Luulitko tubetusta teinien jutuksi? Kolmekymppisten videoblogit ja YouTuben perhekanavat kasvattavat suosiotaan maailmalla

YouTube-julkisuutta ja tubettajien seuraamista pidetään Suomessa vielä teini-ikäisten puuhana. Ilmiö on kuitenkin leviämässä myös vanhempien keskuuteen.

kulttuuri
Gravid vecka för vecka Youtube -kanava.
Gravid vecka för vecka Youtube -kanava.Youtube

"Hej, jag heter Vanja", nainen videolla esittäytyy. Hän kertoo olevansa 35-vuotias, asuvansa miehensä Nicklaksen kanssa Tukholman Södermalmilla ja odottavansa ensimmäistä lastaan.

"Tervetuloa seuraamaan raskauttani viikko viikolta", hän sanoo kameralle.

Video on ladattu YouTubeen ruotsalaiselle Gravid vecka för vecka -kanavalle, joka koostuu lasta odottavien pariskuntien videoblogeista. Sitä on katsottu lähes 95 000 kertaa. Kanavalla katselukertoja on yli 12 miljoonaa.

Raskaudestaan puhuva yli kolmekymppinen nainen ei edusta tyypillistä mielikuvaa tubettajasta eli YouTube-videoita tekevästä henkilöstä. Suomalaiset tubettajat kun ovat pääasiassa teini-ikäisiä tai juuri ja juuri teini-iän ylittäneitä.

Satu Apukka.
Satu Apukka on Youtube-verkosto United Screensin Suomen myyntijohtaja.United Screens

Ruotsissa ja muualla maailmassa YouTubeen ladataan kuitenkin yhä enemmän niin sanottua perhesisältöä, josta Gravid vecka för vecka -kanava on hyvä esimerkki.

– Usein se mitä Ruotsissa tehdään, tulee meillekin. En yhtään ihmettelisi, jos YouTubeen ilmestyisi pian suomenkielinen raskauskanava tai muu vastaava formaatti, ennustaa YouTuben sisällöntuottajien verkoston United Screensin myyntijohtaja Satu Apukka.

Kolmekymppisten tubettaminen kolmekymppisille on tällä hetkellä kovassa nousussa oleva trendi maailmalla, sanoo myös Tubecon-tapahtuman vastaava tuottaja Mikko Silvennoinen.

Puhelimitse tavoitettu Silvennoinen on sattumalta juuri matkalla aikuistubettajien tapaamiseen, jossa keskustellaan siitä, miten aikuiset voisivat näkyä elokuun Tubecon-tapahtumassa.

– Aikuistubettajat ovat tänä vuonna ensimmäistä kertaa mukana tapahtumassa. Intoa on paljon, ja nyt mietitään porukalla, mikä heidän roolinsa siellä voisi olla.

Kolmen sukupolven YouTube-tähtiä

Mikko Silvennoinen
Mikko SilvennoinenJukka Lintinen / Yle

Tubeconin Mikko Silvennoinen jakaa aikuiset tubettajat kolmeen eri ryhmään. Ensimmäinen ryhmä ovat ne parikymppisinä YouTube-videoiden tekemisen aloittaneet, jotka ovat nyt kasvaneet aikuisiksi.

– He ovat tehneet tätä jo vuosia. Iän karttuessa heidän videoidensa teemat alkavat luonnollisesti koskettaa myös aiempaa vanhempia yleisöjä. Aletaan rippileirien ja penkkareiden sijaan puhua puolison kanssa yhteen muuttamisesta ja vauvan saamisesta.

Silvennoinen antaa esimerkin:

– Kaksi Suomen suosituimpiin kuuluvaa tubettajaa, Iina-Katariina ja Maria's Day -videoblogin pitäjä Maria, eivät pääse osallistumaan tänä vuonna Tubeconiin, sillä molemmilla on elokuussa laskettu aika.

Toinen aikuistubettajien ryhmä ovat 25–30-vuotiaana tubetuksen aloittaneet. Heitä on Suomessa vielä vähän, mutta juuri heidän määränsä uskotaan pian lisääntyvän.

– He ovat diginatiiveja, joille luontevimmat sosiaaliset mediat ovat kuitenkin YouTuben sijasta olleet Facebook, Instagram ja Twitter. Videoiden lataaminen näihin kanaviin on viime aikoina helpottunut ja yleistynyt, mikä on rohkaissut monia kuvaamaan elämäänsä ja siirtymään vähitellen myös YouTuben puolelle.

