Nykyajan kauppa on elämysmatka ja jääkaappi – video

Asiakasvirtoja ohjaavat Suomessakin maailman megatrendit. Niistä isoimpina autoilun vähentyminen ja väestön ikääntyminen, kertoo professori Lasse Mitronen Aalto-yliopiston Kauppakorkeakoulusta.

talous
Uutisvideot: Nykyajan kauppa on elämysmatka
Uutisvideot: Nykyajan kauppa on elämysmatka

Kauppojen aukioloaikojen vapautuminen on tehnyt kaupasta entistä enemmän jääkaapin. Täytettä sinne voi hakea, milloin huvittaa ja ehtii.

Vaikka alkuvuonna pienten myymälöiden myynti putosi lähes 10 prosentilla, niin väestön ikääntyminen ja arjen muuttuminen yhä kiireisemmäksi tulee kasvattamaan pienten lähikauppojen merkitystä 2020-luvulla ennustaa professori Lasse Mitronen Aalto-yliopiston Kauppakorkeakoulusta.

– Vaikka pienten myymälöiden valikoima ei ole läheskään yhtä kattava kuin isoissa, niiden arvo on sinne menemisen ja ostamisen helppoudessa sekä henkilökohtaisessa palvelussa, Mitronen kertoo.

Kaupungistuminen lisääntyy, perhekoot pienenevät, ajokortti on yhä harvemmalla ja askel hidastuu yhä isommalla joukolla, listaa Mitronen muuallakin maailmassa menossa olevaa megatrendiä.

Tämä trendi lisää myös kauppakeskusten suosiota. Ne ovat keskeisillä paikoilla, hyvin kulkuyhteyksen päässä ja yhä houkuttelevampia. Myös tapahtuma- ja palvelutarjontaa on yhä enemmän.

– Kauppakeskuksissa kasvavat etenkin kahviloiden, ravintoloiden sekä erilaisten terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä palveluja tarjoavien liikkeiden neliöt, kertoo toiminnanjohtaja Johanna Aho Suomen Kauppakeskusyhdistyksestä.

Asikasvirtoja houkutellaan kauppakeskuksiin myös keskittämällä niihin julkisia palveluja ja kulttuuritarjontaa kuten teattereita.

Lähteet: Kauppakeskusyhdistys, professori Lasse Mitronen, Aalto-yliopiston Kauppakorkeakoulusta