Lapsi ja hukassa olevat kirjaimet – ärrän voi kiertää orren ympäri kotonakin

Yli 30 vuotta erityisopettajana toiminut Outi Pesola suosittelee, että lapsen ääntämisessä kotiharjoittelu on tärkeää. Lapsi voi saada liikkeen avulla hyvinkin helposti esimerkiksi r-kirjaimen ääntymään oikein.

erityisopettajat
Outi Pesola.
Outi Pesola.Antti Kettumäki / Yle

Mitä nuorempana lapsen ääntämistä ryhdytään harjoittelemaan, niin sen parempi. Pitkään Kaustisen keskuskoulun erityisopettajana ja puheopettajana toiminut Outi Pesola sanookin, että hänen uransa aikana yli 90 prosenttia lapsista on saanut kadoksissa olleen kirjaimen sointumaan oikein. Tärkeintä on harjoitella ja käydä puheterapeutilla jo ennen kouluikää, mutta joillakin on kouluun tullessakin vielä ongelmia.

– Jos lapsi on päässyt ennen koulua jo puheterapiaan ja terapeutilla on ollut tarpeeksi aikaa, tai eskarissa erityislastentarhanopettaja on hoitanut jo näitä asioita, niin se helpottaa tilannetta. Mutta jos paine on kova, eikä ammattilaisilla ole aikaa tai mahdollisuutta antaa tarpeeksi puheterapiaa. Silloin kouluun tulee oppilaita, joilla on yleensä r-, s-, l-tai k-kirjain hukassa.

Koulussa jatketaan puheopetusta, joka on yksi erityisopettajien erityisalueista.

– Yleensä erityisopettajilla on puheopettajan pätevyys, joka antaa oikeuden opettaa artikulaatiohäiriöissä.

Vanhemmat mukaan opetustilanteeseen

Outi Pesola kutsuu yleensä vanhemmat mukaan opetustunnille, koska yleensä vanhemmatkaan eivät tiedä mitä tehdä, jos artikulaatio ei rupea sujumaan.

– Äidit ovat käyneet kuuntelemassa kerran tai kaksi, jolloin he ymmärtävät mitä puheopetuksen läksyt ovat, ja kuinka tärkeää on harjoitella myös kotona. Jos puheopetus jää vain 10–15 minuuttiin per viikko, niin silloin artikulaatiohäiriö edistyy hitaasti. Jos kotona harjoitellaan kolmesta viiteen kertaan viikossa, niin silloin innostus syntyy lapsellakin. Kannattaa antaa pieni palkinto, kun kirjain tulee sponttaaniin puheeseen. Minä annan koulussa jäätelön.

Outi Pesolan mukaan kotona voi hyödyntää monenlaisia konsteja harjoituksissa.

– Suosittelen, että harjoitellaan kielen pompottamista hammasvallilla yläetuhampaiden takana, mistä esimerkiksi r lähtee ja lauletaan tuttuja lastenlauluja kuten Ukko-Noaa, hämä-hämä-häkkiä ja jänis istui maassa eli rnnn, rnnn, rnnn ja jossakin vaiheessa laulua r:n täry tulee. Apuna voi kokeilla myös rumpua hyppynarua tai palloa ja hyppiessä ääntää samalla rnnn, rnnn. Kieli saa oikean täräyksen lapsen liikkeestä, jolloin ensimmäinenkin täräys saattaa olla oivallus, että näihän se tuleekin. Kun se tulee kerran ja toisenkin, niin hän yrittää sitä ja siitä se r esimerkiksi lähtee, oheistaa Outi Pesola.