1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Miksi ruuhkia aiheuttavia tietöitä ei tehdä kerralla valmiiksi? Liikennevirasto vastaa

Pääkaupunkiseudun tietöiden aiheuttamat valtavat liikenneruuhkat kuumentavat autoilijoiden tunteita. Kaikkia töitä ei kuitenkaan voida tehdä ruuhka-aikoina ja yöllä kaikki melua tuottava työ taas on erikoisluvan takana.

Autoja ruuhkassa Koskelantiellä.
Töistäpaluuruuhka tukki väyliä Helsingissä.

Pääkaupunkiseudun lukuisat tietyömaat ovat aiheuttaneet poikkeuksellisia ruuhkia ja kuumentaneet autoilijoiden tunteita viime päivinä. Pahoja sumia on muodostunut esimerkiksi Mechelininkadulle, Koskelantielle sekä Kehä I:lle että III:lle. 

Kehä I:n tietöistä vastaava Liikenneviraston projektipäällikkö Jarmo Nirhamo muistuttaa, että kesä on parasta aikaa tietöille. Eri kohteiden haittaa aiheuttavia työvaiheita pyritään myös koordinoimaan yhteen, mutta aina kaikki ei suju aivan odotetusti.

– Maanantaina Kehä III:lla  tapahtunut ruuhkautuminen oli tavallaan yllätys. Ilmeisesti liikennejärjestelyt eivät olleet menneet ihan nappiin, sen takia se maanantaiaamu oli pahempi kuin esimerkiksi tämä (keskiviikko)aamu.

Kehä I:n remontissa yöaikaan tehdään töitä niin paljon kuin melumääräykset antavat myöten. Toisen rajoituksen antavat ruuhkat: aamukuudesta yhdeksään tai iltapäivällä kello 15 ja 19 välillä ei voida tehdä töitä ajoradalla tai kaventaa ajokaistoja.

Työvaiheita on hankala nopeuttaa

Kehä I:llä parannustyöt jatkuvat ainakin ensi vuoden heinäkuuhun saakka. Jonotellessaan autoilijat ehtivät miettiä vaikkapa sitä, että voiko urakka todellakin kestää niin kauan. Nirhamon mukaan Kehä I valmistuu kuitenkin niin nopeasti kuin mahdollista. Suurella työmaalla tietyt työvaiheet joudutaan tekemään tietyssä järjestyksessä, ja esimerkiksi siltavalujen kuivuminen ottaa aikansa. 

– Se on aika marginaalista mitä vielä pystyttäisiin nopeuttamaan. Meillä on neljä isoa siltaa, mitkä joudutaan peruskorjaamaan. Niiden kuivumisaika eristeillä ja betoneilla vie kesästä ison osan.

Talven ajaksi liikenne pyritään palauttamaan mahdollisimman sujuvaksi, kunnes ensi kesänä taas jatketaan.

200 000 euron kannustinraha nopeudesta

Kehä I:n urakalle liikennevirasto on asettanut kannustinrahan, joka maksetaan nopeudesta. Koko summa maksetaan, mikäli kaistat ovat auki heinäkuun puoliväliin mennessä. Jos taas kaistoja on vielä kiinni koulujen alkaessa, jää kannustin saamatta kokonaan.

– Siinä oikeasti tulee urakoitsijan innovatiivisuus, tehokkuus ja tuottavuuden parantaminen, että he pystyvät tekemään urakan nopeammin kuin muut, sanoo Jarmo Nirhamo.

Toisaalta kannustin voi käydä myös hanketta vastaan, mikäli urakoitsija ei kykene tarpeeksi nopeaan työhön. Rajojen tullessa vastaan saattaa urakoitsijan motivaatio lopahtaa.

Joskus aikatauluja on terästetty sopimalla sakkomaksuista, jotka astuvat voimaan aikataulun paukkuessa. Nämä taas saatetaan ottaa huomioon jo urakkatarjousta laskiessa.

Kantakaupungissa vastaan tulevat melumääräykset

Kantakaupungissa autoletkat ovat madelleet esimerkiksi Mechelininkadulla, jossa tehdään viemäriremonttia toukokuun loppupuolelle saakka. Käytössä on vain yksi ajokaista per suunta. Apulaiskaupunginjohtaja Pekka Saurin mukaan kaupungille on satanut kahdenlaista palautetta.

– On tullut palautetta sekä siitä, että on ruuhkaa ja siitä, että on melua yöllä.

Tietyöt ovatkin tasapainoilua ruuhkan ja meluamisen välillä. Saurin mielestä asukkaille on taattava yörauha iltakymmenestä aamukuuteen. Tällöin tehdään erikoisluvilla vain sellaisia töitä, joita ei muulloin voida tehdä.

– Tyypillinen on raitiovaunukiskojen vaihto, joita ei voida tehdä silloin kun on raitiovaunuliikennettä.

Mechelininkadulla öisin on tehty esimerkiksi töitä, joissa on jouduttu sulkemaan kulkureittejä kiinteistöjen pihoihin.

– Ei kaupungilla ole mitään tarvetta pidentää mitään työmaata. Kaupunkihan pyrkii minimoimaan haitat, toteaa Pekka Sauri.