Opettaja tekee autotallissaan tavallisista pyöristä sähköpyöriä: "Ei tämä vielä leipää tuo"

Sähköpyörää on Suomessa markkinoitu väärin. Siitä on puhuttu vaihtoehtona vanhuksille tai vammaisille, harmittelee sähköpyöriä rakentava Antti Palomaa.

Kotimaa
Antti Palomaa sähköpolkupyörän takana
Tiina Kokko / Yle

Parhaillaan vietetään valtakunnallistaPyöräilyviikkoa (siirryt toiseen palveluun)sähköpyöräilyä edistävällä pääteemalla Aina myötätuulessa. Sähköpyörien markkinaosuus on Suomessa tällä hetkellä parisen prosenttia. Esimerkiksi Saksassa niiden osuus on kymmenkertainen.

Mies osoittaa sormella sähköpolkupyörän mittaria
Sähköpyörä vaatii moottorin ja akun lisäksi elektroniikkaa, kuten ohjaustankoon tulevan ohjausnäytön. Tiina Kokko / Yle

– Kenties väärän markkinoinnin lisäksi kauppaa on hidastanut suomalaisten perinteinen ajatusmaailma. Uusi otetaan vastaan hitaasti, naureskelee Antti Palomaa.

Yläasteen teknisen työn lehtori Antti Palomaa Hämeenlinnasta muokkaa yrityksessään tavallisista pyöristä sähköpyöriä. Hän ottaa verstaaseensa polkupyörän, asentaa siihen akun ja sähkömoottorin sekä tarvittavan elektroniikan. Tavalliseen ajoon tarkoitetun pyörän saa sähköiseksi alle 800 eurolla. Vaativaan käyttöön ja tavaran kuljettamiseen sopivan, tehokkaalla moottorilla varustetun version sähköistys maksaa jo yli tuhat euroa.

– Ei tämä vielä leipää tuo, teen niitä oman työn ohella, mutta kenties tulevaisuudessa tästä tulee oikea ammatti.

Sähköpyörä (siirryt toiseen palveluun) on polkupyörä, jossa on akku ja sähkömoottori. Moottori helpottaa polkemista, mutta pyörää tulee polkea, muuten se ei kulje. Sähkön avustava voima loppuu, kun nopeus ylittää 25 kilometriä tunnissa. Sähköpyörän maksimiteho on 1 000 wattia. Ennen vuodenvaihdetta maksimi oli 250 wattia.

Hintakin hidastaa yleistymistä

Sähköpyörän yleistymisen yhtenä ongelmana on hinta. Hyvä sähköpyörä maksaa helposti yli kaksi tuhatta euroa. Hinta on tarkastelukysymys, muistuttaa Antti Palomaa.

– Sähköpolkupyörä korvaa usein auton tai ainakin kakkosauton. Jos vertaa hintaa auton kustannuksiin, sähköpyörä on halpa. Ei katsastuksia, ei vakuutuksia eikä parkkimaksuja, vertaa Palomaa.

Sähköpyörä on Palomaan mukaan mainio väline muun muassa työmatka-ajoihin. Avustuksen kanssa ei tule hiki.

– Toisaalta pyörä käy myös kuntoiluun. Sitä tulee joka tapauksessa aina polkea ja avustusta voi säätää tai kytkeä kokonaan pois päältä.

– Jokaisen sähköpyörää kokeilleen asiakkaani kasvoilla on ollut kokeilun jälkeen leveä hymy. Kyllä sähköpyörä tulee Suomessakin, uskoo Palomaa.