Kulttuurivieras, kirjailija Salla Simukka: Kirjani päähenkilö lähtee Hollywoodiin puolustamaan nuoria, jotka eivät halua määritellä seksuaalisuuttaan

Kirjailija Salla Simukan mielestä on tekopyhää kantaa huolta nuorten lukemattomuudesta niin kauan kuin nuorten kirjat ja kirjailijat sysätään marginaaliin. Simukka itse nousi otsikoihin, kun hänen kirjansa oikeudet ostettiin Hollywoodiin. Tapaamme joka sunnuntai kulttuurivieraan, jolla on ajankohtaista asiaa.

kulttuuri
Kirjailija Salla Simukka
Mika Puska

Salla Simukka on nainen, joka tietää mitä tahtoo. Elämänura oli kirkkaana mielessä kunnioitettavassa yhdeksän vuoden iässä.

– Olin ainut lapsi ja minun täytyi keksiä itselleni tekemistä. Lempipuuhaani oli piirtää kuvia ja kertoa, mitä niissä tapahtui. Aika pian aloin kirjoittaa kertomukseni talteen. Yhdeksän vuotiaana tiesin, että minusta tulee kirjailija.

Nyt, 35-vuotiaana, Salla Simukka on julkaissut toistakymmentä lasten- ja nuorten kirjaa, suomentanut lukuisia tekstejä, kirjoittanut tv-sarjaa ja kritiikkejä. Simukkaa on kiitetty ja hänet on palkittu.

Alusta asti kiinnostusta on ollut myös ulkomailla. Lumikki Anderssonista kertova trilogia on myyty yli 50 kielialuelle ja nyt siitä tehdään Hollywood-elokuva.

– Käännösoikeuksia myyvä agenttini Elina Ahlbäck on kirjojen ilmestymisestä asti työskennellyt myös elokuva-sopimuksen kanssa. Välillä olimme jo luopua toivosta. Saimme myös tarjouksia, joihin emme suostuneet.

Lopulta tärppäsi. Hollywoodin tuotantoyhtiö Zero Gravity teki tarjouksen, josta oli vaikea kieltäytyä.

– Pääsen itse vaikuttamaan elokuvan sisältöön. Se on poikkeuksellista. Yleensä Hollywood-tuotannoissa kirjailijalla ei ole juuri sananvaltaa.

Jos kaikki sujuu suunnitelmien mukaan, kuvaukset alkavat parin vuoden sisällä. Haaveissa on Nälkäpelin tai Twilightin kaltainen kassamagneetti.

Seksuaalivähemmistöjen puolestapuhuja

Tuleva Hollywood-sankaritar Lumikki Andersson on 17-vuotias lukiolainen Tampereelta. Melko tavallisen tuntuinen tyttö, jossa täytyy kuitenkin olla jotain erityistä. Tuotantoyhtiö Zero Gravityn mukaan elokuva tehdään juuri Lumikin takia. Myös Salla Simukka on tarkka Lumikistaan.

– Haluan, että Lumikki pysyy elokuvassa samankaltaisena hahmona kuin kirjoissa. Tyttönä, jossa yhdistyvät vahvuus ja haavoittuvuus sekä avarakatseisuus ja tiukka omien rajojen vetäminen.

Jo Lumikki Anderssonin syntymä oli poikkeuksellinen.

– Hän syntyi kerralla kokonaisena. Kuin Lumikki olisi itse kertonut minulle kaiken elämästään. Se oli hämmentävää. Lumikin kaltaisen hahmon on täytynyt muhia pitkään alitajunnassani.

Jos Lumikin seksuaalisuutta alettaisiin häivyttää Hollywoodissa, sanoisin ei.

Salla Simukka selittää kirjoittavansa hahmoja, joista on itse kiinnostanut. Liittävänsä niihin ominaisuuksia, jotka eivät mene ihan Gaussin käyrän keskivertonuoren lokeroon. Esimerkiksi perusnormeja välttelevän seksuaalisuuden.

– Lumikilla ei ole tarvetta määritellä seksuaalista suuntautumistaan. Nuorelle lukijalle se voi olla avartava kokemus. Hän saattaa ensimmäisen kerran hoksata, että näinkin voi elää.

Kirjailija Salla Simukka
Salla Simukka selittää kirjoittavansa hahmoja, joista on itse kiinnostanut. Mika Puska

Salla Simukka on kirjoittanut jokaiseen teokseensa henkilöitä, jotka eivät mahdu perinteiseen heteromalliin. Hän on myös toiminut tienraivaajana: Simukan esikoinen Kun enkelit katsovat muualle oli ensimmäinen suomalainen nuortenkirja, joka kuvasi kahden tytön välistä rakkautta. Simukka toimii aktiivisesti seksuaalivähemmistöjen oikeuksien puolesta myös siviilissä. Tuore äitiyslaki-kansalaisaloite levisi myös Simukan twitter-tilin kautta.

Yhdysvallat on tunnetusti maa, jossa suhtautuminen seksuaalisuuteen saattaa olla vähintäänkin ongelmallinen. Ehkä myös Hollywoodille biseksuaali sankaritar on liikaa?

– Jos Lumikin seksuaalisuutta alettaisiin häivyttää elokuvassa, sanoisin ei. Sitä ei voi jättää pois. Uskon tosin, että Amerikkaan mahtuu myös Lumikin kaltaisia sankareita.

