Nykylapsi matkustaa vöissä ja kaukalossa – äidit ja isät keikkuivat etupenkkien välissä

Lasta suojaava lainsäädäntö on tuottanut hyvää tulosta liikenteessä. Paitsi lainsäädäntö myös asenteet ja koko ajattelutapa ovat muuttuneet. Aikanaan auton etupenkkien välissä keikkuneet sukupolvet ovat pitäneet huolta omien lastensa turvallisuudesta.

liikenne
Lasten turvaistuin
Mari Nupponen / Yle

Liikenneturvan yhteyspäällikkö Heli Lintamo kertoo törmänneensä vuonna 1978 julkaistuun lääkärikirjaan, jonka kuvassa vanhemmat istuivat auton etupenkillä ja lapsi roikkui etupenkkien välissä.

– Heti piti tarkistaa, mitä kuvatekstissä sanotaan. No, siinä todettiin, että tupakointi vaarantaa lapsen terveyden.

Lintamokin pani merkille, että kuvassa vanhemmat tupruttelivat tupakkaa, mutta liikenneturvallisuusihmisellä huomio kiinnittyi aivan ensiksi penkkien välissä keikkuvaan lapseen. Ei ollut tietoakaan turvavöistä tai muista turvalaitteista.

– Mutta sellaistahan se oli vielä 70-luvulla ja pitkälle 80-luvullekin. Muistan hyvin itsekin, miten lapsena matkustin autossa ilman turvavöitä. Meitä oli kolme tyttöä, ja tapasimme vielä kasata täkkejä takapenkille, että oli oikein pehmoista ja mukavaa.

Vauva kaukaloon jo synnytyslaitoksella

Heli Lintamo sanoo, että varsinkin lasten turvallisuus liikenteessä on kehittynyt muutamassa vuosikymmenessä aivan valtavasti. Turvavyöpakko tuli takapenkille vuonna 1987 ja sittemmin lapset on istutettu tukevasti turvakaukaoihin ja -istuimiin.

Liikenneturva: Turvavyölainsäädännön kehitys 1971-2011
Liikenneturva: Turvavyölainsäädännön kehitys 1971-2011Liikenneturva

Kysymys ei ole kuitenkaan pelkästään lainsäädännön muuttumisesta. Myös asenteet ja koko ajattelutapa ovat muuttuneet paljon. Pitkään liikenneturvallisuustyötä tehnyt Lintamo kiittää tämän päivän vanhempia, joista osa on vielä itse matkustanut autossa ilman mitään turvalaitteita.

– Vanhemmat huolehtivat todella hyvin lastensa turvallisuudesta. Vauva laitetaan kaukaloon heti synnytyslaitokselta lähdettäessä, ja niin pitää tehdäkin.

Myös polkupyörän kyydissä tai itse polkupyörällä liikkuvien lasten turvallisuus on kohentunut huomattavasti. Moni muistaa vielä hyvin, miten pyörän tarakalla tehtiin matkaa isän tai äidin selän takana ilman mitään turvaistuinta tai edes kypärää. Ainut huoli oli, etteivät varpaat jää pinnojen väliin.

Heli Lintamo on tyytyväinen lasten kypäränkäyttöön, mutta moitteita tulee vanhemmille.

Yhteyspäällikkö Heli Lintamo, Liikenneturva
Yhteyspäällikkö Heli Lintamo LiikenneturvastaAnna Wikman / Yle

– Usein näkee, miten lapsi on kypärä päässä pyörän kyydissä, mutta äidiltä tai isältä itseltään kypärä puuttuu.

Lapsia liikenteessä suojaava lainsäädäntö on tuottanut hyvää tulosta. Lasten kuolleisuus liikenteessä on vähentynyt vuosikymmenien aikana olennaisesti.

– Vaasassa moottoritien päässä, Inkerinpuistossa, on vuonna 1955 pystytetty liikenteessä kuolleiden lasten muistomerkki. Muistomerkkiin on kaiverrettu 14 lapsen nimi. Niin monta lasta kuoli yhdessä kaupungissa liikenneonnettomuuksissa vajaan kymmenen vuoden aikana 40- ja 50-luvuilla, toteaa Heli Lintamo.

Viime vuosina liikenne on vaatinut koko maassa vuosittain keskimäärin kymmenen lapsiuhria.