Rut Bryk oli hermoherkkä graafikko, josta kasvoi keramiikkataiteen uudistaja

Espoon modernin taiteen museon Emman Taikalaatikko-näyttelyssä on esillä yli 200 Rut Brykin teosta. Taikalaatikko on Rut Brykin 100-vuotisjuhlanäyttely. Esiin piirtyy keramiikkataiteen uudistaja, joka haki töihinsä keinoja ja elementtejä niin grafiikasta, kuvanveistosta kuin arkkitehtuuristakin.

kulttuuri
Rut Bryk seisoo teoksensa Jäävirta edessä.
Rut Brykin teos Jäävirta.Pertti Nisonen

Rut Bryk oli vain 25-vuotias, kun hän sai kutsun Arabian taideosastolle vuonna 1942. Bryk oli koulutukseltaan graafikko eikä ollut tehnyt lainkaan keramiikkaa. Nuoren taiteilijan kyvyt kuitenkin vakuuttivat.

Koko uransa ajan Bryk oli tarkka siitä, ettei häntä kutsuttu keraamikoksi. Näyttelyn kuraattori Harri Kalha sanoo, että Bryk oli kyllä omanarvontuntoinen ja tarkka taitelilijuudestaan, mutta ylimielisyydestä ei ollut kyse.

– Rut Bryk kunnioitti keraamikkoja. Hänen työtovereinaan Arabian taideosastolla oli koko joukko vanhemman polven taitavia ruukuntekijöitä, kuten vaikkapa Toini Muona.

– Täytyy muistaa myös, ettei hänellä ollut keraamikon koulutustakaan.

Bryk avioitui muotoilija Tapio Wirkkalan kanssa 1948. Wirkkalan kautta hän näki vieläkin lähempää, millaista käyttöesineiden muotoilu oli.

Suomalaista identiteettiä jälleenrakentamassa

Rut Bryk on tärkeä tekijä suomalaisen modernismin kertomuksessa. Hän kuului siihen taiteilijoiden valikoituun joukkoon, joiden odotettiin osaltaan nostavan Suomea maailmankartalle ja rakentavan kansallista itsetuntoa sodan rikki repimässä maassa.

Tummasävyisissä keramiikkareliefeissä 1950-luvulta on levollinen, kotoisakin tunnelma. Kala lepää vadilla, kukat sojottavat maljakossa ja äiti syleilee lastaan.

– Sota ja jälleenrakennus ei suoranaisesti ole aiheena Brykin esittävän kauden teoksissa. Silti tarina identiteettiään hakevasta Suomesta kannattelee kaikkia näitä töitä, kertoo Kalha.

Rut Brykin Taikalaatikko.
Taikalaatikko on Rut Brykin 100-vuotisjuhlanäyttely.Ari Karttunen / EMMA

Syvät värit ja tarkkaan piirretyt muodot

Rut Bryk kehitteli keramiikan työmenetelmiä innokkaasti. Jo 50-luvulla hän luopui graafisesta piirroskoristelusta ja siirtyi käyttämään laattatekniikkaa. Sen avulla hän sai keramiikkateoksiinsa enemmän kolmiulotteisuutta ja uudenlaisia pintarakenteita.

Uutta tekniikkaa esiteltiin Milanon triennaalia myöten. Bryk palkittiin arvostetun muotoilutapahtuman Grand Prix -palkinnolla.

Pikkuhiljaa teosten koko kasvoi.

– Keramiikasta ei voi tehdä kovin suuria teoksia, mutta Bryk alkoi rakentaa pienistä reliefeistä suuria kokonaisuuksia, Kalha sanoo.

– Hänen töissään on kautta linjan näkyvillä liike pienestä suureen, yksityiskohdista yleiseen.

Rut Brykin Taikalaatikko.
Rut Brykin 100-vuotisjuhlanäyttely Espoon modernin taiteen museo Emmassa.Ari Karttunen / EMMA

60-luvulle siirryttäessä teosten värimaailma ja muotokieli viittasivat ajan henkeen. Kalha arvelee tarkkojen geometristen rytmittelyjen ja arkkitehtonisuuden juontavan osittain juurensa myös ilmapiiristä, jossa Bryk oli kasvanut.

– Brykin isä oli tarkka linnéläinen tiedemies ja veli insinööri.

Brykissä järjestelmällinen ajattelu yhdistyi äärimmäiseen herkkyyteen.

– Hän oli aika sisäänpäin kääntynyt, hermoherkkä ja tavattoman ujo ihminen. Hän ei halunnut esimerkiksi missään nimessä selittää töitään, taide puhukoon puolestaan, Kalha sanoo.

Poltetusta oranssista lumenvalkeaan

Rut Bryk
Rut BrykTapio Wirkkala

Bryk teki koko elämäntyönsä Arabian taideosastolla. Vuonna 1999 kuolleen taiteilijan viimeisin työ syntyi presidentin virka-asuntoon Mäntyniemeen. Se on hohtavan valkea ja kuitenkin värejä pilkahteleva reliefiseinä Jäävirta.

Valkoinen väri valtasi Brykin työt muutenkin taiteilijauran loppuvaiheessa.

– Ehkä se liittyy osittain Tapio Wirkkalan poismenoon, mutta myös haluun käsitellä valoa.

– Brykin töissä on aina valoa ja jonkinlainen sormituntuma. Niistä voi aistia, että ne on sormin paikalleen aseteltu, Kalha tuumaa.

Emma-museon Taikalaatikko-näyttelyssä esillä olevat työt ovat suurimmaksi osaksi Emmaan tallennetusta Tapio Wirkkala Rut Bryk -säätiön kokoelmasta. Lisäksi taiteilijaparin tytär, kuvataiteilija Maaria Wirkkala, on tehnyt näyttelyä varten teoksen äitinsä keramiikkalaattakokeilujen henkeen.