Pitkistä takuuajoista pidetään kiinni: "Kuittien pienet printit voivat lisääntyä"

Tuotteelle annettu pitkäaikainen takuu varmistaa, ettei kuluttajan tarvitse ostaa jatkuvasti uutta tavaraa. Useimmiten takuu toimii myös ilman kuittia. Toiset tuijottavat kuitenkin pientäkin printtiä.

Kotimaa
takuukuitti
Teemu Kahila / Yle

Takuuasiat nousevat esiin lähes päivittäin rautakaupan työvälinepuolella. Alalla on totuttu siihen, että takuu myönnetään jopa eliniäksi. Niin se käytännössä onkin, vaikka takuuaika olisikin esimerkiksi 25 vuotta.

– Sekin on käytännössä ikitakuu, koska ei voida vaatia, että asiakas säilyttäisi kuittia 25 vuotta, kertoo Porin K-raudan myyntipäällikkö Harri Peltonen.

Ei voida vaatia, että asiakas säilyttäisi kuittia 25 vuotta.

Myyntipäällikkö Harri Peltonen

Takuuta rajataan pienellä printillä

Esimerkiksi Yhdysvalloissa takuukuitit ovat yleensä yksityiskohtaisia. Yksittäisetkin virheet kirjataan takuun ulkopuolelle. Harri Peltonen uskoo lisätietojen lisääntyvän myös suomalaisissa kuiteissa.

– Kuittien pienet printit voivat lisääntyä täälläkin. Nykyään niissä lukee lähinnä, että takuu kattaa valmistusvirheet, mutta ei kulumista.

Kulumista ja väärinkäyttöä

Käytännössä kuluminen menee Suomessakin yleisesti asiakkaan omaan piikkiin, vaikka tuotteella olisikin ikuinen takuu.

Moni olettaa normaalin kulumisenkin olevan takuuasia.

Myyntipäällikkö Harri Peltonen

– Se aiheuttaa joskus harmaita hiuksia. Moni olettaa normaalin kulumisenkin olevan takuuasia, Harri Peltonen kertoo.

Joskus rajanveto on vaikeaa.

– Jos tuotteesta huomaa maalaisjärjellä, että sitä on käytetty väärin, ei se ole enää takuun piirissä. Jos sitä ei selkeästi nähdä, vaihdetaan tuote yleensä uuteen tai se korjataan.

Maahantuoja pitää kiinni takuusta

Takuuasioista Harri Peltosella on runsaasti kokemusta. Liikkeessä vaihdetaan usein myös muualta ostettuja tuotteita. Jopa sellaisia, joita ei ole liikkeen valikoimissa. Valmistajat ja maahantuojat ovat hänen mukaansa hyvin suopeita takuupalautuksissa.

– Jos maahantuoja kertoo, että tuotetta on ollut myynnissä vaikkapa 25 vuotta sitten ja siihen on luvattu pitkä takuu, on se myös voimassa. Jos meillä ei sellaista tuotetta ole, lähettää maahantuoja tai valmistaja vastaavan tuotteen asiakkaalle.

Peltonen kertoo, että pitkään takuuseen on varauduttu usein jo tuotteen hinnassa.

Osa tuotteen hinnasta tulee laadukkuudesta, mutta osa on takuurahaa.

Myyntipäällikkö Harri Peltonen

– Osa tuotteen hinnasta tulee laadukkuudesta, mutta osa on takuurahaa. Sillä asiakas saa itselleen tuotteen vuosikymmeniksi ja voi myös luottaa siihen, että se kestää. Jos se ei kestä, saa hän uuden tuotteen tilalle.

Kuluttajavirastoon vain vähän yhteydenottoja

Aina takuu ei kuitenkaan toimi toivotulla tavalla. Esimerkiksi Kilpailu- ja kuluttajavirastoon tuli viime vuoden aikana kahdeksan yhteydenottoa pitkiin ja elinikäisiin takuihin liittyen. Määrä on suhteessa vähäinen, sillä kaikkiin takuuasioihin liittyen yhteydenottoja tuli 5 000.

Yhteydenotot koskivat muun muassa hukassa olleita kuitteja tai myyntipaikan toiminnan lopettamista.