Suomen kovimman prätkänaisen viesti nuorille: Mopo + shortsit + kaatuminen = kesä pilalla

Kiihdytyskuljettaja Miia-Maria Vepsäläisen kaatui nuorena selälleen, kun moottoripyörän keulinta meni yli. Käsi sekä häntäluu murtuivat ja kypärä mureni vaikka vauhtia ei ollut kuin 50 km/h. ”Oletko koskaan ajatellut, miltä sääret näyttävät, kun kaadut mopolla shortseissa”, Vepsäläinen kysyy nyt nuorilta.

liikenne
Miia-Maria Vepsäläinen.
Miia-Maria Vepsäläinen ajaa ainoana suomalaisnaisena luokassa Super Twin Top Gas. Vepsäläinen se varttimailin virallinen ennätys on 8.907 sekuntia ja loppunopeusennätys 228.09km/h.Miia-Maria Vepsäläinen.

Miia-Maria Vepsäläisen Super Twin Top Gas -ryhmän pyörä on niin raju, että kukaan muu suomalainen nainen ei aja samanlaisella. Jo alaikäisenä Drag Racingissa kilpaillut 28-vuotias helsinkiläinen aloittaa kesän kilpakautensa toukokuun lopulla Hollannissa. Suomessa ei tässä luokassa edes kisata.

Vepsäläinen ei todellakaan ole mikään tätihahmo, joka sormi pystyssä varoittelee nuoria liikenteen vaaroista. Mutta shortseissa ja hihattomassa paidassa mopoilemista hän ei haluisi nähdä. Mopo saa laillisesti kulkea 45 kilometrin tuntivauhtia. Melkein sama vauhti vei Vepsäläisen sairaalaan, silloin kun hän itse oli nuori kilpa-ajaja.

– Vuonna 2005 Kiikalassa keulin itseni ympäri ja löin pääni todella kovaa asfalttiin useampaan kertaan. Vasen käsi ja häntäluu murtuivat, mutta selkäpanssari pelasti selän. Eikä siinä ollut vauhtia vielä kuin viisikymppiä. Nuorena sitä ei tietenkään ajattele, mutta kun on kokenut, että kypärä murenee päähän, niin alkaa itsekin tajuta ajovarusteiden tärkeyden.

Tänäkin vuonna joka sadas nuori mopoilija päätyy sairaalaan. Lisäksi tulevat ne, jotka nuolevat haavansa kaikessa hiljaisuudessa. Sairaalaan saakka päätyneistä hiukan yli puolet on ajanut kolarin, loput ovat kaatuneet.

Asfaltti-ihottumasta loppuelämän tatuointi

Miia-Maria Vepsäläinen ei edes testimielessä pihalla aja mitään moottoripyörää ilman kypärää. Ja pyöriä hänellä on motocross-pyörästä alkaen. Shortseissa ja topissa hän ei aja metriäkään.

– Päällä pitää olla joku kunnon takki. Henkilökohtaisesti tiedän sen, että jos ottaa osumaa auton kanssa, on aina häviävä osapuoli. Ja kun kaatuu, niin mieluummin sitä kaatuu pitkät housut jalassa.

Miia-Maria Vepsäläinen.
Suomessa Miia-Maria Vepsäläinen esiintyy pyörineen lähinnä vain sponsori- ja pr-tilaisuuksissa. Kuva on vuodelta 2014. Miia-Maria Vepsäläinen.

Asfaltti-ihottumaa kipeämpää vaivaa saa hakea. Kivun vuoksi kaatumisen jäljet jäävät usein kotioloissa kunnolla puhdistamatta. Ihon sekaan jää epäpuhtauksia ja mustia pisteitä, jotka ovat asfalttia. Puhdistamattomana asfaltti tatuoituu ihoon loppuiäksi.

Asfaltti-ihottuma kannattaakin aina puhdistuttaa sairaalassa, jos epäilee, ettei ihoa saa omin voimin puhtaaksi. Sairaalassa vauriokohta pestään harjaamalla ja suihkuttamalla. Se ei onnistu kuin puudutettuna tai nukutuksessa. Sairaalaan pitää ehdottomasti mennä, jos kaatumisen seurauksena ihossa on kunnon haavoja.

Säärimurtuma on kolmen kuukauden projekti

Vaikka pitkä housut tai takki eivät mahdollisessa törmäystilanteessa estä luunmurtumia, ne vähentävät merkittävästi ihonvaurioita. Kun iho on päältä rikki, on luunmurtumia jo pelkästään tulehdusriskin vuoksi huomattavasti vaikeampi hoitaa.

Tyypillinen mopoilijan luunmurtuma tulee joko sääreen, reiteen tai kyynärvarteen. Säärimurtumassa kipsi on jalassa neljästä kuuteen viikkoon, reiteen voidaan joutua laittamaan myös rautaa. Jos kaikki menee hyvin, kestää parantuminen kolme kuukautta.

Silloin kun Miia-Maria Vepsäläinen ei aja kilpaa, hän toimii Moottoriliiton nuorten speedway-kuljettajien lajivastaavana. Siinä työssä hän kuulee usein mopoikään tulevilta pojilta ivallisesti olevansa ”äiti”. Toisaalta poikien on helpompi uskoa ”äitiä”, joka itse ajaa prätkällä varttimailin alle yhdeksään sekuntiin.

– Kyllä pojat ovat hienosti kuunnelleet. Aika moni tietää sen, kuinka tärkeitä ajovarusteet ovat. Eivät tosin ihan kaikki, Vepsäläinen virnistää.