Hyppää sisältöön

Onnibusin kuski kommentoi kuulutuksessa matkustajien rintoja – "Harkinta on pettänyt"

Linja-auton kuljettaja hämmensi matkustajia lennokkaalla kuulutuksella, jossa hän otti puheeksi etupenkillä istuneiden naisten "tisut". Onnibusin mukaan kuulutus oli seksistinen ja sopimaton. Yhtiö on ryhtynyt sisäisiin toimiin tapauksen vuoksi.

Kuva: Sini Ojanperä / Yle

Osa matkustajista hämmentyi bussiyhtiö Onnibusin reitillä Kotkasta Helsinkiin, kun kuljettaja alkoi kuulutuksen yhteydessä puhua auton etuosassa istuneiden naisten rinnoista.

Matkustajien mukaan kuljettaja kehui ensin nuorten naisten ulkonäköä ja kehotti sen jälkeen heitä pitämään turvavyönsä kiinni, tai "äkkijarrutuksen tullen tisut voivat olla tuulilasissa".

Onnibusin toimitusjohtaja Pekka Möttö sanoo, että kuljettajan käytös on ollut asiatonta.

– Nyt on harkinta pettänyt, se on ihan selvä. Tällaisista asioista ei pidä repiä huumoria. On menty syvällä sillä alueella, jolle ei pitäisi mennä ollenkaan. Raja kulkee jo paljon ennen tällaisia juttuja, Möttö linjaa.

Asiasta viestitty vahvoin sanakääntein

Tapaus sattui viime perjantaina. Mötön mukaan kuljettajille on jo aiemmin painotettu, ettei seksistisiä kommentteja sallita.

Kuljettaja ymmärsi, että nyt ei osunut maaliin.

Pekka Möttö

– Olemme yrittäneet aktiivisesti välittää kulttuuria, etteivät seksistiset kommentit kuulu meidän organisaatiomme toimintaan ulkoisesti eivätkä sisäisesti.

Möttö on pettynyt siihen, ettei viesti ole mennyt kaikilta osin perille.

– Olen viestinyt asiasta aika vahvoin sanankääntein. Kolmen tyttären isänä olen nähnyt sitä maailmaa ja henkilökohtainen toleranssini on tämän suhteen aika pieni.

Soveliaisuuden rajat

Yhtiö on myös ryhtynyt sisäisiin toimiin tapauksen vuoksi. Mötön mukaan linja-autoa ajaneen kuljettajan kanssa on jo keskusteltu.

– Kävimme asiasta erittäin rakentavan keskustelun. Kuljettaja oli hiukan eri mieltä sanamuodoista, mutta myönsi tapahtuneen ja oli hyvin pahoillaan. Hän ymmärsi, että nyt ei osunut maaliin. Viesti oli seksistisen sopimaton.

Soveliaisuuden rajoista on tarkoitus muistuttaa muitakin yhtiön kuljettajia.

– On tärkeää, että kaikki varmasti ymmärtävät mikä on työvaatteet päällä hyväksyttävää ja mikä ei. Poliittiset, rasistiset, seksistiset ja uskonnolliset kommentit eivät ole soveliaita.

Kolmen tyttären isänä olen nähnyt sitä maailmaa ja henkilökohtainen toleranssini on tämän suhteen aika pieni.

Pekka Möttö

Persoona peliin oikealla tavalla

Mötön mukaan kuljettajia kuitenkin kannustetaan jatkossakin laittamaan persoonaansa peliin ja asiakkaat ovat myös toivoneet sitä.

– Saamme siitä valtavan paljon hyvää palautetta. Puheenaiheet pitää vain osata valita ja maalaisjärkeä pitää käyttää.

Oletko sinä kuullut persoonallista kielenkäyttöä linja-autoissa, junissa tai muissa julkisissa kulkuvälineissä? Entä muussa asiakaspalvelussa?

Onko asioita, joita asiakaspalvelija ei saa ottaa puheeksi? Saako niitä käsitellä edes huumorin varjolla? Missä menee soveliaisuuden raja?

Osallistu keskusteluun!