Kolmas aikuistubettajien ryhmä ovat selkeästi vanhempina, kolme-nelikymppisinä, aloittaneet.

– Tähän ryhmään kuuluvilla on usein taustaa joko perinteisen median tai muun julkisuuden parissa. On esimerkiksi radiojuontajia ja pop-artisteja, jotka ovat alkaneet tubettaa muiden töidensä ohella. Ja sitten tubetuksesta onkin tullut tai tulossa heille se pääjuttu. Joukossa on myös entisiä bloggaajia, jotka ovat siirtyneet kirjoittamisesta videoiden kuvaamiseen, Silvennoinen kertoo.

Saammeko esitellä: kolmekymppinen tubettaja

Laura Haimila.
Laura Haimila on 28-vuotias tubettaja.United Screens

Oikeastaan Laura Haimila ei ole vielä kolmeakymmentä, vaan 28-vuotias.

Hänen oli kuitenkin hankala samastua suomalaisten tubettajien videoihin – parikymppisten elämä näytti viisi vuotta työelämässä olleen radiotoimittajan silmin kaukaiselta. Niinpä Haimila alkoi itse tehdä YouTube-videoita.

– Työni NRJ-radiokanavan juontajana loppui lokakuussa ja aloin miettiä, mikä olisi uudenlainen, mulle sopiva tapa tuoda itseäni esiin.

– Aluksi se oli sellainen ihmiskoe, jossa ikään kuin esitin tubettajaa. Halusin ymmärtää, miksi minua nuoremmat viettävät aikaa YouTubessa, ja tajusin, etten voi ymmärtää sitä, jos en itse ole siellä.

Ensimmäisen videon julkaiseminen jännitti, mutta pian YouTube paljasti Haimilalle hyvät puolensa.

– Tubessa parasta on se, ettei kenestäkään tehdä siellä tyhmää. Esimerkiksi tosi-tv:ssä ihmisille naureskellaan, mutta YouTubessa kukin näyttäytyy sellaisena kuin haluaa tulla nähdyksi. Se on turvallista, mukavaa ja kivaa.

Haimilaa huolestutti myös luopuminen roolistaan perinteisen median parissa ja profiloituminen "vain" tubettajaksi. Huoli on osoittautunut turhaksi.

– Teen koko ajan myös muita töitä. Tämä on minulle harrastus, josta parhaimmillaan voi poikia jotakin uutta.

Haimilan nuorimmat fanit YouTubessa ovat varhaisteinejä, vanhimmat noin 35-vuotiaita. Vuorovaikutus seuraajien kanssa on nopeaa ja suoraa.

– YouTubessa tulee vastaan kaikenlaista omituista huutelua, johon radiossa ei törmännyt koskaan. Minua on esimerkiksi homoteltu ja kysytty, olenko transu.

– Olen ottanut hyvin opettajamaisen asenteen ja vastaan aina asiallisesti. Aivoton kirjoittelu vähenee heti, kun huutelijat huomaavat, etten provosoidu. Yksi teinipoika lähetteli härskejä viestejä, joten aloitin hänen kanssaan rauhallisen Snapchat-keskustelun. Puolen tunnin juttelun jälkeen poika pyysi anteeksi.

Haimilan oma YouTube-suosikki on amerikkalainen miljonääritubettaja, 36-vuotias Casey Neistat, joka julkaisee joka päivä videon elämästään.

– On tosi kiinnostavaa päästä seuraamaan niin läheltä jonkun niin erilaista elämää viettävän arkea.

Vielä parempaa Haimilan mielestä olisi kuitenkin päästä seuraamaan läheltä suomalaisten kolmekymppisten elämää, sillä yhteinen kulttuuri, kieli ja ajankohtaiset aiheet tuovat videoihin lisää tarttumapintaa. Haimila toivookin, että suomalaiset kolmekymppiset rohkaistuisivat videoiden tekijöinä.

– Ei tähän hommaan voi olla liian vanha. Ulkomailla on paljon 30–40-vuotiaita tubettajia. Suomessa tämä mielletään jostain syystä vielä lasten jutuksi, ihan turhaan.