Helsinki City Run käynnistää juoksutapahtumien sarjan – Tästä lenkkipolkuvinkit ei-niin-kokeneille konkareille

Kevät ja kesä on lenkkeilijöiden juhla-aikaa, joten kokosimme yksinkertaisia, mutta tärkeitä vinkkejä juoksuharrastusta varten. Lauantaina juostavaa Helsinki City Runia varten kaikista neuvoista ei enää ole apua, mutta tulevaa kesää ajatellen nämä vinkit on hyvä painaa mieleen.

urheilu
Viime vuonna Helsinki City Runia juostiin vielä vanhalla reitillä.
Viime vuonna Helsinki City Runia juostiin vielä vanhalla reitillä.AOP

Kevät ja kesä on monelle se ajankohta, kun lenkkeilykausi jälleen käynnistyy. Kokosimme muutamia vinkkejä, miten hieman kokemattomampikin harrastaja pääsee juoksuharrastuksessa alkuun.

Innokkaimmille harrastajille kilpailukauden avajaisina toimii lauantaina juostava puolimaraton Helsinki City Run.

Säähän täytyy osata varautua

Sää voi olla tuulinen, pilvinen, sateinen tai helteinen, ja siihen on mahdotonta itse vaikuttaa. Säähän on mahdollista kuitenkin varautua asiaan kuuluvalla varustuksella.

Helsinki City Runiin osallistuva, kokenut puolimaratonien ja maratonien juoksija, turkulainen Virva Vesanen kokee sadekelin kaikkein haastavimmaksi.

– Etenkin kesällä myös sadekelit ovat usein lämpimiä. Sopivan vaatetuksen löytäminen on vaikeaa, ei saisi kastua heti läpimäräksi muttei saa olla liian kuumakaan.

– Kuulun tähän "nykyajan nuorisoon", joten pientä huolta herättää myös se, kuinka älypuhelimeni kestää sateista säätä juoksun ajan, nauraa Vesanen.

Lähes kuukauden yhtäjaksoisen auringonpaisteen jälkeen Helsinki City Runin ajaksi on ennustettu runsasta vesisadetta, joten on tärkeää pitää huoli siitä, ettei pääse paleltumaan ennen lähtöä. Kylmänä ja kankeana juoksun aloittaminen voi olla erittäin vaikeaa, eikä juoksu lähde välttämättä sujumaan missään vaiheessa.

Aurinkoisella säällä on hyvä varautua vaikkapa lippalakin kanssa, ettei saa auringonpistosta. Kovaan tuuleen sen sijaan on vaikeampaa varautua. Silloin joillain osioilla joutuu todennäköisesti juoksemaan vastatuuleen, eikä siihen ole avuksi mitään taikatemppuja.

Ravinnon ja nesteytyksen merkitys on olennainen

Jos urheilujuomia ei ole käyttänyt aiemmin, kannattaa ne jättää väliin myös kilpailussa. Ne saattavat sekoittaa tottumattoman vatsan täysin ja juoksu voi loppua lyhyeen.

Virva Vesanen

Etenkin ennen pitkää juoksumatkaa ravinnon tankkaaminen on tärkeää. Esimerkiksi puolimaratonille valmistautuessa viimeisen viikon aikana tulisi nauttia runsaasti hiilihydraattipitoista, hyvin imeytyvää ruokaa.

Yksipuolinen ruokavalio näkyy juoksussa voimien nopeana loppumisena. Nesteen nauttiminen tulee ajankohtaiseksi erityisesti juoksun aikana.

Kilpailutilannetta varten täytyy valita jo etukäteen aikooko juoda urheilujuomia vai pysytteleekö vain vedessä. Kilpailujen järjestäjät tarjoavat juoksun aikana sekä vettä että erilaisia urheilujuomia. Houkutus urheilujuoman nauttimiseen voi käydä suureksi kun energiavarastot alkavat tyhjentyä.

– Jos urheilujuomia ei ole käyttänyt aiemmin, ne kannattaa jättää väliin myös kilpailussa. Ne saattavat sekoittaa tottumattoman vatsan täysin ja juoksu voi loppua lyhyeen, sanoo Vesanen.

Kuinka harjoittelusta saa tuloksellisempaa?

Lenkkeillessä tai pitkälle juoksumatkalle harjoitellessa kannattaa pitää mielessä monipuolisuus. Sekoitus pidempiä ja lyhyempiä lenkkejä on hyvä tapa harjoitella.

Jos juoksee aina vain saman matkan, samaa reittiä ja samaa vauhtia, kroppa tottuu siihen äkkiä ja kehitys tyssää. Lihakset ja hermosto tarvitsevat monipuolisia ärsykkeitä.

Pitkiä matkoja varten harjoitellessa on syytä muistaa myös levon merkitys. Raskaita harjoituksia tulee välttää viimeisellä viikolla ennen juoksua, jotta kroppa saa myös lepoa ja on siten mahdollisimman valmiina tositoimiin.

Vedenpitävät säilytyskassit mahdollistavat kuivien varusteiden säilytyksen juoksun aikana.
Vedenpitävät säilytyskassit mahdollistavat kuivien varusteiden säilytyksen juoksun aikana.Tomi Salakari / AOP

Helsinki City Run juostaan uudistetulla reitillä

Tämän vuoden HCR:ssä juostaan uusittua reittiä. Juoksijoilta tulleiden palautteiden ja toiveiden myötä reittiä on päivitetty siten, että se sijoittuu kaupunkialueelle aiempaa enemmän.

Aiemmin noin kaksi kolmasosaa reitistä on kulkenut kaupunkialueen ulkopuolella ja yksi kolmasosa kaupungissa. Nyt tilanne on päinvastainen, kaksi kolmasosaa sijoittuu kaupunkiialueelle.

– Meillä on osallistujia yli 60 eri maasta, joten halusimme tuoda esille Helsinkiä kokonaisvaltaisesti. Reitin varrella on runsaasti merenrantaa, lisäksi Keskuspuisto on hieno ympäristö, kertoo Helsinki City Runin tapahtumapäällikkö Riikka Visa.

Sadekeliinkin on varauduttu. Juoksijoille jaetaan järjestäjän toimesta vedenpitävät kassit, joihin kaikki vaihtovaatteet saa pakattua. Kassit viedään lähtöalueen lähelle lähtöryhmittäin säilytykseen, josta ne voi käydä juoksun jälkeen noutamassa. Alueella on myös mahdollisuus käydä peseytymässä.

Tänä vuonna Helsinki City Run juostaan uudistetulla, enemmän kaupunkimaisemaa sisältävällä reitillä.
Tämän vuoden City Run juostaan uudistetulla, enemmän kaupunkimaisemaa sisältävällä reitillä.Yle

– Varsinaisella lähtöalueella kilpailua odotellessa ihmiset pukeutuvat esimerkiksi jätesäkkeihin sateelta suojautuakseen. Lähdön jälkeen siivouspartiomme käy sitten keräämässä sinne jääneet säkit pois, sanoo Visa.

Visa kertoo myös, että useiden suurkaupunkien maratoneilla on käytäntö, että ihmiset saapuvat lähtöalueelle vanhoissa vaatteissa, esimerkiksi college- tai verkkariasuissa.

Vaatteet jätetään lähtöalueelle ja ne kerätään ja toimitetaan hyväntekeväisyysorganisaatioiden käyttöön. Tällainen kulttuuri ei ole kuitenkaan toistaiseksi rantautunut Suomeen.