Eurolla Hämeestä Helsinkiin ja toisella takaisin – bussitarjonta kasvaa ja hinnat laskevat

Nopeiden junavuorojen vähennyksistä kärsivä Hämeenlinna saa kesäkuusta lähtien kunnon korvauksen kaukoliikenteeseen. OnniBus ja Pohjolan Liikenne alkavat ajaa Helsinki–Hämeenlinna–Tampere-väylää muutamalla eurolla. Tavoite on napata yksityisautoilijat wifi-bussien asiakkaiksi aamusta iltaan.

Kotimaa
Jyväskylän Matkakeskuksen liikennemäärät kasvavat reilusti ensi huhtikuussa.
Enja Heikkilä / Yle

Pikavuoroliikenteessä Hämeenlinna on maan parhaita keskuksia. Yksinomaan Helsinki–Hämeenlinna–Tampere-väylän moottoritietä bussiyhtiö Paunu ajaa vähintään kerran tunnissa aamusta iltaan ja yöhön ja niin Helsingin keskustaan, satamiin kuin lentoasemallekin. Paunun vuorotarjonta turvasikin muun muassa konduktöörien maaliskuun 2016 työseisauksen aikana sujuvan työmatkaliikenteen niin Tampereelta kuin Hämeenlinnasta Helsinkiin ja takaisin.

Varsinainen halpabussiliikenne ja hintakilpailu moottoritieltä Hämeessä on kuitenkin puuttunut, kunnes kesäkuussa moottoritie kuumentuu pikabussien pyörien alla ja hinnat laskevat. Matkustajat pääsevät muutamalla eurolla tai halvimmillaan eurolla pääkaupunkiin ja takaisin.

Kauppakeskus Goodmanin kulmalta pikavuoroihin

Hämeenlinnan tiheän pikavuoroliikenteen moottoritiellä mahdollistaa pikavuoropysäkkien sijoittelu Eureninkadulle ja Kaivokadulle, toinen etelän ja toinen pohjoisen suuntaan. Nopeat, uudet halpabussit Pohjolan Liikenne ja OnniBus ajavat pelkästään matkustajaliikennettä ja ovat pääsemässä suorinta reittiä Hämeenlinnan ohi niin Tampereen kuin Helsingin suuntaan. Paunun pikavuorot ajavat myös rahtia, ja ovat joutuneet ajamaan joka reitillään kierroksen Hämeenlinnan linja-autoaseman kautta.

Linja-autoasemakierros Hämeenlinnassa hidastaa pikavuoroja tuntuvasti, sillä moottoritien ja linja-autoaseman välillä on monia risteyksiä ja liikennevaloja, vaikka etäisyyttä asemalta moottoritielle ei ole kuin puolisen kilometriä.

Eurolla bussimatka Helsinkiin ja toisella takaisin

OnniBusin toimitusjohtaja Pekka Möttö kertoo yhtiön havitelleen Hämeenlinnan matkustajia jo pitkään. Yhtiön Hämeenlinna-yhteyden edellytyksenä on kuitenkin ollut kaiken aikaa se, että yhtiö saa ajaa reittiä ilman kierrosta linja-autoasemalle. Nyt sellainen tuntuu avautuvan.

– Kilpailu moottoritiellä käydään yksityisautoa vastaan. Uudet sielut joukkoliikenteeseen on noukittava yksi kerrallaan. Kun bussimatka Hämeenlinnasta Helsinkiin on halvimmillaan yksi euro, en näe yhtään järkisyytä lähteä Helsinkiin Hämeenlinnasta omalla autolla, korostaa OnniBusin toimitusjohtaja Pekka Möttö.

OnniBus on tarjoamassa kymmenkunta vuoroa kumpaakin suuntaan Hämeenlinnasta Helsinkiin ja Tampereelle. Myös toinen kaukoliikenneyhtiö Pohjolan Liikenne on lisäämässä bussitarjontaa Hämeestä Helsinkiin ja Tampereelle.

