1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. biokaasu

Keski-Suomi tähyää biokaasun ykkösmaakunnaksi - uusia autojen tankkauspisteitäkin tulee lisää

biokaasu
Mies ja nainen istuvat biokaasuautossa.
Tutkimus- ja kehittämispäällikkö Pirkko Melville ja toimitusjohtaja Esko Martikainen istahtivat biokaasulla kulkevaan autoon.Marja Roiha / Yle

Aren aukiolla oli lauantaina tarjolla asiaa ja sirkushuveja, kun kansalaisille tuotiin tietoa biokaasusta. Sketsihahamot tarjosivat tietoa teatterin keinoin muun muassa biokaasuautoista.

Biokaasua tai biometaania voi tätä nykyä tankata kahdella asemalla: Kalmarin maatilalla Laukaan Leppävedellä ja Joutsassa Ekokaasun asemalla.

- Biokaasulaitoksen rakentaminen Mustankorkealle alkaa lähipäivinä, kuokka lyödään pian maahan. Laitos on toiminnassa vuoden kuluttua loppukesällä, kertoo Mustankorkea Oy:n toimitusjohtaja Esko Martikainen.

Jätteenkäsittelylaitoksen yhteyteen tulee yksi autojen tankkauspiste ja toisen tankkauspisteen paikkaa haetaan Jyväskylän keskustasta.

- Yritämme löytää paikan mahdollisimman läheltä keskustaa, jotta biokaasuauton tankkaaminen olisi helppoa.

Joutsalainen Pasi Rantanen on melko tuore biokaasuauton omistaja.

- Minulla on pelkästään erinomaisia kokemuksia: ympäristönäkökulman lisäksi biokaasuauto on vähäkulutuksinen. Maantiellä 3,5 kilolla pääsee noin sata kilometriä, kertoo Rantanen.

Rantanen innosti myös kahta kaveriaan hankkimaan biokaasuauton.

Yhteistyötä Gasumin kanssa

Kaasuyhtiö Gasum aikoo rakentaa ensi vuonna raskaalle liikenteelle ja henkilöautoille soveltuvan tankkausaseman Jyväskylään. Yhtiö rakentaa mahdollisesti useammankin kaasuaseman Jyväskylän seudulle.

Mustankorkea tekee yhteistyötä kaasuyhtiön kanssa.

- Olemme keskustelleet Gasumin kanssa. Meidän ei kannata tehdä viereisille tonteille jakeluasemia, vaan niin että verkosto olisi mahdollisimman kattava, toteaa Martikainen.

Tutkimus- ja kehittämispäällikkö Pirkko Melville Jyväskylän kaupungilta muistuttaa, että vanhan auton voi muuntaa biokaasulla toimivaksi.

- Esimerkiksi nuoret aikuiset voivat muuntaa autonsa biokaasukäyttöiseksi, jos varat eivät riitä uuden biokaasuauton hankkimiseen. Konvertointi maksaa muutama tuhat euroa.

Jyväskylä on sitoutunut resurssiviisautta tavoittelevaksi kaupungiksi.

- Tavoittelemme päästöjen ja jätteiden erittäin voimakasta vähentämistä. Tähän biokaasuliikenteen edistäminen sopii kuin nenä päähän, toteaa Melville.

Lue seuraavaksi