Junavuorojen karsimisen seuraus: Kuusi tuntia päivässä koulumatkoihin

Siuntiolaiset tuskailevat huonontuneita junayhteyksiään. Ministeriö lakkautti entisen Y-junavuoron pääsiäisenä – korvaava liikenne ei palvele varsinkaan nuorten tarpeita.

Kotimaa
Y-juna saapuu Siuntion juna-asemalle.
Yle

Emilia Palomaa ehti opiskella lukiossa vuoden päivät ennen kuin päätyi vaihtamaan ammattiopistoon. Naapurikunnan lukioon kulkeminen onnistui vielä ongelmitta, mutta keväällä karsitut junavuorot ja lyhyet koulupäivät Espoon Omniassa sopivat huonosti yhteen.

EmiliaPalomaa
Emilia PalomaaYle

– Minulla alkaa koulupäivät klo 12. Lähden Siuntiosta sillä myöhemmällä aamujunalla, eli olen puolikahdeksalta Espoossa. Odotan kahteentoista, että kahden tunnin koulupäivä alkaa ja sen jälkeen odotan vielä puolitoista tuntia että pääsen kotiin. Se käy yllättävän nopeasti voimien päälle, että mitä odottaessa tekee kuusi tuntia päivässä, viisi päivää viikossa? Istuu, miettii syntyjä syviä ja piirtelee vihkoon, eihän se hirveää juhlaa ole.

Moni työikäinen turvautuu autonkäyttöön – tai jopa asuinpaikan vaihtamiseen.

– Ihmiset ovat lyhentäneet työaikaa, osa suunnittelee eläkkeelle jäämisen aikaistamista, osa on päättänyt muuttaa pois. Myös meidän perheen arki on mennyt tosi hankalaksi. Pienet lapset joutuu jättämään aamulla pitkäksi aikaa kotiin, siuntiolainen Satu Tarnanen manaa.

Fredi Björkroth kaipaa erityisesti aamukahdeksalta Siuntiosta Helsinkiin lähtenyttä vuoroa.

– Nyt joutuu lähtemään tunnin etuajassa töihin. Aikaisempi junavuoro takaisin lähtee niin ikään liian aikaisin. Väkisin joutuu autolla menemään ainakin Kirkkonummelle ja ottamaan junan sieltä. Kun autoon lähtee, niin kyllä sitten tulee ajettua koko matka, Fredi Björkroth toteaa.

"Arjen pitää olla muutakin kuin opiskelua ja työntekoa"

Vielä ennen pääsiäistä Helsingin ja Karjaan väliä liikennöi kuusi Y-junavuoroa suuntaansa päivittäin. Nyt vuoropareja on Helsingin ja Siuntion välillä arkipäivisin neljä, mutta viikonloppuisin liikennettä ei ole lainkaan. Karjaa on kaukoliikenteen junien varassa ja Inkoo on täysin raideliikenteen ulkopuolella.

Rantaradan kunnat havittelevat Helsingin ja Turun väliä kulkevalle IC-junalle lisäpysähdyksiä ja Siuntio neuvottelee VR:n ja liikenne- ja viestintäministeriön kanssa viikonloppuliikenteen palauttamisesta.

Kirjoitus Siuntion juna-asemalla.
Yle

– Koko ajan tätä juna-asiaa yritetään jotenkin edistää. Kyllähän ihmisten arjen pitää olla muutakin kuin opiskelua ja työssäkäyntiä, eli täältä pitäisi viikonloppunakin päästä liikkumaan julkisilla kulkuvälineillä, kunnanjohtaja Juha-Pekka Isotupa huomauttaa.

Puolitoista vuotta Siuntiossa asunut Janne Siikanen allekirjoittaa toiveen.

– Jos haluaa vaikka elokuviin tai oopperaan niin on mentävä hotellin kautta tai tuttaville yöksi. Minun mielestäni tilanne on naurettava varsinkin siinä mielessä, että Helsinkiin on vain 50 kilometriä. Nyt täällä ollaan kuin jossain periferiassa, mistä lähdetään vain poikkeustapauksissa pois, Janne Siikanen tuhahtaa.

– Minun mielestäni pitäisi joko palauttaa Y-juna tai joidenkin IC-junien pitäisi pysähtyä ja ottaa meidät kyytiin, Satu Tarnanen vetoaa.

Osa IC-junista pysähtyy jo nykyisellään Siuntiossa väistääkseen vastaantulevaa liikennettä. Ne eivät kuitenkaan ota matkustajia kyytiin, saati päästä ulos.