsenäisesti eri palveluissa.

Esimerkiksi Danske Bankissa on panostettu verkkotapaamisiin ja etäneuvontaan. Lari Tuovisen mukaan jo yli puolet asiantuntijoiden kohtaamisista toteutuu etäneuvontana.

– Digitalisaatio mahdollistaa verkkotapaamiset ja lisäksi ihmiset arvostavat omaa aikaansa.

Nordean asiakkaat käyttävät useita palvelukanavia täydentämään toinen toistaan, kertoo Jon Paavilainen.

– Verkkotapaamisten suosio on kasvussa, ja asiakkaat ovat antaneet niistä erittäin myönteistä palautetta. Kuukausittain käydään jo noin 2 000 verkkotapaamista. Avaamme kesäkuun loppuun mennessä eri puolille maata 9 uutta Online-yksikköä. Niissä työskentelevät neuvojat muodostavat yhdessä koko maan kattavan verkoston, joka palvelee asiakkaita ympäri Suomea.

Pop up -konttoreita?

Pankkitoiminnan muutos jatkuu edelleen. OP Ryhmän liiketoimintajohtajan Jari Himasen mukaan tulevaisuudessa voi olla vaikkapa eräänlaisia Pop up -konttoreita.

luottokortti
Derrick Frilund / Yle

– Ehkä tulevaisuuden maailma on sitä, että kun palveluiden tuottaminen sähköisesti on mahdollista langattomienkin verkkojen avulla, voi syntyä tällaisia konttoreita hetkeksi aikaa jonnekin. Tuotetaan siellä palvelua ja siirrytään sitten uuteen paikkaan.

Ensimmäisiä kokeiluja on jo tehty ja varmasti ne lisääntyvät, uskoo Himanen.

– Nehän voivat sopia vaikka jonkin kauppakeskuksen yhteyteen tai jonkin tapahtuman yhteyteen. Sellaisiin paikkoihin, missä ihmiset liikkuvat luontaisesti.