Jyväskylä haluaa Rantaväylästä bulevardin – ELY ei lämpene valtaväylän nopeusrajoitukselle

Jyväskylän kaupunki kaavailee suuria muutoksia ratapihalle ja Rantaväylälle. Suunnittelun pohjana on kaksi vaihtoehtoa, joissa tärkein ero on Rantaväylän kohtalo. Kaupunki mielii Rantaväylää bulevardiksi, jonka nopeusrajoitus olisi 40 kilometriä tunnissa. Tavoitteena on myös supistaa ratapihaa merkittävästi ja rakentaa tilalle kerrostaloja. ELY-keskus jarruttelee bulevardin rakentamista.

Kotimaa
Rohkeammassa mallissa ratapihalta lähtisi puolet raiteista ja tilalle tulisi kerrostaloja.
Rohkeammassa mallissa ratapihalta lähtisi puolet raiteista ja tilalle tulisi kerrostaloja.Titta Puurunen / Yle

Kaavoitusprosessi on merkittävä, sillä keskustan ja Lutakon välinen ratapiha ja kaupungin läpi kulkeva Rantaväylä hallitsevat kaupunkikuvaa ja erottavat tehokkaasti keskustan ja Lutakon toisistaan. Uusittava osayleiskaava koskee Rantaväylää, ratapihaa sekä valtatie 9:n ja valtatie 4:n alueita Mattilanniemen ja Lohikoskentien välillä.

Jyväskylän kaavoitusjohto ja Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus esittelivät tänään varovaisen ja rohkean näkemyksen ratapihan ja Rantaväylän tulevaisuudesta.

Varovaisempi Trendi-malli perustuu tämän hetken arvioihin liikenteen kehittymisestä ja olemassa oleviin alustaviin suunnitelmiin. Malli muuttaisi kaupunkikuvaa maltillisesti ja poistaisi vain kaksi raidetta ratapihalta.

Uusi osayleiskaava koskee Rantaväylää, ratapihaa sekä valtatie 9:n ja valtatie 4:n alueita Mattilanniemen ja Lohikoskentien välillä.
Uusi osayleiskaava koskee Rantaväylää, ratapihaa sekä valtatie 9:n ja valtatie 4:n alueita Mattilanniemen ja Lohikoskentien välillä.Titta Puurunen / Yle

Xenaario mylläisi isosti teitä ja raiteita

Rohkeampi Xenaario-malli mylläisi kaupunkikuvaa isolla kädellä. Rantaväylä, ratapiha, satama sekä sen lähialueen ranta ja Aholaidan eritasoristeyksen liikenne, kevyt liikenne ja maankäyttö uudistuisivat täysin.

– Ratapiha on yksi iso kysymys ja Rantaväylä kokonaisuutena vähintään yhtä tärkeä kokonaisuus. Rantaväylä muuttuisi enemmän katumaiseksi ympäristöksi, nopeus olisi hiljaisempi, kaupunkiympäristöllä kiinnitettäisiin huomiota siihen, että ollaan keskellä kaupunkia, kertoo yleiskaavapäällikkö Leena Rossi Jyväskylän kaupungilta.

Xenaariossa Ysitien osa Rantaväylä muuttuisi kaupunkibulevardiksi. Ratapihan toimintoja siirrettäisiin toisaalle ja jäljelle jäisi seitsemän raidetta. Nyt raiteita on 14. Vapautuvien raiteiden tilalle nousisi kerrostaloja ja puita bulevardin tunnuksiksi.

Kaupunki laatii kaavaa tiiviissä yhteistyössä Keski-Suomen ELY-keskuksen kanssa, mutta osapuolet ovat eri linjoilla.

Xenaario-malli toisi ratapihalle kerrostaloja raiteiden tilalle.
Trendi-malli muuttaisi kaupunkikuvaa lievästi.
Trendi- ja Xenaariomallien erot ratapihalla.

ELY ei rajoittaisi liikenteen sujumista

ELY-keskus painottaa väyläsuunnittelussa elinkeinoelämän kuljetusten sujuvuutta ja ja ihmisten liikkuvuutta pitkillä matkoilla. ELY pitää Trendi-mallin liikenne-ennusteita todennäköisenä eikä kannata Rantaväylän liikenteen rajoittamista. ELY rakentaisi uusia eritasoliittymiä Satamakadun ja Mattilanniemen kohdalle ja poistaisi liikennevaloristeykset kokonaan. Liittymäratkaisujen hintalappu on 50 miljoonaa euroa.

ELY-keskus halua pitää Rantaväylän nopeusrajoituksen nykyisellään Vaasankadun ja Tourulan välillä myös tulevaisuudessa. Nopeuden laskeminen neljäänkymppiin merkitsisi matka-ajassa noin kolme minuuttia.

– Sujuvuuden kannalta tuntuu, että se on erittäin mitätön aika, mutta sen korjaamiseksi muulla tieverkolla tarvitaan ehkä satojen miljoonien toimia, sanoo projektipäällikkö Kari Komi Keski-Suomen ELY-keskuksesta.

Rantaväylä on tällä hetkellä valtakunnallisestikin tarkasteltuna vilkasliikenteinen. Autoja huristelee väylällä 30 000 vuorokaudessa. Liikennemäärä kasvaa kaksi prosenttia vuodessa.

Yleiskaavapäällikkö Leena Rossin mukaan yleisö voi vaikuttaa kaavoitukseen vastaamallaverkkokyselyyn (siirryt toiseen palveluun).

– Nyt tarvitaan avointa ja vilkasta keskustelua varsinaisen kaavatyön pohjaksi. Mitä se on se mihin tähdätään? Liikennemäärien kasvuun ja sen mukaisiin toimenpiteisiin vai unelmaan viihtyisämmästä kaupungista?, kehottaa Rossi pohtimaan.

Trendi-mallissa Aholaita muuttuisi lievästi.
Xenaario -mallissa Aholaitaan nousisi uusi kaupunginosa.
Trendi-mallin ja Xenaario-mallin erot Aholaidassa.