A-olut ruokakauppaan – hintojen luvataan putoavan selvästi

Vahvat oluet, lonkerot ja siiderit ovat pääsemässä ruokakauppojen hyllyille ehkä jo ensi vuoden alusta. Kaupan liitton mukaan niiden hinnat tulevat putoamaan Alkon hintoihin verrattuna selvästi.

Kotimaa
Oluttölkkejä kaupan hyllyssä.
Jyrki Lyytikkä / Yle

Ruokakaupoissa myytävien oluiden, lonkeroiden ja siidereiden alkoholiprosentti saa nykyään olla enintään 4,7 prosenttia. Hallitus pääsi torstaina yksimielisyyteen siitä, että vahvoja oluita voi myydä ruokakaupoissa, kun keskustan eduskuntaryhmä taipui kannattamaan oluen prosenttirajan nostamista 5,5 prosenttiin.

Grafiikka
Yle Uutisgrafiikka

Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto sanoo, että vahvojen oluiden myynnin salliminen ruokakaupoissa hillitsee Viron matkustajatuontia. Samalla muutos tukee näiden tuotteiden myynnin ja verotulojen siirtymistä Suomeen.

– Virosta tuodaan nyt 32 miljoonaa litraa näitä juomia vuodessa. Uskomme tämän tuonnin jopa puolittuvan uudistuksen myötä. Suomeen jäävä alkoholiverontuotto kasvaa arviomme mukaan lähes 60 miljoonaa euroa, Luoto laskee.

Luodon mukaan Alkon kovemmat hinnat ovat olleet yksi syy kovaan matkustajatuontiin.

Esimerkiksi 2014 Alko myi Suomessa 8,8 miljoonaa litraa olutta. Kauppa väittääkin, ettei monopoli ole toiminut tuossa tuoteryhmässä.

– Lopullinen hinnoittelupäätös on kauppayritysten päätös. Mutta kaikki hintaero, mikä tällä hetkellä on ollut vahvassa oluessa Suomen ja Viron välillä, ei ole pelkästään alkoholiverosta johtuvaa. Alkossa oluen hinnoittelu ei ole markkinalähtöistä, vaan Alkon hinnoittelupolitiikan mukaista. Hintaero on paisunut niin isoksi, että ihmiset tuovat olutta hyvin paljon Virosta.

Oluesta pienten kauppojen myyntivaltti

Luoto sanoo, että uudistus tuo kaupalle merkittävästi lisää myytävää, ja erityisen tärkeä se on pienille kaupoille ja kioskeille. Pienten kauppojen myynnistä olut kattaa 12–18 prosenttia, kun hypermarketeissa oluen osuus on noin viiden prosentin luokkaa.

Toisaalta se tuo myös muita kasvun mahdollisuuksia Suomeen eli esimerkiksi pienpanimot pystyvät kasvamaan paljon entistä paremmin, kun jakelutie laajenee Alkosta merkittävästi.

Eikä Alko merkitys kaupan kyljessä ole tulevaisuudessa enää se tärkein markkinointikikka.

– Terveen kilpailun edellytykset lisääntyvät, kun Alkon sijoittumisesta johtuva kilpailuhaitta lievenee. Tämäkin tukee pienten kauppojen kilpailukykyä, Kari Luoto sanoo.

Päivittäistavarakaupan mielestä vahvojen oluiden, siidereiden ja lonkeroiden myynnin vapauttaminen ei uhkaa Alkon asemaa, sillä niiden osuus Alkon myynnistä on arviolta vain noin kuusi prosenttia.

– Mielestämme myös alkoholin myyntiaikojen rajoituksista olisi voitu tässä yhteydessä luopua. Ymmärrämme kuitenkin hallituksen tavoitteen ja perusteet esitetyn kokonaisuuden taustalla. Uskomme, että uudistukset on myös mahdollista toteuttaa vastuullisesti. Päivittäistavarakaupan yritykset panostavat paljon esimerkiksi ikärajavalvontaan, Luoto toteaa.

Yle yritti tavoittaa myös Alkon edustajaa kommentoimaan uutista. Mutta kommenttia ei vielä illalla saatu.