Lääkäri: Painonpudotuksessa ei kannata totella televisiota tai naapurin rouvaa

Lääkäri André Heikius painottaa, että pysyviä muutoksia voi tavoitella vain pienillä muutoksilla, kuten säännöllisellä ateriarytmillä.

Kotimaa
Kasviscurryvokki
Kasvikset palasiksi.Juha Mäntykenttä / Yle

Matemaattisesti ajateltuna painon pitäisi pudota, kun kuluttaa enemmän energiaa kuin saa ravinnosta. Mutta Turussa sijaitsevan sairaala NEO:n painonhallintaklinikan vastuulääkäri André Heikius pitää painonpudotusta ja -hallintaa monimutkaisempana asiana.

– Syöminen on käyttäytymistä ja siihen vaikuttaa muun muassa mieliala, tottumukset, mielihalut ja mainonta. Laihduttaminen on paljon monimutkaisempaa kuin vain se, että päättää, että syö vähemmän kuin kuluttaa.

Syöminen on käyttäytymistä ja siihen vaikuttaa muun muassa mieliala, tottumukset, mielihalut ja mainonta.

André Heikius, lääkäri

Suomessa lihominen on hidastunut ja jopa tasaantunut viimeisen kymmenen vuoden aikana. Tällä hetkellä joka viides aikuinen on lihava, eli painoindeksi on 30 tai enemmän.

Samalla kun aikuisten painonnousu on tasaantunut, lasten ja nuorten ylipaino on lisääntynyt, selviää Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tilastoista.

Neuvon pitää sopia itselle

Lyhyisiin kuureihin eli dieetteihin liittyy Heikiuksen mukaan ongelmia, kun mieli, keho ja ympäristö taistelevat kuureja vastaan. Moni haluaisi painonpudotuksella pysyviä tuloksia. Pysyviä muutoksia voi hakea esimerkiksi säännöllisellä ateriarytmillä.

Lääkärin mukaan on myös tärkeää, että muutokset sopivat itselle.

Neuvo, jonka näkee televisiosta tai kuulee naapurin rouvalta, ei välttämättä ole tehokas. Jos se ei sovi itselle, sitä ei tule noudattamaan.

André Heikius, lääkäri

– Neuvo, jonka näkee televisiosta tai kuulee naapurin rouvalta, ei välttämättä ole tehokas. Jos se ei sovi itselle, sitä ei tule noudattaa. Silloin paino ei myöskään tule tippumaan pysyvästi, sanoo lääkäri Heikius.

Pienillä muutoksilla kohti pysyvää

Joskus painonpudotus onnistuu hetkeksi, mutta paino palaa taas pian takaisin. Heikiuksen mukaan silloin taustalla on usein liian tiukalle vedetty dieetti. Se, että ihminen vaatii itseltään liikaa.

– Silloin paluu rauhallisempaan painonpudostusrytmiin ja muutamaan pieneen muutokseen on hyvä alku. Näitä muutoksia ovat esimerkiksi ateriarytmi, kasvisten lisääminen ja liiallisten herkkujen rajoittaminen, sanoo lääkäri André Heikius turkulaisesta sairaala NEO:sta.