Lumikki Andersson kohtaa Grimmin veljekset

Salla Simukan sankarittaren etunimivalinta ei ollut sattuma. Kirjailija tuntee hyvin klassisen tarinaperinteen. Myös Grimmin veljesten tuotannon.

– Mikään tarina ei synny tyhjiöön. Kaikki rakentuvat aiempien tarinoiden päälle. Minun Lumikillani on yhteys Grimmin tarinaan. Tosin eivät Grimmin veljeksetkään Lumikkia keksineet. Se on paljon vanhempaa perua.

Simukan mukaan tarinankerronta on perustarinoiden versiointia ja päivittämistä nykyaikaan. Uusi tulkinta ikiaikaisesta tarpeestamme yrittää selvittää, mitä on olla ihminen, rakastaa, menettää, kokea surua.

Kirjailija Salla Simukka
Salla Simukka tuntee hyvin klassisen tarinaperinteen.Mika Puska

Salla Simukka kertoo myös kirjoittavansa niin, että valistunut lukija löytää tekstistä viittaukset aiempiin tarinoihin. Ensimmäisessä Lumikki-tarinassa on paljon hatunnostoja edeltäjille.

– Lumikki juoksee Tampereen Kalevankankaan hautausmaalla Juicen ja Väinö Linnan hautojen välistä. Hän miettii: kaikki paitsi elämä on turhaa, kuoleminen varsinkin on turhaa. Aika velikultia, Juice ja Väinö.

Osa hoksaa viittaukset, osa ei. Niitä on kuitenkin Simukan mielestä hauskaa upottaa tekstiin.

Klassisen tarinan muoto helpotti myös teosten myymistä maailmalle. Juice tai Väinö Linna eivät sano mitään Indonesiassa tai Japanissa, mutta aikuiseksi kasvamisen vaikeus, perhesuhteet, rakkauden kysymykset ovat samanlaisia kaikkialla.

Myös kaikkien tuntema etunimi oli ovela valinta, josta kirjailijan agentti kiittää.

– Se, että sankarittaren nimi viittaa Lumikki-satuun, edesauttoi käännössopimusten syntymistä, myöntää Simukka.

Lastenkirjailijat eristetään tarinatelttaan

Kirjailija Salla Simukka on outo, hän viihtyy yläasteikäisten parissa.

– Monien mielestä he ovat mahdottomia, mutta minusta yläasteella on ihana puhua.

Simukka kiertää ahkerasti kouluja ja puhuu työstään. Ja teinit kuuntelevat.

– Moni tulee paikalle asenteella "ei voisi vähempää kiinnostaa". 40 minuutin aikana näen kuinka kiinnostus herää ja naamio putoaa. Silloin tuuletan mielessäni.

Nuoret kuuntelevat, kun heille puhuu kuin ihmiselle. Ei muokkaa puhettaan muka heille sopivaksi, puhuu siitä, mistä on kiinnostunut ja puhuu tosissaan.

Ja kirjailija Salla Simukka on tosissaan, kun keskustelu kääntyy nuoriin ja lukemiseen.

Lasten ja nuorten kirjallisuutta pidetään systemaattisesti vähempiarvoisena.

– Nuorten lukemattomuus on aito ongelma. Mutta sitä pitää lähestyä niin, että nuorille kerrotaan kaikkea mahtavaa, mitä kirjoista voi löytää. Ei niin, että ensin luodaan lukemattomuuden peikko ja sitten isketään kirja kouraan.

Media saa osansa Simukan kritiikistä. Suomessa ilmestyy valtavasti lasten ja nuorten kirjoja, mutta ne eivät näy missään.

– Kritiikkien määrä on romahtanut. Kukaan ei kerro lasten ja nuorten kirjoista. Kun lasten ja nuorten kirjoista kiinnostunut astuu sisään kirjakauppaa, häneltä puuttuu suunnistuskartta kirjamereen

Kirjailija Salla Simukka
Jos kadotamme sukupolven lukevia lapsia, kadotamme sukupolven lukevia aikuisiakin. Harva lukee aikuisena, jos taitoa ei ole hankkinut lapsena.Mika Puska

.

Juhlapuheet lasten ja nuorten lukemisen tärkeydestä ovat Simukan mukaan yhtä tyhjän kanssa niin kauan kuin lasten ja nuorten kirjallisuutta pidetään systemaattisesti vähempiarvoisena - Simukan sanoin puuhasteluna, harjoittelukirjallisuutena. Hän kertoo esimerkin.

– Suomen suurimmassa kirjallisuustapahtumassa, Helsingin kirjamessuilla, isot lavat ovat täynnä kirjailijoita puhumassa vakavasti kirjallisuudesta. Ja sitten on tarinateltta, jossa lasten ja nuorten kirjailijat lukevat ääneen lapsille.

Salla Simukka ei voi käsittää, miksei kirjailijoita voisi tuoda yhteen. Miksi ajatellaan, ettei surusta kirjoittavalla lastenkirjailijalla olisi kiinnostavaa sanottavaa suru-aiheisessa keskustelussa? Hukattu potentiaali, johon ei luulisi olevan varaa.

– Jos kadotamme sukupolven lukevia lapsia, kadotamme sukupolven lukevia aikuisiakin. Harva lukee aikuisena, jos taitoa ei ole hankkinut lapsena.

Graaffi kulttuurivinkit