Trafi: Superrekat eivät hyydy mäkiin – kokemukset pääosin myönteisiä

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on saanut hyviä kokemuksia niin kutsutuista superrekoista. Trafi on myöntänyt poikkeuslupia jopa 34-metrisille ajoneuvoyhdistelmille. Yksi niistä liikennöi Turun ja Helsingin välisellä moottoritiellä.

Kotimaa
Auramaa-yhtiöiden superrekalla on pituutta 33,78 metriä. Rekkaa esiteltiin Navigare -tapahtuman yhteydessä Turun Messukeskuksessa toukokuun lopulla 2016.
Auramaa-yhtiöiden superrekalla on pituutta 33,78 metriä. Rekkaa esiteltiin Navigare -tapahtuman yhteydessä Turun Messukeskuksessa toukokuun lopulla 2016.Ari Welling / Ari

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kerää parhaillaan tietoa, jonka nojalla superrekat voitaisiin vakinaistaa osaksi tieliikennettä. Niin kutsutuista superrekoista suurimmat ovat pituudeltaan 34 metriä. Pituutta on noin yhdeksän metriä enemmän kuin Suomen maanteillä tavallisesti liikennöivissä ajoneuvoyhdistelmissä.

– Tähän mennessä kokemukset superrekoista ovat pääosin myönteisiä, sanoo Trafin yksikön päällikkö Otto Lahti.

– Liikenne on sujunut turvallisesti, eikä ole tullut liikennevirran häiriöitä tai onnettomuuksia poiketen normaalista raskaasta kalustosta.

Käynnissä useita tutkimuksia

Aalto-yliopisto tutkii parhaillaan, miten superrekat vaikuttavat muihin tielläliikkujiin.

– Alustavien tulosten mukaan rekoista ei ole aiheutunut merkittävää lisähäiriötä, sanoo Otto Lahti Trafista.

Aalto-yliopisto on muun muassa seurannut, hyytyvätkö superrekat normaalikokoisia rekkoja useammin mäkeen.

– Isompaan rekkaan on usein valittu isompi moottori, minkä ansiosta ne pysyvät muun liikennevirran mukana. Lisäksi satoja ohituksia on videoitu, ja tarkkailtu jononmuodostusta. Tutkimuksissa ei ole tullut ilmi merkittävää eroa perinteiseen kalustoon verrattuna.

– Osasimme etukäteen odottaa tietynlaisia ongelmia. Liikenne on kuitenkin täynnä häiriötilanteita, kuten tietyömaita, joiden pujottelu on vaikeampaa tavanomaista pidemmällä yhdistelmällä.

Liikenneturvallisuusnäkökulman lisäksi parhaillaan selvitetään muun muassa, miten Suomen tiet ja sillat kestävät painon, joka voi superrekan kohdalla lähennellä sataa tonnia.

– Rekassa voidaan kuljettaa vaikkapa kevyttä kappaletavaraa tai raskaita kaivosteollisuuden tuotteita.

Pilotteja käynnissä eri puolilla maata

Esimerkiksi Varsinais-Suomessa superrekkaa testaa Trafin poikkeusluvalla euralainen Auramaa-yhtiöt Turun ja Helsingin välisellä moottoritiellä. Pohjois-Suomessa ajetaan superrekoilla materiaaleja Oulun Satamasta Kittilän kultakaivokselle.

Entistä isommista kuljetuksista voivat hyötyä esimerkiksi metsäteollisuus ja kaupan ala.

– Meillä on pitkät välimatkat. Kaupan alan keskusvarastot sijaitsevat Helsingissä, kaupat ympäri Suomea. Elintarviketeollisuus keskittyy koko ajan enemmän ja kuljetusmatkat pitenevät, sanoo Trafin yksikön päällikkö Otto Lahti.

– Vertailupohjaa lähimaista on mahdotonta hakea. Suomessa operoidaan jo Euroopan suurimmalla ja raskaimmalla kalustolla. Naapurimaat ovat lähinnä kateellisia, että meillä voidaan ajaa näin isolla ja tehokkalla kalustolla.