Olvin toimitusjohtaja: Ruokakauppojen nelosoluesta ei tule hittiä, koska se ei pärjää hintakilpailussa tuontioluelle

Olvin toimitusjohtaja Lasse Aho uskoo, että oluen hinta ratkaisee edelleen, mikä olut myy eniten. Suomessa olutvero kasvaa alkoholiprosentin kasvaessa, joten nelosoluen makukaan ei päihitä halvemman kolmosoluen menekkiä.

talous
Pullolinjasto
Toni Pitkänen / Yle

Olvin toimitusjohtaja Lasse Aho ei usko, että nelosolut valtaa kauppojen hyllyjä Suomessa, vaikka se lakimuutoksen jälkeen hyväksytään päivittäistavarakauppoihin. Aho arvioi, että kuluttajien ostopäätöksiä ohjaa edelleen hinta.

Suomessa olutvero kasvaa alkoholiprosentin kasvaessa, joten hintaero kotimaasta ostettavan nelosoluen ja esimerkiksi Virosta saatavan nelosoluen välillä on merkittävä. Ahon mukaan hintaero on jopa kolminkertainen.

– Laivalta ja satamakaupasta tuotavat oluttuotteet ovat ainakin 90-prosenttisesti tuotteita, joita nyt saa vähittäistavarakaupasta, mutta hintaero on merkittävä. Rohkenen epäillä, että nelosoluista tulisi merkittäviä tuotteita, koska ne eivät ole hintakilpailukykyisiä 4,5 prosentin volyymituotteille, sanoo ainoan suomalaisen panimon toimitusjohtaja Aho.

Nelosoluen menekkiin vaikuttaa Ahon mukaan myös se, kuinka suuria myyntikatteita vähittäistavarakauppa asettaa nelosoluelle.

Nelosolut maistuu, mutta hinta ratkaisee

Ahon mukaan lakimuutos tulee kuitenkin muuttamaan olutvalikoimaa runsaammaksi antaen vauhtia tuotekehitykselle. Vahvempi nelosolut on yleisesti eurooppalaisten tottumusten mukaan koettu paremman makuiseksi. Ahon mukaan nelosolut maistuu suomalaisillekin.

– Tämä tulee rikastuttamaan suomalaista olutkulttuuria. Suomessakin siirrytään siihen vahvuusprosenttiin, jossa olut maistuu parhaimmalta ja mikä on yleinen vahvuus Euroopassa. Vahvuus tulee maun kautta, jonka kuluttaja kokee olevan paras oluelle.

Aho myös pitää todennäköisenä, että nelosolut tulee kaupan omiin olutmerkkeihin, eli niin sanottuihin Private Label -oluihin.

Ahon mukaan Olvin tilanne on suotuisa, koska Olvi voi siirtää Alkossa myytäviä tuotteitaan vähittäistavarakaupan valikoimiin lakimuutoksen jälkeen.

Lonkeromarkkinat muuttuvat enemmän

Olvin toimitusjohtajan arvion mukaan lakimuutos vaikuttaa enemmän lonkeromarkkinoihin, koska vahvaan alkoholiin tehtyä lonkeroa saa jatkossa ruokakaupasta.

– Maku on merkittävästi parempi kuin käymistuotteena valmistetussa lonkerossa, sanoo iisalmelaisen panimon toimitusjohtaja.