Oulun ytimeen pitäisi saada vanhan ajan säpinää – Toppilansaareen Amsterdamin tyyliä

Oulun silhuetti on hiljalleen nousemassa kohti korkeuksia, mutta edelleen maisemaa hallitsevat tasaisuus ja rakentamaton suistoalue. Maisema-arkkitehdin mielestä kaupunkiin tulisi säpinää rakentamalla rantaan venepaikkoja ja uskaliaita rakennuksia.

kulttuuri
Aluksia Oulun torinrannassa.
Kati Teirikko / Yle

Oulun kaupungin maisemaa hallitsevat tasaisuus ja rakentamaton suisto. Varsinkin mereltä katsottuna tasaisessa maisemassa hallitseviksi elementeiksi nousevat korkeat rakennukset, kuten kirkko ja teollisuusrakennukset.

Korkeita rakennuksia on alkanut viime vuosina nousta enemmänkin Oulun horisonttiin.

– Se on nyt vähän muotijuttu. Tietynlaisia porttirakennuksia nousee keskustan ympärille, esimerkiksi Rautasillan kupeeseen Siltavahti ja Limingantulliin nousee pyöreää tornia. Korkeita rakennuksia nousee sinne tänne, arvioi maisema-arkkitehti Tommi Heinonen VSU Maisema-arkkitehdit Oy:sta.

Oritkarissa olisi potentiaalia

Kaupunkia kehitettäessä maisema-arkkitehdit ovat aina vain enemmän mukana, sanoo Heinonen.

Kannattaa katsoa vanhoja valokuvia jotka on otettu Pikisaaresta kaupunkiin päin. Niissä näkee, miten se on ollut mahtavaa seutua, kun veneillä on ollut säpinää.

Tommi Heinonen, maisema-arkkitehti

– Kun puhutaan Oulun korkeasta rakentamisesta, niin sen vaikutuksia maisemaan tarkastellaan erityisesti. Ja olemme mukana tekemässä selvityksiä ihan yksittäisten kohteiden vaikutuksesta.

Heinosen puhe kääntyy väkisin Oulun merellisyyden lisäämiseen, mikä ei ole ristiriidassa korkean rakentamisen kanssa, vaan ne parhaimmillaan tukevat toisiaan.

– Jos katsoo mereltä päin Oulua ja ajatuksellisesti nostelee massoja ylöspäin, näkee miten Oulu kehittyisi ja muuttuisi. Sieltä nousee painopistealueeksi esimerkiksi Oritkari, jossa Storan Enson rakennukset nousevat korkealla. Siellä olisi valtavasti potentiaalia ja samalla merellistä Oulua tarjolla.

Pienvenepaikat aktivoisivat koko aluetta

Kiikelinsaaren ja torin rannan elävöittämistä Heinonen pitää erittäin tärkeänä.

–- Siinä on tilaa tehdä huomattavasti enemmän venepaikkoja koko Meritullin alueelle. Pienille veneille, erityisesti kajakeille ja kanooteille pitäisi ehdottomasti rakentaa rantautumispaikkoja, varsinkin kun niiden rakentaminen on edullista.

Kehittämistyöhön voisi ottaa oppia vanhasta.

– Kannattaa katsoa vanhoja valokuvia jotka on otettu Pikisaaresta kaupunkiin päin. Niissä näkee, miten se on ollut mahtavaa seutua, kun veneillä on ollut säpinää.

Kun rantaan saadaan enemmän veneitä, Heinonen näkee sen vilkastuttavan koko ympäristöä.

– Saadaan aktivoitua meitä ympäröivä erämaa. Jos vielä ympärille rakennetaan korkeita rakennuksia lähelle, se lisää myös puistoalueiden ja koko suiston käyttöä. Kun rantojen käyttöä aktivoidaan, merellisyyskin tulee mukaan.

Toppilansaaresta pikku-Amsterdam

Mitä tahansa Oulussa rakennetaankin, Heinonen näkisi mielellään rohkeita, uudenlaisia ratkaisuja.

Peräänkuuluttaisin uskallusta ja laadukasta rakentamista.

Tommi Heinonen, maisema-arkkitehti

– Peräänkuuluttaisin uskallusta ja laadukasta rakentamista. Eniten pelottaa sellainen tietyllä rallinharmaalla sävyllä etenevä suunnittelu, jossa lopputulos on aina samanlainen, latistava ja vähän masentava.

Rohkeaa rakentamista voisi harjoittaa esimerkiksi Toppilansaaressa, jossa on vielä tyhjiä tontteja.

– Toivoisin että se kehittyisi Amsterdam-tyyppisenä alueena, jossa rohkeasti kokeltaisiin uutta, ja se olisi silti Oulun näköistä. Toppilansalmessahan on kuuden ja puolen metrin syväys, joten siellä onnistuisi lisätä kelluvaa rakentamista.