Los Angelesissa auto ei ole enää pakko – joukkoliikenne kasvaa nopeaa vauhtia

Yhä useampi amerikkalainen jättää autonsa ja hyppää joukkoliikenteen kyytiin Los Angelesissa. Ruuhkien riivaamassa kaupungissa avataan perjantaina uusi raitiolinja, joka helpottaa monien kaupunkilaisten elämää.

Yle maailmalla
Debbie Ramirez (vasemmalla) ja Zoila Alvaro Gold-linjan raitiovaunussa Los Angelesissa.
Debbie Ramirez ja Zoila Alvaro matkaavat Gold-linjan raitiovaunussa Los Angelesissa.Tomi Hinkkanen

Raitiovaunu pyyhältää pitkin kapeaa kujaa talojen välistä, välillä keskellä moottoritietä, jolla autoliikenne on puuroutunut raiteiden molemmin puolin.

Kartta

Uusi Gold Line -raitiolinja helpottaa monen kaupunkilaisen matkaamista Los Angelesissa, missä liikenneruuhkissa voi kulua tuntikausia.

– Varsinkin ruuhkaisina päivinä torstaisin ja perjantaisin ajaminen töistä kotiin kesti puolitoista tuntia. Nyt matkaan menee raitiovaunulla puoli tuntia, Debbie Raminez kehuu.

Myös toinen matkustaja Zoila Alvaro on tyytyväinen.

– Säästän rahaa, sillä työnantajani kannustaa julkisen liikenteen käyttöön ja maksaa puolet 70 dollarin hintaisesta kuukausikortistani, Alvaro kertoo.

Muiden tavoin naiset harmittelevat vain pysäköintipaikkojen riittämättömyyttä asemilla.

Täällä monet nimittäin ajavat ensin autollaan kotoa asemalle ja hyppäävät sitten raitiovaunuun.

Oma auto kullan kallis – vai onko?

Los Angelesissa oma auto on perinteisesti merkinnyt vapautta tulla ja mennä mielensä mukaan, mutta aina vain pahenevat ruuhkat ovat tehneet autoilusta yhtä piinaa.

Iltaruuhka monikaistaisella tiellä Los Angelesissa. Yhdysvaltain pahimmat autoruuhkat ovat Los Angelesissa, mutta kaupunki pyrkii parhaillaan parantamaan alueen joukkoliikennettä.
Yhdysvaltain pahimmat autoruuhkat ovat Los Angelesissa, mutta kaupunki pyrkii parhaillaan parantamaan alueen joukkoliikennettä.Andrew Gomber / EPA

Maaliskuussa julkaistun tutkimuksen mukaan Los Angelesin seudulla on yhä Yhdysvaltain pahimmat liikenneruuhkat. Autoilijat jumittavat ruuhkissa keskimäärin 81 tuntia vuodessa.

En säästä matka-ajassa autoiluun verrattuna, mutta yritän olla ympäristöystävällinen.

Robert Sammis

Varsinkin vanhemmat ihmiset pitävät autoistaan kiinni, eivätkä suostu käyttämään julkista liikennettä.

Nuorella kännykkäsukupolvella ei ole autoon samanlaista rakkaussuhdetta. Heille joukkoliikenne sekä taksipalvelu Uber, Lyft ja muut kyytipalvelut ovat mahdollistaneet elämisen ja liikkumisen Los Angelesissa ilman omaa autoa.

Keskustasta rannalle 45 minuutissa

Uusin parannus Los Angelesin joukkoliikenteeseen on tänään perjantaina avattava uusi raitiolinja. Expo-linja kulkee kaupungin keskustasta rannalle Santa Monicaan.

Metron työntekijöitä testijunan vierellä Santa Monican päätepysäkillä. Santa Monicaan kulkeva uusi raitiovaunulinja taittaa suuren osan matkasta reittiä, jonka toiminta lopetettiin 1950-luvulla autoistumisen yleistyessä.
Santa Monicaan kulkeva uusi raitiovaunulinja taittaa suuren osan matkasta reittiä, jonka toiminta lopetettiin 1950-luvulla autoistumisen yleistyessä. Tomi Hinkkanen

Matkaan kuluu raitiovaunulla 45 minuuttia. Autolla samaan matkaan saa ruuhka-aikoina varata jopa pari tuntia.

Expo-linjan projektijohtaja uskoo, että linjasta tulee suosittu.

– Ihmiset haluavat tulla rannalle ja Santa Monicaan. Arvio 32 000 päivittäisestä matkustajasta pitää varmaan paikkansa, mutta uskon määrän nousevan nopeasti 50 000:een, projektijohtaja Tom Jasmin kertoo.

Expo-linja tuokin huomattavan parannuksen niille Los Angelesin asukkaille, jotka matkaavat kaupungin länsipuolelta töihin keskustaan.

Santa Monicaan moni matkustaa puolestaan juhlimaan tai seuraamaan urheilu- ja kulttuuritapahtumia. Raitiovaunu helpottaa etenkin viikonloppuisin, jolloin parkkipaikan löytäminen Santa Monicasta on miltei mahdoton tehtävä.

Ratikka luo hipsterialueita

Joukkoliikenteen käyttöön ei houkuta vain nopeampi matkanteko. Myös ympäristötietoisuus on kasvanut.

Erityisesti nuoret haluavat vähentää liikenteen päästöjä. Tuoreen kyselyn mukaan kolmannes nuorista aikuisista amerikkalaisista ilmoittaa tärkeäksi asua hyvien joukkoliikenneyhteyksien varrella.

Gold-linjan varrella sijaitsevat, aikaisemmin huonomaineisina pidetyt East Los Angelesin ja Highland Parkin alueet ovat nykyään – ja osittain juuri uuden raitiotieyhteyden myötä – nuorten hipstereiden suosimia asuinalueita.

Uusista raideyhteyksistä huolimatta Los Angelesin joukkoliikenne tukeutuu edelleen laajaan bussiverkostoon. Matkanteko busseilla on hidasta pitkistä välimatkoista kohtuen.

Suurta parannusta liikkumiseen on kuitenkin tullut niille ihmisille, jotka asuvat raideyhteyksien lähellä.

Gold-linjan päätepisteessä Azusassa töissä käyvä Robert Sammis odottaa keskustaan vievää junaa asemalaiturilla.

– Ajan kotoani kymmenen kilometriä Pasadenaan, josta nousen junaan ja matkustan tänne. En säästä matka-ajassa autoiluun verrattuna, mutta yritän olla ympäristöystävällinen, mies selittää.

Los Angelesin kaupungin johto on julkistanut useita suunnitelmia, joilla kaupungista aiotaan tehdä kestävän kehityksen kaupunki. Joukkoliikenne ja pyöräteiden lisääminen ovat osa suunnitelmaa.

Kadun päätepysäkin kyltti Santa Monicassa.
Kadun päätepysäkin kyltti Santa Monicassa.Tomi Hinkkanen

Robert Sammis aikoo jatkossa matkustaa raitiovaunulla koko matkan, Santa Monican rannalle asti.

– Käyn usein Santa Monicassa. Kesäviikonloppuisin sinne tulee varmaan mentyä ratikalla, mies suunnittelee.

Toimittaja: Tomi Hinkkanen, Los Angeles