Violetti-valkoinen Pohjolan Liikenteen bussi.
Pohjolan Liikenne tarjoaa vitosen matkaa Hämeenlinnasta HelsinkiinPohjolan Liikenne

Pohjolan Liikenne myy viitosen matkoja Tampereelle ja Turkuun

OnniBusin tapaan Pohjolan Liikennekin ajaa jo Tampere–Helsinki-väliä, mutta suoraan moottoritien tunnelia Hämeenlinnassa pysähtymättä. Tampere–Helsinki-reitin Pohjolan Liikenne avasi maaliskuussa. Nyt kesäkuussa Hämeenlinna liittyisi tarjontaan.

Pohjolan Liikenteen toimitusjohtajan Heikki Alangon mukaan muun muassa VR:n päätös vähentää Hämeenlinnassa pysähtyviä junavuoroja on ollut yksi syy lisätä kumipyörien pikavuorotarjontaa.

– Meillä on noin kahdeksankymmentä viikkovuoroa Helsingin ja Tampereen välillä ja nämä alkaisivat palvella myös hämeenlinnalaisia. Myymme lippuja alkaen viisi euroa Hämeenlinnasta Helsinkiin ja Helsingistä Hämeenlinnaan. Bussien täyttöasteen mukaan hinta voi myös tästä hieman nousta.

Paunu ajaa tiheintä liikennettä Helsingin ja Tampereen välillä

Tampereelta operoiva Väinö Paunu Oy ajaa tiheintä pikavuoroliikennettä Helsingin, Hämeenlinnan ja Tampereen välillä. Yhtiö pääsee nopeuttamaan myös osaa vuoroistaan, kun Riihimäen matkakeskuksen kautta kiertäviä reittejä jätetään jatkossa pois. Paunu on huomannut, että junatarjonta Riihimäeltä on niin tiheä, että bussimatkustajia ei moottoritielle saada enää mukaan Riihimäeltä.

Räntäsateessa kulkevia ihmisiä Tampereella
Marko Melto / Yle

Paunu ajaa Hämeen ja Tampereen vuoroja Helsinkiin niin aamuihin, päivin, illoin kuin yöaikaankin. Yhtiön bussit ajavat Helsingissä linja-autoaseman ohessa myös lentoasemalle ja satamiin.

Uusien kilpailijoiden tuloon Paunussa ei oteta vielä kantaa, koska asia on vielä viimeistä sinettiä vailla. Ely-keskus käsittelee OnniBusin ja Pohjolan Liikenteen Hämeenlinnan reittejä 18. toukokuuta.

Bussiliput etukäteen verkosta

Hämeessä moottoritien pikavuoroliikenteen toimivuus testattiin maaliskuun lopussa, kun junailijat olivat vuorokauden lakossa. Matkustajia tuli junista runsaasti busseihin ja muun muassa Paunu onnistui lyhyellä aikataululla saamaan lakkovuorokauden matkustajamäärän kasvua vastaavasti lisäautoja moottoritielle.

Ylimääräisiä vuoroja tai vuorotiheyttä Tampereen ja Helsingin välille ei kuitenkaan poikkeustilanteen takia voitu tuoda, koska aikataulut ja reitit ovat viranomaisten säätelemiä ja valvomia. OnniBus ja Pohjolan Liikennekin tarvitsevat vielä hyväksynnän Hämeenlinnan liikenteelle.

Pikavuorot suosivat lippujen ostamista etukäteen yhtiöiden verkkokaupoista. Mitä aiemmin lipun ostaa, sitä halvemmalla sen saa, kun tietää koska matkustaa. Myös paikan varmistaminen bussiin toteutuu verkosta etukäteen ostamalla parhaiten. Pikavuoroliikenteen bussit ovat nykyään erittäin hyvin varusteltuja: ilmainen laajakaista on ollut tarjolla jo vuosia.