"Huono vitsi" – mediapomoilta suorat sanat Postin suuresta uudistuksesta

Postin jakeluaikojen muuttuminen on aiheuttanut harmia sanomalehdille ja jotkut ovat jopa peruneet lehtitilauksensa iltaa kohden siirtyneen jakelun vuoksi. Mediataloille aamun lehden jakaminen illalla ei käy päinsä.

media
Sanomalehtiä ja aikauslehti postiluukussa
Heli Mansikka / Yle

Suurissa mediataloissa ollaan huolissaan Postin jakelu-uudistuksen vaikutuksista. Posti kertoi alkuvuonna, että se laajentaa jakelupalveluitaan iltaan. Päiväpostin saapuminen on uudistuksen jälkeen siirtynyt myöhemmäksi koko Suomessa.

Haja-asutusalueilla sanomalehti jaetaan usein perusjakelussa eli päivän postin mukana. Postin palvelupäällikkö Mika Kivirannan mukaan muutoksia ei lähdetty tekemään sanomalehtijakelun kustannuksella, mutta siltä se kuitenkin näyttää mediatalojen näkökulmasta. Alma Aluemedian johtaja Kari Juutilainen kertoo, että asiakkailta on tullut asiasta palautetta ja Satakunnassa jotkut ovat jopa peruneet lehden tilauksen lehden myöhäisen jakamisen vuoksi.

– Yksittäisiä tilausperuutuksia on kirjattu tällä syykoodilla, ja ymmärrän hyvin tilaajaa tällaisessa tapauksessa. Sanomalehtien kannalta on huono vitsi lähettää aamun lehti illalla kello 19 tai ylipäänsä kello 16 jälkeen, Juutilainen lataa.

Asiakas kokee, että lehti tulee jopa seuraavana päivänä, jos on tottunut hakemaan lehden töiden jälkeen.

Petteri Putkiranta

Alman osalta vaikein tilanne on Juutilaisen mukaan Lapissa, missä jakeluhäiriöt tosin alkoivat jo viime syksynä, ennen jakeluaikataulujen uudistusta.

Helsingin Sanomien liiketoimintajohtajan Petteri Putkirannan mukaan päiväpostin jakeluajoista on tullut vaikeasti ennustettavia ja peruutuksiakin on tullut. Hänestä sanomalehden pitäisi olla laatikossa viimeistään silloin, kun asiakas tulee töistä kello 16–16.30 maissa.

– Se on aiheuttanut meille harmia sen suhteen, mitä me voimme asiakkaille luvata, mihin mennessä lehti on lehtilaatikosta noudettavissa. Asiakas kokee, että lehti tulee jopa seuraavana päivänä, jos on tottunut hakemaan lehden töiden jälkeen eikä se olekaan laatikossa.

"Hinta tulisi olemaan kova"

Keskisuomalainen-konsernin toimitusjohtaja Vesa-Pekka Kangaskorven mielestä iltaa kohti siirtynyt postinjakelu asettaa ihmiset eriarvoiseen asemaan, kun osassa maata ihmiset saavat lehden aamupalapöytään ja toisaalla vasta illalla. Sama vaikutus on hänen mukaansa sillä, jos Postin yleispalveluvelvoitetta viisipäiväisestä jakelusta höllennetään.

– Koen monenkin asian näkökulmasta hyvin arveluttavana ja kyseenalaisena, jos ihmisiä ruvetaan eriarvoistamaan sen mukaan, missä he asuvat. Jos viisipäiväisyydestä luovutaan, niin paine kohdistuu kaikkein voimakkaimmin haja-asutusalueille, maakuntiin, maaseudulle. Paras jakelutaso on silloin varmaan pääkaupunkiseudulla ja asutuskeskuksissa, muualla palvelutasosta tingitään.

Juutilainen ja Putkiranta sanovat myös, että jos yleispalveluvelvoitetta lievennetään, erillisjakelupäivien kustannukset nousevat sanomalehtien kannalta liian korkeiksi.

– Hinta tulisi olemaan kova. On vaikea nähdä, miten me kyettäisiin tällaisessa tilanteessa, jossa mediamarkkinat ovat muutenkin hieman alamäessä, suoriutumaan siitä, Juutilainen sanoo.

Postin kanssa keskustellaan

Kangaskorven mukaan uudistus on niin tuore, että Postille pitää antaa aikaa sopeutua siihen. Kaikki kolme kertovat, että Postin kanssa käydään keskusteluja ongelmien ratkaisemiseksi. Myös muita keinoja kuten lehtien omien varhaisjakelukierrosten laajentamista pohditaan.

– Jossakin päin Suomea on tällainen jakelukierrosten yhdistäminen haja-asutusalueella, jossa jaetaan samalla kierroksella kaikki posti, kirjeposti ja lehdet, varhennettuna aamulla tai aamupäivällä. Se olisi ihanne, johon meidän pitäisi päästä, Juutilainen painottaa.

Postin mukaan uudistukset ovat välttämättömiä tilanteessa, jossa perinteisen postin määrä vähenee. Mediataloista löytyy ymmärrystä Postin kannattavuusongelmille, mutta toisaalta muistutetaan yhtiön yhteiskunnallisesta velvoitteesta jakaa postia. Putkiranta huomauttaa myös, että jakelupalvelut ovat Postin kannattavinta liiketoimintaa.

– Kun katsoo Postin liiketoiminnan tuloksia, jakelupalvelu on edelleen kannattavin yksikkö. Toinen seikka on tässä on pohtia asiaa valtion omistajaohjauksen kannalta eli mikä on tämän peruspalvelun rooli koko yhteiskunnassa, Putkiranta sanoo.