Miten koulujen hankalista sisäilmaongelmista tulisi puhua – kerro oma näkemyksesi

Mihin asioihin pitäisi kiinnittää huomiota, kun ajatellaan lasten ja opettajien parasta sisäilmaongelmissa? Mistä asioista koteihin pitäisi kertoa ja miten? Kerro oma näkemyksesi.

Kotimaa
Viherseinä
NaturVentionin mukaan viherseinät puhdistavat ilmaa yli sata kertaa tehokkaammin kuin tavalliset viherkasvit. Hankenin kauppakorkeakoululla viherseiniä on monessa paikassa, myös käytävillä.Mikko Koski / Yle

Vaikea sisäilmaongelma koulussa on pahimmillaan vuosien mittainen taisto, joka myllää kotien, koulun ja viranomaisten suhteita.

Jos oireille ei löydy selkeää selittäjää, koulu ajautuu herkästi kierteeseen jossa sitä tutkitaan, korjataan, tutkitaan ja korjataan jopa vuosikausien ajan. Viranomaiset suhtautuvat oireisiin asiallisesti tai vähätellen, ja kunnan toimet ovat ripeitä tai hitaita.

Miten hankala sisäilmaongelma tulisi hoitaa oppilaiden ja heidän vanhempiensa suuntaan? Oletko itse tai onko lapsesi ollut koulussa, jossa asia hoidettiin mielestäsi hyvin, ja mitä asioita tuolloin otettiin huomioon? Tai onko sinulla kokmusta tietojen salailusta? Miten viranomaisten tulisi mielestäsi viestiä ongelmista?

Kerro kokemuksistasi tämän jutun alle kommenttikenttään.

Yle käsittelee kosteus-, home- tai sisäilmaongelmista kärsiviä peruskouluja laajasti uutisoinnissaan maanantaina 16. toukokuuta ja jatkaa aiheen käsittelyä tulevina viikkoina.

Yle julkaisee maanantaina koneen, josta voi tutkia tietoja koulujen sisäilmaongelmista. Pohjalla on laaja kouluille tehty kysely yhteistyössä Helsingin yliopiston ja Työterveyslaitoksen kanssa.

Keskustelu on päättynyt. Kiitos kaikille kommentoijille.