Porrastreenillä jalat ja pakarat timmiin kuntoon

Viime vuosien fitnessbuumi on saanut monet treenaamaan alavartalon lihaksia. Personal trainerkin on huomannut peppua ja reisiä kiinteyttävän harjoittelun suosion.

portaat
Yle Uutiset Kaakkois-Suomi: Porrastreeni vahvistaa jalkoja ja lisää kimmoisuutta
Yle Uutiset Kaakkois-Suomi: Porrastreeni vahvistaa jalkoja ja lisää kimmoisuutta

Personal trainer Niina Monola juoksee portaita nopeilla askelilla. Jalat menevät vinhaa vauhtia portaalta toiselle. Seuraavassa harjoituksessa hän hyppää syvästä kyykystä seuraavalle askelmalle ja jatkaa portaan ylös asti. Alas tullessa hän istuu joka portaalle, joten reidet saavat kovaa treeniä.

Moni kuntoilija on alkanut juosta pitkiä portaita vahvemman ja ehkä paremmalta näyttävän alavartalon toivossa. Monolan mukaan porrastreeni on hyvin tehokasta.

Onhan se hyvä, että jaloissa ja pepussa on voimaa, mutta kyllä elämässä on tilanteita, että jotain on nostettava ylös ja silloin taas hartioissa ja käsissä pitäisi olla voimaa.

Niina Monola

– Jalkojen lihasvoima ja kimmoisuus kasvaa. Tokihan se myös kiinteyttää reisiä ja pakaroita. Lisäksi hapenottokyky paranee ihan huikeasti. Ja kun menet lähellä maksimisykkeitä, niin se tehostaa elimistön rasvanpolttoa, sanoo Niina Monola.

Pelkkää peppua vai koko kehoa?

Personal trainer Niina Monola on huomannut kuntosalilla, kuinka monet 20–30-vuotiaat naiset harjoittelevat paljon alavartalon lihaksia. Monipuolisuus harjoittelussa olisi kuitenkin parempi kuin pelkät "jalkapäivät".

– Onhan se hyvä, että jaloissa ja pepussa on voimaa, mutta kyllä elämässä on tilanteita, että jotain on nostettava ylös ja silloin taas hartioissa ja käsissä pitäisi olla voimaa, Monola pohtii.

Portaissa pitäisi päästä vanhanakin

Monola suosittelee porrastreeniä kaikille ikään katsomatta. Jokainen kuitenkin harjoittelee oman kykynsä mukaan.

– Monet iäkkäät ihmiset ovat asuneet omakotitalossa ja viimeistään vanhain- tai palvelukodissa saattaa tulla portaita vastaan. Toimitakyky portaissa pitäisi säilyä ihan elämän viimeisille vuosille saakka.

Monolan mukaan porrastreeni on aloitettava rauhassa. Jalkojen lihakset, nivelet ja jänteet kannattaa lämmitellä huolellisesti ennen kovemman porrasjuoksun aloittamista.