1980-luku oli vapautumisen aikaa kuvataiteessa: "Suuret kertomukset vaihtuivat omakohtaisiin tarinoihin"

Kouvolan taidemuseoon on koottu näytteille laaja kirjo suomalaista 1980-luvun kuvataidetta. Vuosikymmen nosti muun muassa uuden taiteilijapolven esiin.

Kotimaa
Mediataiteilija Marikki Hakolan työ on esillä Kouvolan taidemuseossa 1980-luvun taidtta esittelevässä näyttelyssä.
Marikki Hakola mediataidetyönsä ääressä Kouvolan taidemuseossa. Petri Niemi / Yle

Suomen kuvataiteen 1980-luku esittäytyy varsin laajasti Kouvolan taidemuseossa avautuvassa näyttelyssä.

Tuolloin nuori, yksilöllisesti ajatteleva taiteilijapolvi nousi esiin.

Suuret kertomukset vaihtuivat omakohtaisiin tarinoihin ja taiteessa kokeiltiin vaikkapa uusia materiaaleja.

Timo Valjakka

– Esimerkiksi kansainvälisen rahaliikenteen vapautuminen ja ympäristöliikkeen nousu ajoittuivat 80-luvulle. Taiteessa elettiin vapautumisen aikaa. Suuret kertomukset vaihtuivat omakohtaisiin tarinoihin ja taiteessa kokeiltiin vaikkapa uusia materiaaleja, kertoo näyttelyn kuraattori Timo Valjakka.

Thatcher, Reagan, Koivisto ja muut

Elettiin muutenkin poikkeuksellista aikaa. Kuraattori luettelee listan julkisuuden nimiä, joista voi palauttaa ajan henkeä esiin:

– Thatcher, Reagan, Koivisto, Madonna ja niin edelleen.

Palavat tornit – Otteita Suomen taiteen 1980-luvusta -näyttelyssä on esillä yhteensä 50 teosta 25 taiteilijalta.

Mukana ovat esimerkiksi Martti Aiha, Risto Suomi, Cris af Enehielm ja Marjatta Tapiola.

Teosten kirjo ulottuu maalauksista mediataiteeseen.

– Valitsin teoksia, jotka ovat puhutelleet minua ja joista on jäänyt muistijälki, kertoo kuraattori Valjakka.

Mediataide näki Isoveli valvoo -vision

Mediataiteilija Marikki Hakolalta Kouvolan näyttelyssä on esillä muun muassa PIIPÄÄ vuodelta 1987.

Kyse on isoon näyttämöteokseen perustuvasta videotaideteoksesta. Tekohetkellä tulevaisuus uhkakuvineen puhutti.

– Meitä oli noin 40 ihmisen taiteilijaryhmä ja me puhuimme paljon tietoyhteiskunnasta ja mitä se tuo tullessaan. Nähtiin aikamoinen Isoveli valvoo -visio, josta ei kyllä kaukana olla, miettii Hakola.

Hakola myöntää kuitenkin, ettei 1980-luvulla nähty vielä internetin tulemista.

– Nettihän tarjoaa myös rihmastomaisen, globaalin vaihtoehdon massamedioille.

Hakola aloitti opiskelut vuonna 1980. Liikkuva kuva oli itsestäänselvästi osa kuvallista ajattelua. Videotaiteessaan hän yhdisti visuaalisuuteen myös yhteistyön muusikoiden kanssa.

Suomessa performanssi- ja videotaide sai aika paljon negatiivista palautetta.

Marikki Hakola

– 1980-luvun individualismi ja juppikulttuuri olivat vieraita. Suomessa performanssi- ja videotaide sai aika paljon negatiivista palautetta. Perustimme esimerkiksi Muu-taiteilijayhdistyksen, muistelee Marikki Hakola.

Hakola on jo ehtinyt kiertää Kouvolan "kasarinäyttelyn" läpi.

– Mielestäni täällä näkyy suomalaisen 80-luvun fantastisia helmiä. On hyvin paljon emotionaalisia syvävirtoja, jotka tulevat myös maalaustaiteen kautta esiin. Uskon, että kestävät aikaa hyvin ja pystyvät puhuttelemaan tämän ajan ihmisiä.

Kouvolan taidemuseon Palavat tornit -näyttely avautuu yleisölle torstaina ja on avoinna syyskuun alkupäiviin

Näyttelyn lisäksi julkaistiin myös 80-luvun kuvataidetta luotaava Palavat tornit -kirja Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran kustantamana.