Pistä jalat töihin – ja järki juoksee -video

Jalkalihasten suorituskyky heijastuu myös henkiseen suorituskykyyn, korostaa eläkeiässä personal traineriksi opiskellut Pentti Mikkonen. Varttuneita asiakkaitaan hän kannustaa arkiliikuntaan, eli muun muassa kävelemään portaat hissillä ajelun sijaan.

urheilu
Hissinousu (vas.) säästi Pentti Mikkoselta vain kuusi sekuntia portaiden nousuun (oik.) verrattuna.
Hissinousu säästi Pentti Mikkoselta vain kuusi sekuntia portaiden nousuun verrattuna (video).

Personal trainer Pentti Mikkonen kannustaa pitämään huolta jalkalihaksista. Parhaiten tämä onnistuu arkiliikunnalla, eli kulkemalla portaat ja kauppareissut jalan, jos suinkin mahdollista. Samalla ylläpidetään henkistä suorituskykyä.

– Tuoreen brittitutkimuksen mukaan jalkalihasten kunnolla on suora korrelaatio kognitiivisen suorituskyvyn kanssa, Mikkonen kertaa.

Mikkosen valmennettavat ovat nykyisin etupäässä ikäihmisiä. Yhä useammin varttuneet ovat kiinnostuneita parantamaan yleiskuntoaan ja lihaksistoaan tavoitteellisesti ja ohjatusti.

Maksimisykkeitä tarvitsevat vain huippu-urheilijat. Liikkuessa sykkeet alas, pitää pystyä puhumaan.

Pentti Mikkonen

Osalla asiakkaista kunto onkin päässyt jo kriittisen matalaksi.

– Joidenkin asiakkaiden kanssa harjoitellaan ihan omasta nojatuolista nousemista, Mikkonen kertoo.

Ihmisen psyyke toimi liikuntaa lisättäessä erikoisella tavalla, Mikkonen kuvailee. Aivot pyrkivät varoittelemaan ja pistävät hanttiin keholle oudon tuntuisesta rasituksesta.

Monet antavat periksi liian aikaisin.

– Pitää vain päästä sen kynnyksen yli, mielihyvän tunne palkitsee myöhemmin.

Hissimatka säästää vain 6 sekuntia portaisiin verrattuna 

Mikkonen osallistuu mieluusti Yle Oulun pikatestiin, jossa vertaillaan sykkeitä neljännessä kerroksessa.

Ylös noustaan ensin hissillä ja sitten aivan kylmiltään jalan. Hiissi tuo miehen ylös 27 sekunnissa, portaat hän loikkii 33 sekunnissa.

Uhraamalla vain joitakin lisäsekunteja hän pistää kunnolla jalat töihin. Syke nousee 46 lyönnillä minuutissa.

– Kivan hengästynyt olo, hän huokaisee ylhäällä.

Kognitiivisessa pikatestissä kysellään kertotauluja: molemmila kerroilla menee yksi väärin, mutta jalkatyön jälkeen vastaukset tulevat sentään nopeammin.

Liika yrittäminen tympäännyttää

Suomalaisilla on tapana "suorittaa" liikunta ja urheilu turhan kovilla sykeillä. Liian kovasta yrittämisestä seuraa toistuvasti väsymys ja tympääntyminen. Liikkuminen unohtuu jälleen.

– Maksimisykkeitä tarvitsevat vain huippu-urheilijat. Liikkuessa sykkeet alas, pitää pystyä puhumaan, Mikkonen toppuuttelee.