Vain harvan työsuhde purkautunut Lapin vastaanottokeskuksissa

Henkilöstön vaihtuvuus on ollut vähäistä Lapin vastaanottokeskuksissa. Suomen Punainen Risti palkkasi Lapin vastaanottokeskuksiin yli 160 uutta työntekijää viime loppukesän ja syksyn aikana. Sittemmin neljän työsuhde on jouduttu purkamaan ja ainakin kolme henkilöä on itse purkanut työsopimuksensa koeaikana, SPR:stä kerrotaan.

Punainen Risti
SPR
YLE / Maija-Liisa Juntti

Suomen Punainen Risti purki viime torstaina Kolarin vastaanottokeskuksen johtajan työsopimuksen. Taustalla näyttäisi olleen muun muassa asukkaiden tyytymättömyys ja muita seikkoja, SPR:stä kerrotaan.

Lapissa vastaanottokeskuksien henkilöstön vaihtuvuus on ollut vähäistä. SPR:n Lapin piirin toiminnanjohtajan Sirkka-Liisa Oinaalan mukaan joitakin työsopimuksen purkutilanteita on tullut nimenomaan viime syksyn jälkeen, jolloin uusiin vastaanottokeskuksiin palkattiin yli 160 työntekijää.

– Olemme purkaneet viime loppukesän jälkeen neljä työsuhdetta koeaikapurkuna. Syynä on ollut se, ettei kyseinen henkilö ei ole ollut sopiva vastaanottokeskustyöhön, Oinaala kertoo.

– Sitten myös työntekijä itse on purkanut koeaikapurkuna, olisiko heitä ollut kolme tai neljä. Siinä on ollut erilaisia syitä työntekijän taholta. Joku on kokenut työn liian raskaaksi ja liian haastavaksi itselleen tai muuten kyseinen työrytmi ei ole sopinut omaan elämäntilanteeseen.

Turvapaikanhakijoiden aalto viime syksyn aikana johti nopeisiin rekrytointeihin.

– 99,99 prosenttia oli ihan uusia, joilla ei ollut minkäänlaista kokemusta työstä vastaanottokeskuksissa, eikä oikeastaan käsitystä, mitä se työ loppuviimeksi on, Oinaala sanoo.

Vain neljä väkivaltatapausta vuosikymmenien aikana

Kolarin tapauksessa kyse oli siis osin jonkinlaisesta ristiriitatilanteesta. Niitäkin syntyy. Sirkka-Liisa Oinaala korostaa, että tärkeintä vastaanottotyöskentelyssä on vuorovaikutus työntekijöiden ja asiakkaiden välillä, keskusteluyhteys. Kaikkiin pyyntöihin henkilökuntakaan ei voi suostua.

Väkivaltaan ja väkivallalla uhkaamiseen on ehdoton nollatoleranssi, Oinaala sanoo. Hänen mukaansa poliisille menee aina ilmoitus tällaisista tilanteista.

– Väkivallantekoja on onneksi ollut todella harvoin tämän pitkän työhistoriani aikana, joka minulla on Punaisen Ristin Lapin piirissä ollut. Olisiko ollut kolme, neljä väkivaltatapausta kymmenien vuosien aikana. Ja nekin onneksi lieviä: Huitaisu työntekijän käteen tai vastaavaa. Uhkauksia on ollut joitakin.

Oinaala on ollut Lapin pirin palveluksessa kohta 24 vuotta, ja niistä useita vuosia vastaanottokeskuksen johtajana.

Lapin vastaanottokeskuksissa työntekijät kokevat työolonsa joko melko turvalliseksi tai turvalliseksi. Tämä kävi ilmi jo viime joulu–tammikuussa tehdyllä valtakunnallisella tarkastuskierroksella.

Sirkka-Liisa Oinaala kertoo, että vastaanottokeskusten turvajärjestelyihin on kiinnitetty huomiota varsinkin syksyllä, kun tulijoita niihin on ollut paljon. Keskuksissa on muun muassa turvakameroita, hälytysnappeja ja lisäksi käytetään vartiointipalveluita. Lisäksi työntekijöiden huoneissa on yleensä myös kaksi poistumistietä.