Kuopion keskustaan tulossa kaupunkipyöriä – harkinnassa myös sähköbussien hankinta

Pyörät liittyisivät osaksi älykästä liikennejärjestelmää, joka tuottaisi reaaliaikaista tietoa liikenteessä olijoille. Rahoituksen ratketessa hanke saataisiin käyntiin jo syksyllä.

polkupyörät
Uusien kaupunkipyörien rivistöt Helsingin Narinkkatorilla maanantaina 2.5.
Uusien kaupunkipyörien rivistöt Helsingin Narinkkatorilla maanantaina 2.5.Kimmo Brandt / AOP

Kuopiossa saatetaan nähdä lähivuosina monista Euroopan suurkaupungeista tuttuja kaupunkipyöriä. Kuopion kaupunki hakee parhaillaan rahoitusta hankkeelle, jossa kaupunkialueelle hankittaisiin yleisessä käytössä olevia, Waltti-matkakortilla toimivia polkupyöriä.

Niin kutsuttu älykäs kaupunkipyöräjärjestelmä sisältää myös polkupyöriin kiinnitettäviä näyttötauluja. Niihin on mahdollista tuottaa erilaisia digitaalisia palveluita, kuten karttoja ja aikatauluja.

Kuopion kaupungin joukkoliikennepäällikkö Jani Reinikaisen mukaan tässä vaiheessa pyörille on suunniteltu kolmea asemaa, jotka sijaitsisivat torilla, rautatie- ja linja-autoaseman läheisyydessä sekä Savilahdessa. Muita asemia voitaisiin sijoittaa myös muun muassa satamaan, Lumitin alueelle, Mölymäelle, uima- tai jäähallille ja Kuopio-hallille.

Osa pyöristä olisi tavallisia pyöriä, osa apumoottorilla varustettuja sähköpyöriä. Osa pyöristä voidaan korvata myös kickbike-potkulaudoilla tai sähköpotkulaudoilla.

Kaupunkipyörien lisäksi hankkeeseen kuuluu muitakin joukkoliikenteen käytön lisäämiseen tähtääviä palveluita. Liikkumiseen liittyvät informaatiopalvelut tarjoavat reaaliaikaista tietoa liikenteessä olijoille. Suunnitteilla on muun muassa reittiopas ja sitä tukeva karttapalvelu.

Hintaa hankkeella on noin 1,6 miljoonaa euroa, ja Ely-keskuksen rahoitusta on haettu 70 prosentille kuluista. Hankkeen rahoitus ratkeaa kesän aikana. Hankkeen on tarkoitus alkaa ensi syksynä ja jatkua vuoden 2019 kevääseen saakka.

Busseihin sähköä tai vetyä

Kuopion kaupunki on työstämässä myös uutta joukkoliikennestrategiaa. Siinä määritellään myös esimerkiksi, millä käyttövoimalla kaupungin linja-autot tulevaisuudessa kulkevat. Reinikaisen mukaan vaihtoehtoina ovat nykyisen dieselin lisäksi sähkö-, hybridi- ja vetybussit.

– Sähköbusseissa hankintakustannukset ovat noin kaksinkertaiset dieselautoon verrattuna, mutta käyttökuluissa saadaan huomattavaa säästöä. Etuna ovat myös pienemmät päästöt tai päästöttömyys, sekä tietysti meluttomuus, Reinikainen luettelee.

Sähköllä toimivia busseja on alustavasti suunniteltu käytettävän alkuun Kuopion joukkoliikenteen keskeisimmällä alueella, A-vyöhykkeellä. Sinne sijoittuisi näin ollen myös bussien latausverkosto. Koko kaluston sähköistämiseen on laskettu menevän noin kymmenen vuotta.

Reinikaisen mukaan bussien tekniikka kehittyy jatkuvasti, mikä laskee myös uudenlaisten autojen hintaa. Vetyautojen hinnoista ja ominaisuuksista kaupunki odottaa vielä lisätietoa. Liikenneviraston rahoittamassa selvityksessä on mukana myös muita kaupunkiseutuja, jotka ovat kiinnostuneita joukkoliikenteensä uudistamisesta.

Ensimmäiset uudella käyttövoimalla toimivat bussit liikenteeseen voitaisiin ottaa jo vuosina 2018 tai 2019. Joukkoliikennestrategian on tarkoitus valmistua lokakuun loppuun mennessä.