Yksintyöskentely ei ruoki uhkatilanteita – "Meillä on niin hyvät turvaohjeet"

Yksintyöskentely on tavallista monissa tehtävissä. Usein kuvitellaan, että yksintyöskentely aiheuttaisi erilaisia uhkatilanteita. Näin ei kuitenkaan ole, sanoo kaupan alalla työskentelevä turvallisuuspäälllikkö.

ilmiöt
Asiakas ja myyjä kioskin tiskillä.
Tiia Korhonen / Yle

Reilut neljä vuotta Kajaanin keskustassa R-kioskin kauppiaana ollut Niina Heikkinen nauttii työstään. Hän sanoo, ettei pidä yksintyöskentelyä mitenkään ihmeellisenä asiana, eikä vuorossa oikeastaan voi olla useampaa työntekijää yhtä aikaa.

– Tässä pitää osata monta asiaa ja töitä joutuu tekemään paljon. Jokaisella vuorolla on omat tehtävänsä ja vastuunsa ja jokainen hoitaa hommansa. Yksintyöskentelevän pitää olla motivoitunut ja sitoutunut omaan työhönsä ja tykätä työstään, se on ehkä tärkeintä, Heikkinen sanoo.

Heikkinen on tiskin takana yleensä itse etenkin vilkkaimpana aikana päivästä. Taukoja kauppias ei juuri ennätä pitää, se on sitä yrittäjän ihanuutta, Heikkinen naurahtaa.

Ne teot ovat yksinkertaisesti vain niin järjettömiä, että siinä ei ole mitään selittävää tekijää taustalla.

Hannu Huuhtanen

– Työntekijät tekevät paljon vähemmän töitä, vain muutamia tunteja illassa. He pitävät tauot silloin, kun ennättävät. Tietysti halutessaan voi oven laittaa kiinni ja lapun ovelle, mutta kyllä tässä ennättää hyvin istumaan, syömäänja juomaan varsinkin iltaisin. Silloin ei ole sellaista asiakasvirtaa kuin päivällä.

Heikkinen sanoo, ettei häntä ole koskaan pelottanut työskennellä yksin.

– Meillä on niin hyvät turvaohjeet ja kaikki, miten toimitaan, jos jotain tapahtuu. Mitään ikäviä tilanteita ei ole kuitenkaan sattunut, olen saanut olla ihan rauhassa.

– Toki pieniä näpistyksiä on saattanut olla, olutta ja sellaista. Huumeiden käyttäjiä näkyy jonkin verran ja kun kesä tulee, niin tuolta jostain ne kömpivät. Niistäkin on ollut loppujen lopuksi hyvin vähän harmia. Tässäkin käyvät, asioivat ja ihan kunnollisesti ovat käyttäytyneet, Heikkinen jatkaa.

Selkeät ohjeet ja tekniikka tukena

Usein ajatellaan, että yksintyöskentely ruokkii erilaisia uhkatilanteita. Näin ei kuitenkaan ole, sanoo Suomen Lähikauppa Oy:n turvallisuuspäällikkö Hannu Huuhtanen.

– Meidänkin ketjussa tapahtuvista ryöstöistä reilusti yli puolet on ollut viime vuosina sellaisia, että siellä on ollut kaksi tai useampia työntekijöitä paikalla. Eli sen kanssa siinä ei ole kovinkaan paljon tekemistä. Hyvin usein näissä tapauksissa saattaa olla useita asiakkaita kassajonossa. Ne teot ovat yksinkertaisesti vain niin järjettömiä, että siinä ei ole mitään selittävää tekijää taustalla toisin kuin ehkä hyvin usein kuvitellaan.

Huuhtasen mukaan Suomen Lähikauppa Oy:llä on 100 miljoonaa asiakaskäyntiä vuodessa ympäri maan. Joukkoon mahtuu siis kaikenlaisia asiakkaita.

Mies kävelee kaupan käytävällä.
Kaupassa käy kaikenlaisia asiakkaita. Arkistokuva.Jukka Koski / Yle

Työntekijöiden turvallisuudesta huolehditaan riippumatta siitä, onko kaupassa yksi, kaksi vai useampia työntekijöitä, turvallisuuspäällikkö Hannu Huuhkanen sanoo.

– Meillä on yksintyöskentelyn myötä tiettyjä korostettuja turvallisuusratkaisuja, jotka liittyvät esimerkiksi avun hälyttämiseen ja paikalle saamiseen. Meillä on myös valvontakameroiden kautta tapahtuvia etävalvontaratkaisuja. Esimerkiksi vartiointiliikkeen hälytyskeskus pystyy hätätilanteessa näkemään reaaliaikaista kuvaa, mitä kaupassa tapahtuu. Nämä on rakennettu taustalle huolehtimaan työntekijän turvallisuudesta nimenomaan sen takia, jotta siellä ei olla koskaan niin sanotusti täysin yksin.

Halutessaan voi oven laittaa kiinni ja lapun ovelle, mutta kyllä tässä ennättää hyvin istumaan, syömään ja juomaan varsinkin iltaisin.

Niina Heikkinen

Huuhtasen mukaan jokainen työntekijä myös perehdytetään turvallisuusohjeisiin ja toimintamalleihin. Turvallisuustilannetta seurataan koko ajan kauppakohtaisesti, ja tarpeen tullen tilanteeseen reagoidaan, Huuhtanen sanoo.

– Toki on kauppoja, joissa on enemmän häiriökäyttäytymistä kuin toisissa, ja meillä on esimerkiksi vartiointipalvelut erityyppisiä eri kaupoissa. Tarkoitus on aina panostaa ennaltaehkäisevään turvallisuuteen niin paljon kuin vain ikinä on mahdollista eikä odottaa sitä, että reagoidaan vasta, kun jotain on tapahtunut.

Asiakkailta toivotaan kärsivällisyyttä

Kajaanilaisessa kioskissa kauppias Niina Heikkinen kipaisee välillä ulko-ovelle. Siellä odottaa tuttu asiakas, joka liikkuu sähkökäyttöisellä pyörätuolilla.

Heikkinen huikkaa jonossa olevilla asiakkaille palvelevansa heitä pian.

– Jos on kiire, niin jonoa saattaa tulla ja pikkuisen aikaa voi joutua odottamaan. Myyjä saattaa olla myös takahuoneessa jotain hakemassa tai tuomassa. Asiakkailta toivoisin hieman kärsivällisyyttä, mutta muuta en oikeastaan tiedä, mitä voisin asiakkailta odottaa sen takia, että olen yksin täällä, Heikkinen naurahtaa ja jatkaa töitään.